Varför gulbrunt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Varför gulbrunt vatten?

    Jag har ett akvarium som varit i gång ca 4-5 månader. Vattnet har blivit helt gulbrunt och jag undrar om det ska vara så eller om det inte ska vara så? Akvariet består av guppysar och några otocinclus och guppysarna skitar ner enormt mycket. Jag får inte ens bort allt bajs vid vattenbytena och vet inte hur jag ska bära mig åt för att det inte ska bli alldeles för mycket tillslut? Undrar om bajset kan ha något med vattnets färg att göra?
    Kan också tillägga att en del fiskar har dött, ca 5 guppysar och 2 otocinclus sammanlagt.

    Akvariet är 60 L och består som sagt av guppysar och otocinclus.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Rot ?

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Hahaha är det så enkelt Jag har en lite större och en lite mindre rot i. Hur länge kommer de färga av sig? Trodde de bara skulle göra det under en period.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Jo under en period men den kan vara låååååååång.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • dancehall
          • May 2007
          • 306

          #5
          Bäst att bara vänta då har du några tips angående det där med döda fiskar och bajs eller ska jag ta det i en annan tråd?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            kraftigt organiskt belastat vatten blir också gult och du säger sälv att du inte hinner med att suga upp all skit som bildas... kanske också därför fisk stryker med, för där är roten oskyldig
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Ursprungligen postat av dancehall
              Bäst att bara vänta då har du några tips angående det där med döda fiskar och bajs eller ska jag ta det i en annan tråd?
              skaffa ett filter till så uppnår du bättre vattenvärden och skiten på botten kommer minska
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • dancehall
                • May 2007
                • 306

                #8
                Ja för nu har jag bara ett väldigt litet filter och den kanske som sagt inte räcker till?

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Jo det stämmer Åheim - men två rötter i ett 60 liters med guppy och otocinclus lär väl snarare tyda på rötterna orsakar gulfärgningen. Hade han haft en arowana i det så hade jag nog hållit med dig .

                  Ser "gulfärgningen" ut som väl draget the? Eller är det mer en "gyttje"gulfärgning?


                  Men bättre filter är aldrig fel. Som vanligt i dessa lägen skulle jag (om jag var trådskaparen) ta upp rötterna och skaffa en pump med filter som åtminstone drog igen 5-10 gånger volymen i tim,men. Ta det lugnt, mata försiktigt och avvakta.

                  MVH Lasse
                  Senast redigerad av Lasse; 15 March 2009, 18:50.
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • dancehall
                    • May 2007
                    • 306

                    #10
                    Jag är en hon The färgat är vad det är. Kan jag ha en liten rot kvar i och ta upp den lite större?

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Jag är en hon
                      Ursäkta klaverkampet men Dancehall låter lite maskulint i mina ögon . Ta upp bägge - tills du fått ordning på akvariet. Pröva sedan med att sätta i den mindre. Under tiden kan du ha rötterna i en spann vatten (som du byter vatten på varje eller varannan dag). Bra idee är också att byta till ett större filter. Om du köper ett större filter är det en bra idee att låta det gamla gå kvar ca 3 veckor så att ditt nya blir inkört ordentligt.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • dancehall
                        • May 2007
                        • 306

                        #12
                        Dancehall är en dans som dansas mestadels av tjejer men det kanske låter maskulint om man inte har hört talas om det
                        Tack iallafall för svaren!

                        Kommentar

                        • Ludde87
                          • July 2009
                          • 146

                          #13
                          Ursprungligen postat av dancehall
                          Jag är en hon The färgat är vad det är. Kan jag ha en liten rot kvar i och ta upp den lite större?
                          Jag undrar om det är farligt för fiskarna att vattnet är te-färgat/ ljus urinfärgat? Har upptäckt att mitt 85 L också har lätt ljusgult vatten, men återigen så har jag en rot i, håller koll på vattenvärdena och allt ser ut som det brukar.
                          160 liters sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ludde87
                            Jag undrar om det är farligt för fiskarna att vattnet är te-färgat/ ljus urinfärgat?
                            Nej, det är det inte.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Spongeduck
                              • June 2009
                              • 366

                              #15
                              Många fiskar som rasboror och tetror färgar ut mycket bättre the färgat vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...