Råd vid nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • parlin
    • January 2009
    • 23

    Råd vid nystart

    Hej,

    Jag ska byta ut mitt 250 l kar mot ett nytt 280 l. Akvariet kommer att stå på samma plats som det gamla vilket betyder att jag måste tömma det gamla innan jag kör igång det nya, dessutom ska möbeln renoveras vilket innebär att det kommer att gå någon dag emellan. Under tiden kommer fiskarna att inhysas i en balja på 40 l, där jag tänker låta det inkörda innerfiltret cirkulera vattnet (strypt naturligtvis).

    För att få lite bakteriehjälp till det nya karet tänker jag använda samma sand, och det gamla filtret kommer att gå parallellt i det nya akvariet en tid. Jag har dock lite frågor kring sanden och vattnet:

    Bör man rengöra sanden eller använda det precis som det är?
    - Finns risk för nitrit/amoniak om man inte rengör det?

    Är det någon idé att spara vatten och använda det, eller ställer det bara till problem eftersom det då kommer att vara frågan om ett par dagar gammalt stillastående vatten?

    Jag antar att största bakteriemängden trots allt finns i filtret samt sanden. Vattnet från baljan borde väl gå använda, men frågan är om det tillför något?

    Tacksam för svar!
    mvh Pär
  • Guest

    #2
    Har du bra kranvatten så hade jag inte sparat på det gamla. (de 40L kan du ju dock använda)
    Jag hade även sköljt ur sanden.

    I övrigt tänker du rätt.
    Du kan efter uppstarten krama ur det gamla filtret lite lätt rakt ner i det nya karet.
    Du bör ändå hålla koll på dina vattenvärden den första månaden och räkna karet som nystartat, trots att du kör dubbla filter.

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Tvätta sanden, de bakterier som finns i den dör snabbt utanför karet. Starta med nytt vatten på det gamla filtermediat du har snurrande, slå i en bra bakteriekultur, låt gå ett dygn, koppa sedan in fiskarna som vanligt. Så har jag gjort hur många gånger som helst och har aldrig tappat en fisk av den anledningen.

      Mata sparsamt en månad efter uppstart.
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        Antar att du har en del fisk i ditt 250Liters så vore jag du skulle jag fixa en flajbox på åtminstone 80L eller flera mindre att ha dem i så länge, tillsammans med växterna!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av Ouscazz
          Tvätta sanden, de bakterier som finns i den dör snabbt utanför karet. Starta med nytt vatten på det gamla filtermediat du har snurrande, slå i en bra bakteriekultur, låt gå ett dygn, koppa sedan in fiskarna som vanligt. Så har jag gjort hur många gånger som helst och har aldrig tappat en fisk av den anledningen.

          Mata sparsamt en månad efter uppstart.
          När jag flyttade från mitt 350 till mitt 540 så satte jag sanden i en 70L bunke med en liten cirkpump som cirkulerade ytvattnet, utan att tvätta sanden. Hade inga som helst problem att sanden skulle blivit dåligt. Då hade jag ändå sanden i bunken i 2 dygn

          Kommentar

          Arbetssätt...