Fiskarna dör!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Fiskarna dör!!

    Vad händer?

    Städade akvariumen ikväll och nu 3 timmar senare så står alla platysarna på bottnen i sitt akvarium.

    Även en platyhona ser ut attt ha dött mitt i sin simning.

    Vad sjutton har jag gjort för fel?

    Böt ca en tredjedel ur 54l karet utan att röra runt i gruset. Inte heller städade jag filtret.

    Det enda jag kan komma på är att det har kommit mer varmvatten i karet än vanligt.

    När jag städar karet så brukar jag ha i ljummet vatten åt det kallare hållet. Min pappa verkar ha haft i åt det varmare hållet då glaset är varmare än det i det andra karet som jag städade.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Kanske läge att byta igen med kallare vatten så tempen sjunker lite. Känns tydlig skillnad genom glaset kan det nog vara väl varmt
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Om glaset är "varmt" i akvariet då tror jag att du har nog runt 40grader i karet. Mindre syre och värme inget bra för fishi.
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • malawifisken
        • August 2008
        • 969

        #4
        du ska alltid ha i LITE kallare vatten när du gör ett vatten byte. De e ju bara att stoppaner ett finger i karet o gemföra med det man ska hälla i. kan väl inte vara så svårt...
        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          Ta och, som eriahl säger, gör ett vatten byte till, denna gången men kallare vatten så att tempen sjunker. Kolla så att pumpen rör om vattenytan ordentligt, höj den gärna lite en stund (mer ytcirkulation, mer syre i vattnet).
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Ha alltid en akvarietermometer i akvariet så att du kan undvika sådana temperatursvängningar i framtiden. Själv har jag stadiga 25 grader i akvariet, utan doppvärmare, men jag byter alltid med kallare vatten.
            / Ebba

            Kommentar

            Arbetssätt...