Kalkhalt i vatten med bikarbonat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antee
    • September 2007
    • 165

Kalkhalt i vatten med bikarbonat

Jag har äppelsnäckor i ett tanganyika kar. Nu har några av snäckorna början till skalskador..Jag har ett röse med kalkstensbitar och 3-4 dl med krossade snäckskal (såna som man ger höns) under innerfiltret.
    Men undrar om det är nån nytta med att tillsätta kalk när jag tillsätter bikarbonat för att höja ph.
    Fäller det ur nån kalk ur sten och skal vid ph på 8-8.2?
    Jag har en känsla av att jag har högt ph men lite kalk i vattnet, kan det vara så?
    mvh
    Anders
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

Ursprungligen postat av Antee
    Jag har äppelsnäckor i ett tanganyika kar. Nu har några av snäckorna början till skalskador..Jag har ett röse med kalkstensbitar och 3-4 dl med krossade snäckskal (såna som man ger höns) under innerfiltret.
    Men undrar om det är nån nytta med att tillsätta kalk när jag tillsätter bikarbonat för att höja ph.
    Fäller det ur nån kalk ur sten och skal vid ph på 8-8.2?
    Jag har en känsla av att jag har högt ph men lite kalk i vattnet, kan det vara så?
    mvh
    Anders
    Ja - det kan vara så. Kalksten sönderdelas inte i kalcium och karbonat om pH är över 7,6-7,8. Iofs om du har djupa bottnar så kan pH där vara under 7,8 så att kalcium frigörs där (om du har kalksten där nere). Det finns två sätt att mäta ditt kalciuminnehåll. Ett indirekt som går ut på att du mäter ditt GH. GH indikerar också ditt magnesium och kaliuminnehåll och är därför bara användbart när du tror att kalciumet utgör den största delen. En direkt metod är att köpa en ren kalciumtest - finns för saltvatten - då kan du direkt läsa av hur många ppm kalcium du har. Du kan sedan höja ditt kalcium med vanligt kalciumsulfat (gips)

MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Du kan inte få skalerosion på snäckorna om pH är så högt som 8, kalk löser sig inte vid det pH't.
      Ditt pH måste vara under 7.5 om du ser erosion på snäckskalen - och det i sin tur känns märkligt med tanke på att du har kalk i systemet och tillochmed tillsätter extra bikarbonat.

En möjlighet är att skadorna du ser inte är skalerosion, utan nånting annat. Har du tittat på den här sidan: http://www.applesnail.net/content/va...il_disease.php ?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Antee
        • September 2007
        • 165

Ursprungligen postat av Azur
        Du kan inte få skalerosion på snäckorna om pH är så högt som 8, kalk löser sig inte vid det pH't.
        Ditt pH måste vara under 7.5 om du ser erosion på snäckskalen - och det i sin tur känns märkligt med tanke på att du har kalk i systemet och tillochmed tillsätter extra bikarbonat.

En möjlighet är att skadorna du ser inte är skalerosion, utan nånting annat. Har du tittat på den här sidan: http://www.applesnail.net/content/va...il_disease.php ?
        Har ju haft en idé om att så länge det inte urkalkas nått ur snäckskalen jag har i akvariet så ska inte det urkalkas nåt ur äppelsnäckorna heller. Men jag vart osäker då det dyker upp missformningar på ett par äppelsnäckor.
        Har kollat på länken och skadan ser ut som nått mellan fig1 och 2.
        mvh
        Anders
        112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Så en skada på mantelkanten, alltså?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Antee
            • September 2007
            • 165

Ursprungligen postat av Azur
            Så en skada på mantelkanten, alltså?
            Ja, det ser precis ut som på bild 1 och 2

Kommentar

• Jens A.
              • March 2007
              • 5026

Sådant där kan uppstå om de har skadat tillväxtzonen på skalet, vilekt är rätt vanligt. Det kan uppkomma vid fall eller stötar, och eftersom äppelsnäckor är rätt bra rymmare händer det rätt ofta att de trillar ur akvariet.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Lasse
                • October 2002
                • 1965

Förtydligande - Mitt uttryck - "Ja det kan vara så" syftade till att du kan ha låga kalciumvärden i ett kar med pH 8 om du använder bikarbonat för buffring - inte till att äppelsnäckorna skulle vara utsatta för skalerosion. Däremot skulle jag tro att det är omöjligt med tillväxt om du saknar kalcium i karet. Tillväxten på dem sker så länge det finns kalcium i vattnet - när det är slut så får du ingen ny kalcium från din kalksten pga av det höga pH:t

MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

Arbetssätt...