fiskar dör - skit i filtret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #16
    Ursprungligen postat av Gaffel
    Så snabba dödsfall brukar mig veterligen annars bara inträffa i samband med ammoniak eller svavelväte.
    Kunde inte ett stort vatten byte trigga en ammonium spik Gaffel?
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #17
      Ursprungligen postat av Mick13
      Kunde inte ett stort vatten byte trigga en ammonium spik Gaffel?
      Har tänkt den tanken, men jag gjorde riktigt stora vb först efter att fiskarna började dö, som en åtgärd för att få bort ev dåligt vatten. Sedan har de fortsatt dö även med små (20 %) vb, och även flera dagar efter vb. En spik borde väl ta livet av flera på samma gång, inte en i taget, tycker jag...

      Kan, som ansjo var inne på i en annan tråd, det komma in skit i karet via co2-slangarna, från mäsken? Det var en hel del skum i slangarna från mäskflaskorna till reningsflaskan, kan det ha "bubblat över" och gått vidare ut i karet - och skulle fisk kunna dö av det isf? Jag har ju kvar slangarna in i karet även om mäsken är bortkopplad nu.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #18
        Jo ingen omöjlig tanke eller om det blivit någon bakterie kultur i slangarna som inte är bra för fiskarna, jäsning ger kolsyra + alkohol om det smugit upp sprit i karet från mäsken med skummet ??
        Jo fler borde gått åt vid en ammonium spik inte bara en i taget det var lite långsökt från min sida. Du har inte haft i några nya inrednings detaljer eller växter?? Silikonat fast något i karet??
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #19
          Nä visst du har inte pulat i några inrednings detaljer i karet. Men det var bra med skit bakom filtret på så kort tid.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #20
            Tvätta ur slangarna och byt vatten i tvättflaskan om du misstänker sånna problem men jag tror inte dom är ditt största problem iaf.
            Har du möjligen nån kraftigare pump du kan sätta in bakom filtret? jag tror en pump som drar runt en 1500l/h skulle göra underverk bakom den filtermattan.
            Har du kollat efter svavelväte i botten? gräv runt lite med handen och kommer det bubblor så har du ett kraftigt gift där.

            Kommentar

            • nils_sverker
              • June 2007
              • 395

              #21
              Ursprungligen postat av Mick13
              Nä visst du har inte pulat i några inrednings detaljer i karet. Men det var bra med skit bakom filtret på så kort tid.

              Mm. Men jag plockade bort filtermattan (var tvungen till det för att komma åt), slamsög så det var hur rent som helst, satte tillbaka mattan - och voila, en massa bös virvlade loss och la sig bakom mattan igen . Så det är möjligt att även det "gamla" böset hamnat där på det sättet, dvs int att det samlas efterhand utan kommer dit om jag rört mattan... Får skaffa en tunnare slang så jag kommer ner bakom pumpen utan att röra filtret.

              Ursprungligen postat av Fuzzop
              Tvätta ur slangarna och byt vatten i tvättflaskan om du misstänker sånna problem men jag tror inte dom är ditt största problem iaf.
              Har du möjligen nån kraftigare pump du kan sätta in bakom filtret? jag tror en pump som drar runt en 1500l/h skulle göra underverk bakom den filtermattan.
              Har du kollat efter svavelväte i botten? gräv runt lite med handen och kommer det bubblor så har du ett kraftigt gift där.
              Ska ta och tvätta rent slangarna. Ska nog skaffa kraftigare pump tror jag. Och sumpgas - tror inte jag har det. Ser ofta en del bubblor i sanden kring rötterna på en växt framme vid glaset, men det bubblar aldrig från sanden (vad jag kan se). Nu har jag köpt mig några sandsnäckor också, som får böka runt och syresätta.

              Ingen har gått åt sedan sist... Peppar peppar.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #22
                Ursprungligen postat av Mick13
                Kunde inte ett stort vatten byte trigga en ammonium spik Gaffel?
                Det är uppbyggt ammonium som vid en stegring av vattnets pH i ett vatten med lågt ledningstal som riskerar att omvandlas till ammoniak, ex vid slarv med delvattenbyten.

                Bubblor i från begravda rötter brukar precis som Fuzzop skriver vara en säker indikation på svavelväte, hur luktar vattnet när du lyfter på täckglaset?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • nils_sverker
                  • June 2007
                  • 395

                  #23
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Bubblor i från begravda rötter brukar precis som Fuzzop skriver vara en säker indikation på svavelväte, hur luktar vattnet när du lyfter på täckglaset?
                  Ah, glömde det - det luktar ingenting . Men kan mina nya sandsnäckor avhjälpa det eventuella problemet?

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #24
                    Ursprungligen postat av nils_sverker
                    Ah, glömde det - det luktar ingenting . Men kan mina nya sandsnäckor avhjälpa det eventuella problemet?
                    bästa du kan gör är att bara stoppa ner näven och gräva runt så ser du om det kommer några bubblor, du lär inte se dom om du inte gräver runt såvida du inte har extrema nivåer, om det kommer bubblor vid grävande så gräv runt ordentligt tills du inte ser några bubblor längre, sandsnäckorna är jättebra på att fortsätta gräva så du inte får nya problem men du ska inte lita på dom att avhjälpa problemet om du har sumpgas, sen det luktar inte alltid

                    Kommentar

                    • nils_sverker
                      • June 2007
                      • 395

                      #25
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      bästa du kan gör är att bara stoppa ner näven och gräva runt så ser du om det kommer några bubblor, du lär inte se dom om du inte gräver runt såvida du inte har extrema nivåer, om det kommer bubblor vid grävande så gräv runt ordentligt tills du inte ser några bubblor längre, sandsnäckorna är jättebra på att fortsätta gräva så du inte får nya problem men du ska inte lita på dom att avhjälpa problemet om du har sumpgas, sen det luktar inte alltid
                      Få la gö de då

                      Men 1) är det inte en risk för fiskarna om det kommer upp en massa gas? och 2) är det inte risk för ammoniumspik om man gräver för mkt i botten?

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #26
                        Ursprungligen postat av nils_sverker
                        Få la gö de då

                        Men 1) är det inte en risk för fiskarna om det kommer upp en massa gas? och 2) är det inte risk för ammoniumspik om man gräver för mkt i botten?
                        1) nej gasen stiger direkt till ytan som bubblor istället för att sakta lösas upp i botten, möjligen att dom kan bli lite stressade av att du är där och gräver.
                        2) jo där finns en viss risk så det är en bra ide att göra ett 30-50% vattenbyte direkt efter du grävt runt för säkerhets skull, men om du inte hittar några bubblor direkt så lär du ju inte gräva upp hela botten heller

                        Kommentar

                        • nils_sverker
                          • June 2007
                          • 395

                          #27
                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          1) nej gasen stiger direkt till ytan som bubblor istället för att sakta lösas upp i botten, möjligen att dom kan bli lite stressade av att du är där och gräver.
                          2) jo där finns en viss risk så det är en bra ide att göra ett 30-50% vattenbyte direkt efter du grävt runt för säkerhets skull, men om du inte hittar några bubblor direkt så lär du ju inte gräva upp hela botten heller
                          Passar ju bra eftersom det är vattenbytestisdag i dag! Återkommer med rapport i morgon

                          Kommentar

                          • nils_sverker
                            • June 2007
                            • 395

                            #28
                            OKidoki. Rapport från vb: körde ner slangen bakom filtret och upp for allt bös så nu är det rent där.

                            Grävde runt en hel del i sanden, det kom lite bubblor men bara på ett ställe: kring nålgräset, och bara de närmaste centimetrarna framme vid rutan. Inget längre in i karet eller kring andra växter.

                            Bytte ca 30 % därefter. Nästan helt rent från skit på botten (en del kommer alltid fram när jag fyller på nytt vatten), får se hur länge det varar ;-). Har beställt en 1100-literspump, så sätter jag 650-l-pumpen till reaktorn. Sedan blir det storm... :-)

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #29
                              Håller tummarna för dig nils sverker att inga fler fiskar kolar.
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              • Mick13
                                • May 2008
                                • 1796

                                #30
                                Ursprungligen postat av Gaffel
                                Det är uppbyggt ammonium som vid en stegring av vattnets pH i ett vatten med lågt ledningstal som riskerar att omvandlas till ammoniak, ex vid slarv med delvattenbyten.

                                Bubblor i från begravda rötter brukar precis som Fuzzop skriver vara en säker indikation på svavelväte, hur luktar vattnet när du lyfter på täckglaset?
                                Yyh då ligger jag nog i risk zonen om jag inte sköter slamsugningen DVB har hårt vatten här hemma med mycket mineraler och kalk.
                                In vino veritas, in aqua sanitas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...