Förgiftade fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    Förgiftade fiskar?

    Det hände något konstigt i mitt lilla akvarium igår. Tetrorna blev slöa, "sprättiga" och strök sig mot stenar och rötter. Pansarmalarna blev vingliga och simmade stundvis med magen uppåt, vissa flöt bara omkring. Nitrit eller? Har tyvärr inga tester hemma.

    Info om karet:
    102 liter (omstartat för 3 veckor sedan)
    Aquael Fan3 (ditsatt igår från ett inkört kar, innan satt en aquael Fan2)
    10 Citrontetror
    10 Pansarmalar

    Jag bytte 50 % av vattnet igår akut, tillsatte en matsked salt. Var ute i skogen och hämtade jord och gjorde egen "nitrivec", tillsatte en dl av det igår och en dl idag. Fiskarna har klarat natten och verkar bättre idag, någon pansarmal är fortfarande lite konstig men inte så illa som igår. Har inte matat fiskarna sen i förrgår heller.

    Min fråga är nu: Hur går jag vidare med vattenbyten, nitrivec, matning mm?

    //Mari
    720 liter160 liter102 liter54 liter
  • Guest

    #2
    Skulle kunna vara nitrit.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Antagligen ammoniak eller nitrit, ja. Sätter du näsan ovan akvariet luktar vattnet antagligen illa.

      De åtgärder du gjort är helt rätt, eventuellt att vattenbytet kunde varit ännu större.

      Om jag var du skulle jag fortsätta med vattenbyte var dag i, säg, en vecka, och tillsätta nitrivec enligt rekommendation som om akvariet var nystartat. Du kan mata, men mata mycket lite i en vecka eller så.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Marisch
        • June 2006
        • 370

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Antagligen ammoniak eller nitrit, ja. Sätter du näsan ovan akvariet luktar vattnet antagligen illa.

        De åtgärder du gjort är helt rätt, eventuellt att vattenbytet kunde varit ännu större.

        Om jag var du skulle jag fortsätta med vattenbyte var dag i, säg, en vecka, och tillsätta nitrivec enligt rekommendation som om akvariet var nystartat. Du kan mata, men mata mycket lite i en vecka eller så.
        Okej. Skönt att jag reagerade rätt iaf. Då fortsätter jag som jag gjort då. Hur mycket vatten bör jag byta varje dag då?
        720 liter160 liter102 liter54 liter

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          50% är bra om du klarar det. Lite salt, en struken tesked eller så, i samband med vattenbytet kan vara bra de första dagarna.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Marisch
            • June 2006
            • 370

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            50% är bra om du klarar det. Lite salt, en struken tesked eller så, i samband med vattenbytet kan vara bra de första dagarna.
            Okej, då vet jag. Tack för snabbt svar .
            720 liter160 liter102 liter54 liter

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Problemet torde ha uppstått i samband med ditt filterbyte, det kan exempelvis ha bildats svavelväte i det nya filtret om det stod still för länge som sen spolades ut i akvariet när det sattes igång samtidigt som nitrifieringen blev lidandes pga bakteriedöd.

              Annars får man säga att du skött dig exemplariskt, lycka till i fortsättningen.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Marisch
                • June 2006
                • 370

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Problemet torde ha uppstått i samband med ditt filterbyte, det kan exempelvis ha bildats svavelväte i det nya filtret om det stod still för länge som sen spolades ut i akvariet när det sattes igång samtidigt som nitrifieringen blev lidandes pga bakteriedöd.

                Annars får man säga att du skött dig exemplariskt, lycka till i fortsättningen.
                Filterbytet skedde efter att problemet uppstod. Filtret jag satte i var igång sedan länge i ett problemfritt kar. Däremot är jag tveksam till om det mindre filtret som satt i innan verkligen räckte till och det filtret var däremot nystartat.

                Så det är nog som du säger, fast tvärtom. Nu blev det rörigt .
                720 liter160 liter102 liter54 liter

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Ahh, det klargör ju ett och annat, som azur skrev ammoniak och/eller nitrit.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Marisch
                    • June 2006
                    • 370

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Ahh, det klargör ju ett och annat, som azur skrev ammoniak och/eller nitrit.
                    Japp. Hoppas det går åt rätt håll nu. Ingen död fisk än så länge. Måste passa på att fråga en grej till. Ett nytt större filter måste ju skaffas i stället för Aquael Fan2:an. Hur gör jag rent praktiskt när jag startar upp ett nytt? Kör det paralellt med ett inkört filter i ett "gammalt" kar? Hur länge isf?
                    720 liter160 liter102 liter54 liter

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Du kan krama ur filtermediet från det gamla i det nya och sen köra på parallellt i en månad för att vara på den säkra sidan, men "think BIG" om du har råd..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Marisch
                        • June 2006
                        • 370

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Du kan krama ur filtermediet från det gamla i det nya och sen köra på parallellt i en månad för att vara på den säkra sidan, men "think BIG" om du har råd..
                        Hur "BIG" ska jag tänka till ett 102 liters då? Kan du rekommendera nåt?
                        720 liter160 liter102 liter54 liter

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Kör själv ett 2213, en 2222 ett 2010(den står där som reserv bara utifall jag behöver dra igång ett karantän kar) samt ett filterhörn i vårat 100 liters, hade jag siktat rätt från första början så hade jag byggt in en 1250 i kjells bakgrund som jag ropade in på GCG-auktionen(vilket man under närmare eftertanke nog ska göra på studs, tack för att jag kom på den tanken.) alternativt ställt dit en 2217.

                          Nu har ju du erfarenhetsmässigt insett hur snett det kan gå när det blir fel så kolla blocket efter nått som duger, ett 2252 powerline funkar absolut även om det tar rätt stor plats, speciellt som man kan skippa den undre filterkanistern i ett litet 100.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Marisch
                            • June 2006
                            • 370

                            #14
                            Lite konstigt att ingen zoobutik här i Eskilstuna säljer Eheim. Varken Djurmagazinet eller Arken. Panikköpte ett Fluval 3+ så länge, får skicka efter ett annat filter. Hittade en 2252:a för strax under tusenlappen, hoppas det går fort. Två pansarmalsyngel har dött idag, de var kanske för dåliga för att hämta sig.
                            720 liter160 liter102 liter54 liter

                            Kommentar

                            • Sumpan
                              • December 2008
                              • 238

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              50% är bra om du klarar det. Lite salt, en struken tesked eller så, i samband med vattenbytet kan vara bra de första dagarna.
                              Är inte pansarmalar rätt så känliga för salt? Hör för mig att jag läst och hört att det var så, men det var bara en tanke jag fick när jag läste
                              200L Asien
                              56L
                              27L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...