dygns och årstidsvarationer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jekman
    • October 2002
    • 54

    dygns och årstidsvarationer

    I mitt läsande om akvariehobbyn så dyker det upp allt som oftast rekomendationer på att man skall ha dygns (värme)och årstidsvarationer på vattnet (både hårdet och värme). I ovh för sig så är det ganska gamla böcker men akvarister var väl inte "sämre" förr?

    Men som allt annat i akvariehobbyn så finns det inga givna regler.
    Hur månag utav er är det som kör med dygns och årstidsvariationer, upplever ni friskare fiskar? Skulle gärna vilja höra praktiska erfarenheter.

    mvh
    Jonas
    mvh
    Jonas
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    Har inte hört atlas om det bara till ödlor,ormar och grodor har jag hört detta=)
    Tonnnbbsrafdg

    Har ett 112 liters kar
    Här kommer jag snart att lägga upp bilder på mina firrarhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63958 Titta gjärna in och skriv va ni tycker!!
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • olof
      • July 2002
      • 445

      #3
      Hej!

      Som allting annat beror väl detta på vilka fiskar man har. I tropikerna finns inga större årstidsväxlingar då det gäller temperatur. Dygnsförrändringar i temperaturen är ju beroende på vilket vatten och vattendjup fisken kommer från.
      För (innan doppvärmaren med termostat) var temperatur reglering i akvarium ofta en begränsande faktor. Det var då vanligare att man höll fiskar från subtropiska områden.

      Mvh

      olof

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hur månag utav er är det som kör med dygns och årstidsvariationer, upplever ni friskare fiskar? Skulle gärna vilja höra praktiska erfarenheter.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Jag gör det inte med flit, men naturligtvis påverkas fisken av att akvariet står nära ett fönster, så de får olika ljusmängder. Det märks också på att de är så mycket lättare att få till lek på våren. Eftersom jag inte har värmare så är akvariet antagligen nån grad varmare på sommaren än vintern också, och säkert också mellan natt och dag. Men, som sagt, det är inte för att få variationer jag inte har värmare, utan för att jag inte vill komma hem en dag och hitta mina fiskar kokta.

        Just att få fisk till lek är väl huvudanledningen till att trixa med variationer - ett stort delvattenbyte imiterar t.ex. ett kraftigt regn, och kan trigga lek hos tetror.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det skiljer naturligtvis en hel del beroende varifrån en fisk kommer om fiskmiljön varierar under året eller inte.
          Det finns olika ytterligheter som t.ex. malawi- och tangnayikasjön som varierar väldigt lite under ett år (bara någon enstaka grad) till miljöer där många killis lever där vattnet helt försvinner under period varje år och fiskarna då dör.
          Sedan är det ju en viss skillnad mellan tropiska och subtropiska miljöer som Olof nämner och skillnaderna är mindre i de tropiska delarna.
          De fiskar som kommer från ett subtropiskt klimat fungerar bäst om de under någon månad hålls i ca. 15 grader.
          Även i de tropiska delarna så kan temperaturen variera en del under året (även om det här oerhört sällan går under 22 grader) och att vattentemperaturen där under året varierar mellan 23-24 och 30-32 grader under regnperioden resp. torrperioden är inte alls ovanligt. Hur stor denna variation blir beror självklart av sådana faktorer som vattendjup och hur bred floden är och hur snabbt den flyter, hur höga de omgivande bergen är etc.
          En regnperiod innebär ju också att vattnet som kommer ner från bergen för med sig "foderprodukter" samtidigt som de omkringliggande skogarna svämmar över vilket innebär att det då finns extra mycket gömställen och mat och då passar många fiskar på att leka.
          Detta är anledningen till att en temperaturförändring kan trigga till lek för många av de arter som lever i sådana områden (t.ex. Amazonas).
          Det finns proffesionella odlare som utnyttjar detta till fullo genom att de startar lekprocessen genom variation i vattentemperaturen. På detta sätt ser de alltid till att ha yngel till salu under högsäsong (för akvariehobbyn) medan de låter fiskarna ta igen sig under den tid på året som de ändå inte har avsättning för ynglen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...