Ändring av kranvattnet i skåne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Ändring av kranvattnet i skåne

    Hallå

    Nu är det tydligen så att dom ska ändra varifrån jag får mitt fina akvarievatten för dom ska laga bolmentunneln och jag undrar lite hur och om det påverkar mina fiskar och räkor på något vis

    Tidigare så har vi fått vatten från en tunnel nere i marken där vattnet varit näst intill perfekt för sydamerikafiskar men inte så skoj för säg afrikanska ciklider för det har varit mjukt.

    Nu är jag inte nån hejare på kemi och vattenkoll men jag vet att det har alltid fungerat här så nu undrar jag bara om denna ändringen kan göra att jag måste anpassa vattnet till fiskarna innan jag fyller upp vid vattenbyte eller inte.
    Till zebrakaret och malar på tillväxt fortsätter jag att ta vatten från beredningskaret ändå och tillsätter som vanligt Aqua + från Nutrafin.

    En del parametrar är i princip oförändrade så dom skriver jag inte med här utan bara dom som är mest ändringar på.


    Lite genomsnittliga parametrar före och efter bytet:


    pH
    8,2 (7,9 – 8,6)
    7,8 (7,7 – 8,0)




    Alkalinitet (mg HCO


    3-/l) 44 (39 – 46)
    98 (88 -110)






    Kalcium, Ca (mg/l)


    22 (19-23)
    60 (51 – 73)





    Tyska hårdhetsgrader, °dH


    3,4 (2,9 – 3,6)
    9,1 (7,8 – 11,1)





    Ammonium, NH4+ (mg/l)

    <0,01 (<0,01 – 0,063)
    <0,013 (<0,013 - 0,027)







    Fosfatfosfor, PO4-P (mg/l)

    <0,005 (<0,005 – 0,009)
    0,010 (<0,010 - 0,061)





    Sulfat, SO42- (mg/l)

    6,4 (6,1 – 6,6)
    80 (65 – 93)
    Senast redigerad av drd; 23 April 2009, 15:21.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Frågan har varit uppe på Saltvattensguiden - jag gjorde följande genomgång där - det finns nog något läsvärt här även för sötvattensakvaristerna.

    Ursprungligen postat av http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=28260&highlight=malm%F6
    Jag har gått igenom värdena och de som är av betydelse för saltvattensakvaristerna (och även sötvattensdito) är att nu kommer hela malmö och dessutom Burlöv få rent vombvatten. Kloreringen (monokloramin) kommer att höjas i de delar av Malmö och Burlöv som tidigare inte haft rent Vombvatten med närmare 4 gånger nuvarande nivå. Det är troligtvis denna övergång som tidigare ställde till en hel del problem hos sötvattensakvaristerna (det var för något eller några år sedan) när andra delar av Malmö fick rent Vombvatten. Tänk på att kloramin passerar genom RO utrustningen så om ni misstänker problem - lägg i lite C-vitamin (inte mycket) i blandningsvattnet - det tar hand om kloraminet. Alkaliniteten och kalciuminnehållet stiger också men ganska lite.

    För Lund gäller att alkaliniteten mer än fördubblas - samma gäller kalciuminnehållet. Används inte RO vatten så kan man behöva gå över till standardsalter (KH kommer ligga på ca 5,5 mot ca 2 före vecka 8 och kalciumet stiger i kranen till ca 55 ppm mot ca 22 före vecka 8. Det har redan skett en gradvis höjning mellan vecka 8 och 16. Kloret beräknas tydligen ligga kring samma och det finns inga uppgifter på kloramin.

    För Helsingborg och Höganäs gäller gradvis efter vecka 17 att vattnet beräknas ändras från en alkalinitet på strax under 4 till strax över 5 samt kaciumet stiger till ca 60 ppm. Inga uppgifter om klor men jag tror inte Helsingborgsvattnet kommer att kloreras.

    För Eslöv, Kävlinge, Landskrona, Lomma, Staffanstorp (Hjärup) samt Svalöv gäller att vattnet kommer att ändras från en alkalinitet på ca 2 till strax över 4 i KH samt att kalciumet stiger från ca 22 till ca 60 ppm. Kloreringen uppges minska med nästan 2/3.

    Hoppas dessa siffror hjälper er nere i söda delen av landet

    MVH Lasse
    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Ludde87
      • July 2009
      • 146

      #3
      Nu är denna tråd aktuell igen!

      Det stod i sydsvenskan idag att de ska mixtra igen, istället för att ta 75 % vatten från ringsjön och 25 % vatten från vombsjön kommer de att ta 50 % från varje sjö.

      Jag har tittat lite på mätningar men förstår inte så mycket då de inte verkar mäta i samma skala (?) som jag brukar mäta mina akvariers värden i, dvs gH och kH?

      Vad är tyska hårdhetsgrader, dH?





      att pH sjunker lite kommer nog inte göra så mycket, fiskarna kommer ju gradvis vänja sig när jag byter vatten, 10 % i veckan. Men kommer kH ändra sig? Är mest orolig för det.
      160 liters sällskapsakvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...