Inkört vatten i nytt akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akus
    • January 2009
    • 22

Inkört vatten i nytt akvarium?

Jag ska starta upp ett 100liters akvarium och jag undrar om det är lämpligt att ta vatten från mitt 220liters och i sånna fall hur mycket?
    Borde man även ta lite grus därifrån för att hjälpa till att kunna släppa i fiskar tidigare?
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

Ursprungligen postat av akus
    Jag ska starta upp ett 100liters akvarium och jag undrar om det är lämpligt att ta vatten från mitt 220liters och i sånna fall hur mycket?
    Borde man även ta lite grus därifrån för att hjälpa till att kunna släppa i fiskar tidigare?
    Lite vatten från 220 liters kan du ta, 30-40 liter kanske. Grus behöver du nog inte ta därifrån. Fiskar lägger du i direkt efter att vattnet blivit klart (inte grumligt). Lägg då i 3-4 st och efter en månad köper du fler. Nitrivec är också en bra bakteriekultur du kan köpa och ha i.

Kommentar

• NIC
      • January 2008
      • 5121

Ursprungligen postat av akus
      Ta hellre nytt vatten och krama ur ditt gamla filter i det nya karet och låt den nya pumpen suga till sig skiten. (gör detta innan du inreder med växter och liknande för att då slippa massa mög överallt i inredningen)
      Vänta en dag tills allt skit lagt sig och sug sen upp möget med en slang.
      Inred och i med fisk, klart!

http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

Kommentar

• HenkeP
        • January 2009
        • 886

Sorry för trådkapning, men om man ska starta upp ett nytt akvarium, och fiskarna som ska gå i det redan finns hemma i ett befintligt akvarium, borde det väl vara bättre och ta vatten och ev. grus från det gamla som fiskarna redan är inkoppade och vana vid än att starta upp med nytt vatten?

Även pumpar och filter har blivit inkörda i det gamla karet under ett par veckor för att få igång en bra kultur.

Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

Kommentar

• NIC
          • January 2008
          • 5121

Ursprungligen postat av HenkeP
          Sorry för trådkapning, men om man ska starta upp ett nytt akvarium, och fiskarna som ska gå i det redan finns hemma i ett befintligt akvarium, borde det väl vara bättre och ta vatten och ev. grus från det gamla som fiskarna redan är inkoppade och vana vid än att starta upp med nytt vatten?

Även pumpar och filter har blivit inkörda i det gamla karet under ett par veckor för att få igång en bra kultur.
          Framgår ingenstans att det ska släppas i fiskar som redan går i det gamla karet.
          Det jag menar är att det räcker att krama ur det gamla filtret i det nya karet, sen e d bara till att köra på med fisk dagen efter.
          Har gjort så så gott som varje gång jag startat ett nytt kar.

http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

Kommentar

• Nina82
            • January 2008
            • 6610

Så här skulle jag gjort:
            Ta vilken grus som du vill ha. Kvittar om den är begagnad eller ny.
            Gör vattenbyte i gamla karet och låt vattnet som töms ur rinna över i nya karet. Fyll resten med nytt vatten.
            Om pumpen som ska vara i nya karet gått minst en vecka i gamla karet räcker det att flytta över pumpen. Annars, krama ur fitergojs ur det inkörda filtret i nya karet.
            Följ sen NIC:s tips om att vänta med inredning ifall du ska krama över filtergojs. Om inte kan du dekorera och flytta över fisk samma dag.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

En liten motfråga då, har du under den tiden haft fisk i det karet samtidigt?

Det bästa du kan göra när du drar igång ett nytt kar är att du har haft den nya pumpen gåendes i det gamla karet någon månad, för över grums från det gamla karet till det nya (från tex gruset) samt även tar en del vatten från det gamla karet till det nya.
              Sedan är det bara att köra igång karet med fisk, kanske inte full befolkning direkt, men du har bra mycket bättre förutsättningar än om du skulla starta upp karet med endast nytt kranvatten i karet.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• HenkeP
                • January 2009
                • 886

Ursprungligen postat av NIC
                Framgår ingenstans att det ska släppas i fiskar som redan går i det gamla karet.
                Det jag menar är att det räcker att krama ur det gamla filtret i det nya karet, sen e d bara till att köra på med fisk dagen efter.
                Har gjort så så gott som varje gång jag startat ett nytt kar.
                Nej, TS har inte skrivit något om det, det var jag som undrade inför uppstart av mitt (tjejens) nya, därav ursäkten för trådkap..

Ursprungligen postat av ansjo
                En liten motfråga då, har du under den tiden haft fisk i det karet samtidigt?

Det bästa du kan göra när du drar igång ett nytt kar är att du har haft den nya pumpen gåendes i det gamla karet någon månad, för över grums från det gamla karet till det nya (från tex gruset) samt även tar en del vatten från det gamla karet till det nya.
                Sedan är det bara att köra igång karet med fisk, kanske inte full befolkning direkt, men du har bra mycket bättre förutsättningar än om du skulla starta upp karet med endast nytt kranvatten i karet.

Ja, det gamla karet är väl inkört, dom nya pumparna har alltså gått med i det karet tillsammans med dom gamla. Dvs. att jag har kört med dubbel uppsättning.
                Senast redigerad av HenkeP; 18 February 2009, 23:49.

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Aj, Nina, vad gör du? Du var för en gångs skull före mig....
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

Ursprungligen postat av ansjo
                    Aj, Nina, vad gör du? Du var för en gångs skull före mig....
                    Haha ...
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• HenkeP
                      • January 2009
                      • 886

Nu har jag fått svar på mina frågor, så TS kan få tillbaks sin tråd..

För att summera det hela åt TS;

Om det inte är väldigt bråttom att starta det nya karet, kör med dubbel uppsättning pumpar i det gamla karet ett tag för att få igång kulturen.

Grus kan du flytta över om du vill, men inte nödvändigt.

Vatten kan du ta så mycket du vill, blir ändå inte mer än max ett 50% vattenbyte i det gamla. Tar du lite mindre, fyll upp resterande med nytt kranvatten.

Om du har två pumpar eller fler i det gamla karet, så kanske en av dom kan flytta med till det nya karet, och den nya pumpen ersätter i det gamla karet.

NIC, Ansjo och Nina82 kan säkert fylla på eller rätta mig om jag har missat något viktigt eller skrivit något helt felaktigt...

EDIT: Ett 35% "vattenbyte" (överföring till nya karet) i det gamla karet ger dig ca 70% av vattnet som behövs till det nya, så då blir det ju nästan samma mängd nytt vatten i båda karen om jag inte tänker helt fel så här på kvällskvisten.
                      Senast redigerad av HenkeP; 19 February 2009, 00:12. Anledning: EDIT:

Kommentar

• Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

Nu har jag fått svar på mina frågor, så TS kan få tillbaks sin tråd..

För att summera det hela åt TS;

Om det inte är väldigt bråttom att starta det nya karet, kör med dubbel uppsättning pumpar i det gamla karet ett tag för att få igång kulturen.

Grus kan du flytta över om du vill, men inte nödvändigt.

Vatten kan du ta så mycket du vill, blir ändå inte mer än max ett 50% vattenbyte i det gamla. Tar du lite mindre, fyll upp resterande med nytt kranvatten.

Om du har två pumpar eller fler i det gamla karet, så kanske en av dom kan flytta med till det nya karet, och den nya pumpen ersätter i det gamla karet.

NIC, Ansjo och Nina82 kan säkert fylla på eller rätta mig om jag har missat något viktigt eller skrivit något helt felaktigt...

EDIT: Ett 35% "vattenbyte" (överföring till nya karet) i det gamla karet ger dig ca 70% av vattnet som behövs till det nya, så då blir det ju nästan samma mängd nytt vatten i båda karen om jag inte tänker helt fel så här på kvällskvisten.
                        Just det
                        Och har man inte möjlighet att köra pumparna parallellt i det gamla karet kramar man ur filtergojs ur det gamla filtret
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Som flera redan påpekat krama gärna ur det gamla filtret i det nya akvariet. Det kan gärna också ta lite vatten från det gamla akvariet och gärna också lite grus.

Du får över mest nyttobakterier genom filtret, näst mest genom gruset och minst genom vattnet.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• akus
                            • January 2009
                            • 22

Tack så mycket för alla svar! Blir till att krama ur filtret!
                            Det gäller att passa på att njuta nu medans man inreder ett nytt eftersom de e så jäkla kul

Kommentar

• TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

Jag startar nya kar över en dag nuförtiden och nya firrar hamnar där från första dagen, ibland tillsammans med firrar/räkor från de gamla inkörda karen. Jag har minst två pumpar i alla mina kar (förutom 32 liters guppyhotellet). Så jag har alltid tillgång till inkörda pumpar.

När jag startar ett nytt kar tar jag allt vatten från ett existerande kar och sedan en inkörd pump, oftast parallellt med ett helt nytt. Och sedan släpper jag i fiskarna. Huruvida jag har har gammal sand från ett inkört kar, ny tvättad sand eller ingen sand alls tycks inte spela någon roll.

Varför göra det krångligt? Varför säger en del av er att kör si och så många % gammalt vatten och resten nytt? Enligt mig behövs inget nytt alls. Det nya kommer när man gör vattenbytet första gången. Och i vissa fall har jag gjort så att jag bytt vatten i det nya karet från en inkörd kar efter att jag gjort vattenbytet i det gamla, och sedan fyllt på med nytt i den gamla motsvarande den urtappade vattenmängden.
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

Arbetssätt...