Nitrat (No3)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikuros
    • April 2009
    • 3

    Nitrat (No3)

    Jag har sett denna frågan flera gångar med lika många olika svar

    Jag har ett akvarie på 375L som har skyhögt No2 värde, över 250mg/l vilket inte är bra.
    Jag gör regelbunden delvatten byte, mellan 100-150L åt gången.
    Har snart testat det mesta, bytt vatten, rensat sten, dammsugit botten osv osv. Tog även bort rötterna.
    Eftersom jag har egen vattenbrunn misstänkte jag felet var där, skickade in vattenprov och fick rätt.

    Kan det hjälpa att hälla destillerat vatten i burken, det är jo 100% rent från allt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det nitrat (No3)eller nitrit(No2) du har?
    Hurvida det funkar med destillerat vatten vet inte jag men det kan säkert Lasse eller Azur svara på, men har du så stor tillgång på dest. vatten?
    Sedan undrar jag i min enfald hur du kan ha så högt nitratvärde på dricksvattnet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Är det nitrat (No3)eller nitrit(No2) du har?
      Hurvida det funkar med destillerat vatten vet inte jag men det kan säkert Lasse eller Azur svara på, men har du så stor tillgång på dest. vatten?
      Sedan undrar jag i min enfald hur du kan ha så högt nitratvärde på dricksvattnet?
      Det undrar jag me?
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Personer med egen brunn kan få ett högt Nitrat samma är väl samma dem som bor på ett jordbruk med egen brunn.Det är väl all Gödning som går ner till grundvattnet skulle jag tro.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Det här med nitrat är inte så lätt. Ett är att det är väldigt svårt att mäta nitrat med de metoder som finns för akvariebruk. De ger oftast ett väldigt felaktigt svar. Har du lite nitrit i karet (det behövs inte mycket) så påverkas ditt mätvärde ganska ordentligt (det blir för högt). Har du lite klorid så blir påverkan tvärtom - lägre. Detta är en av orsakerna till att jag anser att man i saltvatten överhuvudtaget inte kan lita på de värden som man mäter fram med akvarieetester. Du skriver inte vad din kommun angav för värde men här finns en annan fälla och det är att de med stor sannolikhet har angivet svaret som nitratkväve (NO3-N). Är det så så skall du multiplicera deras värde med 4,3 ungefär för att få koncentrationen i nitrat (NO3). Gränsvärdet för känligt brukar vara ca 50 ppm som nitratkväve (NO3-N) om jag kommer ihåg rätt - det ger strax över 200 som nitrat.

          Förutom det nitrat som då finns i ditt brunsvatten så kommer det till det nitrat som produceras i ditt akvarium via nitrifikationen.

          Sen är det inte alls säkert att dina fiskar mår dåligt av värden kring 200 som nitrat (NO3) för det är en ganska så ogiftig substans.

          Hur komma till rätta med det? Det finns en del metoder. I sötvatten finns en speciell jonbytarkåda (engelska = resin) som fungerar bra och som du kan regenera med saltvatten (obs inte zeolit som endast är användbar som jonbytare för possitiva joner). Du kan också såsom du själv föreslår använda destillerat vatten men det lär bli en stor kostnad. Ett alternativ till destillerat vatten är att införskaffa en Reverse Osmos filter (RO) (mycket använd inom saltvattensakvaristiken). De kostar mellan 1000 till 3000 kronor och producerar från 100 liter och uppåt prima vatten per dag. Att tänka på här är att du blandar kranvatten och RO vatten exempel vis 1 - 10 (en del kranvatten till 9 delar RO vatten - annars så får du ett aldeles för jonsvagt vatten - gäller även om du använder dest eller avjoniserat vatten). Du bör också se vad du har för kalciuminnehåll i ditt brunnsvatten - är det för högt så bör du ha ett zeolitfilter innan RO enheten för att ta bort kalcium som annars lätt sätter igen filtermembranen.

          Skriv gärna ner dina vattenvärde du fick från kommunen så skall jag se om jag kan tolka dem åt dig.

          MVH Lasse

          Du bör också tänka på att om du har för höga nitratvärden i ditt dricksvatten så är det inte bra att dricka - speciellt om du har barn under 2 år. Nitrat kan - anses det - omvandlas till nitrit i kroppen under vissa förutsättnigar - och nitrit är som vi vet inte speciellt bra för blodets förmåga att ta upp syrgas. Barn under två år har inte så bra förutsättningar att ta hand om ett nitritöverskott. Ansjo - Patrik har rätt - nitraten är läckage från jordbruksmark och beroende på den stora användningen av konstgödsel - inte användning av naturgödsel
          Senast redigerad av Lasse; 13 April 2009, 09:10.
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Nikuros
            • April 2009
            • 3

            #6
            No3. Nitrat. Jag gjorde ett stavfel. LoL


            Anledningen är att jag bor på landet så att säga, 6 km. från samhället och har både skog och åker omkring mig. Åkarna får inte besprutas eller gödslas med konstgödning. Efter mycket regn tror jag att vatten från skogen har trängt in i brunnen då grundvattnet endast ligger 6 m under markytan.
            Enligt kommunen är vattnet drickbart och av bra kvalitet men jag fick skaffa reningsverk för att ta bort misfärgningar son enligt kommunen kommer fårn skogen, en hel del sankmark i skogen.
            Senast redigerad av Nikuros; 14 April 2009, 19:25.

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Vad fick du för nitratvärde från kommunen - skriv precis så som det står i rapporten

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              Arbetssätt...