"Budget-akvarium"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Gaby-
    • February 2009
    • 20

    "Budget-akvarium"

    Hejsan, jag har ett 93 liters igång just nu. Har bara en ancistrus där än så länge och lite cabomba.
    Ärligt talat brukar jag totalt misslyckas med mina fiskar, det slutar alltid med att de blir sjuka/dör (och jag är ändå inne på mitt 6:e år med akvarium). Ancistrusen är frisk än så länge.

    Min fråga är i alla fall, vilka vattenvärden är viktigast att hålla koll på? Vad kan man köpa för mätinstrument, som är billiga/håller länge? Har inte mycket pengar att lägga på akvariet. Jag vill verkligen få bukt med vattnet och få igång ett akvarium som fiskarna kan frodas i istället för tvärtom.
    Hur ofta ska man mäta värdena? Ska man förbereda det nya vattnet, vid vattenbytet, på något sätt innan man häller i det i akvariet?
    Ska man verkligen ha salt i? Jag har hört att det är dåligt för växterna (när jag hade det senast dog min vattenpest på någon vecka).

    Skulle bli riktigt tacksam för svar.
    Gaby och vattensköldpaddorna

    http://www.djurskyddetmariefred.se
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Enligt min mening är det KH:t som är absolut viktigast för att kunna ha ett stabilt akvarium. Bör ligga på över 4. Regelbundna vattenbyten är också viktigt. Har du haft de besvär som du pratar om så bör du kontrollera kopparhalten i ditt kranvatten. Vad har du för kranvatten? Vid vattenbyte - använd bara kallvatten som du låtit stå och spola i fem minuter innan - byt hellre mindre och ofta så blir det inte så stora temperatursvägningar. KH test köper du som dropptest. KH reglerar du med lite bikarbonat eller har lite kalkhaltigt grus. Mät ditt KH en dag efter vattenbyte - mätning direkt i kranvattnet kan ge ett felaktigt värde.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #3
      För att spara en slant kan du strunta i allt vad tester heter och fokusera på filtrering, matning, vattenbyten! vad har du för filtrering i dagsläget? hur ofta byter du vatten?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Håller me åheim, blir bara värre om man ska va petig me vattenvärdena.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          För att spara en slant kan du strunta i allt vad tester heter och fokusera på filtrering, matning, vattenbyten! vad har du för filtrering i dagsläget? hur ofta byter du vatten?
          Åheim, ett av seras kH test kostar under hundralappen..
          Ursprungligen postat av Narii
          Håller me åheim, blir bara värre om man ska va petig me vattenvärdena.
          Fullständigt fel inställning..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Dåra? Mina fiskar lever och mår bra? Jag kollar bara ph't vid vattenbyten and thats it.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Varför kollar du vattnets pH?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Varför kollar du vattnets pH?
                Jag undrar detsamma..

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Drf, de är de enda test ja äger och ja vill att de ska ta slut

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13129

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Åheim, ett av seras kH test kostar under hundralappen..
                    För det kan man fixa ett HMF istället och sen kolla med sin kommun vad de har för vattenparametrar....Gratis
                    Senast redigerad av åheim; 05 April 2009, 00:50.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Arctic
                      • March 2009
                      • 281

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      För att spara en slant kan du strunta i allt vad tester heter och fokusera på filtrering, matning, vattenbyten! vad har du för filtrering i dagsläget? hur ofta byter du vatten?
                      jag håller faktiskt med. tycker det är bättre att hålla koll på fiskarna och se hur dom mår istället.

                      vattentester och så tycker inte jag att man behöver om man inte ska starta avancerade biotoper och sånt men det e min åsikt

                      Ursprungligen postat av -Gaby-
                      Ska man verkligen ha salt i? Jag har hört att det är dåligt för växterna (när jag hade det senast dog min vattenpest på någon vecka).
                      man behöver inte ha salt i. enda gången jag haft salt är när en av mina platys fick en svampinfektion. växterna kan som du sa ta skada av saltet

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        För att spara en slant kan du strunta i allt vad tester heter och fokusera på filtrering, matning, vattenbyten!
                        Japp. Om man inte har uselt kranvatten eller försöker odla svåra fiskar, är det bara att skita i allt vad tester heter, och istället se till att filtrering och vattenbyten är tillräckliga, och matningen lagom.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Gaby: Jag har själv funderat mycket kring vattenvärden och tester, frågat både på forum,och i affärer och andra gamla gubbar man känner som sysslar med fisk.

                          För att spara lite stålar kan du ta med lite vanligt kranvatten och lite vatten från ditt akvarium och gå till en fiskaffär, där kan dom testa vattnet för att se hur det ser ut.

                          Lasse skrev en låååång förklaring till mig förut när jag frågade om vilka tester man bör göra, och enklast och billigast verkar vara att enbart ha koll på kH:t , eventuellt Nitrit om akvariet är nystartat.

                          Efter råd från Lasse köpte jag in ett kH test, 95kr av märket Salifert, där man får veta vilket kH man har lite mer exakt. det ger ungefär 100-200 tester.

                          När man väl haft akvariet igång en längre tid tycker jag inte man behöver hålla på att testa så mycket.

                          Men det är viktigt att redan från start göra regelbundna vattenbyten, inte pilla för ofta med händerna i akvariet, inte låta solen lysa direkt på akvariet.

                          Om växterna inte mår bra kanske man bör se över vilket lysrör man har och eventuellt köpa nytt.

                          Inte krafsa för mycket i bottenmaterialet när man gör rent.

                          Hoppas något av ovanstående var till hjälp.

                          P.S Berätta gärna vad du har för pump,bottenmaterial,inredning, hur ofta och hur mkt du byter vatten - blir lättare att råda dig varför det går snett för dig då!

                          /M
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Jag är av precis samma åsikt som Azur, Åheim och flera andra vad det gäller mätträsket och ser helst att man inte mäter men med ett undantag om man är osäker och det är KH:t eller alkaliniteten. Det mäter vattnets buffringsförmåga mot försurande ämnen och talar om hur mycket försurande ämnen ett vatten kan ta emot utan att pH droppar. Det vanligaste - naturliga buffringssystemet i våra vatten - är det sk karbonatbuffringssystemet som egentligen är koldioxidens löslighet och omvandling i vatten. Jag avstår just nu från att gå in i detalj om detta - men det kommer om disk fortsätter. Detta buffringssystem är uppbyggt att det inte påverkar pH:t jon för jon utan att det i princip kan ta emott ett visst antal vätejoner (för petimetern kan jag säga att det igentligen är H3O joner men jag använder den gamla förklaringen om fria vätejoner) utan att pH:t påverkas nämvärt - men när gränsen är överskriden så rasar pH:t fort. I de flesta naturliga system så kommer denna stabilitet från kalksten som i pH under 7,6 löses upp i kalcium och karbonater men även tillsats av bikarbonat bidrar till denna typ av alkalinitet. Karbonater i vattnet har ytterligare en för oss som akvarister väldig viktig funktion - de är nämligen kolkällan till den typ av bakterier som sköter om nitrifikationen. Finns det inga karbonater i vattnet så kan inte nitrifierarna tillväxa och man får ingen nitrifikation hur stora filter man än har. Nitrifikationsbakterierna är så kallade autotrofa organismer och utnyttjar precis som växterna oorganiskt kol vid sin tillväxt. Växterna (de flesta - det finns undantag hos växter som lever under vattnet) utnyttjar koldioxid - nitrifierarna den lösta formen av koldioxid - karbonater (CO3)

                            Hur mäts alkalinitetn? Vi akvarister använder ett gammalt uttryck (tyskt) - nämligen KH. Vetenskapligt används mg CaCO3 per liter, milliekvialenter (mekv) eller som HCO3. Relationerna är (ungefärligt) 1 KH=17,9 mg CaCO3 per liter, 1 KH är ungefär lika med 21,5 mg/l av HCO3 och 1 mekv är ungefär lika med 2,8 i KH. Men oavsett hur vi skriver - hur mäts det. Jo man tar en syra och ett färgämne samt droppar ner detta i provlösningen. Syran sänker pH till en ändpunkt (oftast någonstans under pH 3) och där slår plötsligen färgämnet om i en annan färg. Det finns två specialfall där denna typ av alakalinitetsmätning inte ger en bra uppskattning av vattnets innehåll av karbonater som vi tidigare såg är viktigt för nitrifikationen. Det första och absolut vanligast för oss som bor i städer är att många vattenverk vill använda vattenkällor som innehåller så lite kalciumkarbonat som möjligt (orsaken struntar jag i för närvarande) men ha ett högt pH i framledningsvattnet. Det här skiljer sig från i landet men här i Göteborg använder man sig av Göta Älv som magasiniseras i Delsjöarna. Vi ligger i försurningsområdet och detta innebär att det vatten som kommer ut på nätet innehåller väldigt lite kalcium och karbonat. För att hålla pH i ledningarna tillsätter man natriumhydroxid. När vi mäter pH på detta vatten skall först syran i testen plocka bort hydroxiden och vi mäter ofta ett KH på ca 2 här. Men detta 2 är inte i första hand ett mått på hur mycket karbonater det är i systemet utan på hur mycket hydroxid det fanns i vattnet. Hydroxidens buffringsförmåga är 1 till 1 och detta är orsaken till att ett vatten med pH 8,5 och KH på 2 direkt i kranen dagen efter kan visa pH på under 6 och obefintligt KH i akvariet. Den andra tänkbara möjligheten där man kan få ett bra KH utan att det speglar det livsviktiga karbonatinnehållet i vattnet är om man använder buffersystem av andra typer - exempelvis fosfatbuffring eller buffring med torv, alkottar eller annat (hummusbuffring). Eftersom testen skal ner till ett lågt pH (fosfatbuffringen stabiliserar kring 6,5 och humus mellan 6 till ca 4,5) innan färgomställning får man här ett KH som inte speglar karbonatinnehållet.

                            Hur garanterar man då ett bra karbonatinnehåll i vattnet? Ett sätt är som Azur och Åheim ofta förespråkar att ha lite kalk i gruset eller kalksten. Detta eftersom kalkstenen sakta löses upp i pH under 7,6. Jag har en possitiv erfarenhet av denna metod med ett undantag. Om akvariet är igång länge så kan det bildas en bakterie/alghinna på kalkstenen som effektivt hindrar utbyte mellan vatten och kalksten. Jag har gjort några dyrköpta erfarenheter med detta under åren. Det är också abledningen till att man vid bekämpande av surt regn inte släpper en massa kalksten i de försurade sjöarna utan för in karbonaten genom att spruta in kalstensmjöl. Jag föredrar därför (ofta ihop med kalksten i gruset) att vid varje vattenbyte tillsätta lite bikarbonat i vattnet och mäta KH i akvariet en dag efter vattenbytet. Denna metodik gäller här i Göteborg - i Uppsala skulle jag istället använda RO vatten för att få ner KH:t . Med detta vill jag säga att det är viktigt att känna till sina lokala förutsättningar och där kan mätning av KH vara ett viktigt hjälpmedel - men mät det i akvariet minst en dag efter vattenbytet.

                            Jag har bott på så många ställen i Sverige och haft kontakt med så mycket folk runt om i Sverige så jag vet att förutsättningarna skiftar med bosättningsplats och det enda råd jag kan ge en nybörjare är att kontrollera att ditt KH ligger kring 4 någon dag efter vattenbytet i ett ingånget alvarium (förusatt att du inte använder pH sänkande medel). När du kommit på en metodik för att hålla detta värde så behöver du inte mäta något.

                            MVH Lasse
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 April 2009, 08:50.
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • -Gaby-
                              • February 2009
                              • 20

                              #15
                              Tack för alla svar.

                              Akvariet är inrett med vanlig akvariesand, en rot, en skiffersten och cabomba och en annan liten växt. Pumpen är en vanlig Fluval 2 plus.
                              Jag byter vatten ungefär varannan vecka och det blir då ca 20 liter åt gången. Akvariet är 93 l stort. Spolar sedan kallvatten i två hinkar och låter dem stå ett dygn. Finns det något annat man kan göra med vattnet?

                              Finns det tester för att kolla koppar i vattnet?

                              Ska nog ta och testa vattnet. Jag har gjort det för ett år sedan ungefär och jag har för mig att det var för mjukt. Kan det ge problem?
                              Senast redigerad av -Gaby-; 13 April 2009, 17:01.
                              Gaby och vattensköldpaddorna

                              http://www.djurskyddetmariefred.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...