O2 test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    O2 test

    Någon som använt Sera O2 test, i min innedamm (1200liter) och i alla akvarier innehåller vattnet 0,4mg O2 litern och kranvattnet 0,6mg, vid samma temp 17 grader.
    Hur tillförlitlig är den testen, enligt testen ska på 0,4 vara på gränsen för tillräckligt med syre..
    Jag misstänker att filterna förbrukar mycket syre vid nedbrytningen, och har därför 3 st luftpumpar med syresten 1 sten är i filtret, efter delvatten byte 25% så stiger inte syrehalten.

    I Kramfors är det ljust och vackert
    http://www.kramforskoi.com/
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Någon som använt Sera O2 test, i min innedamm (1200liter) och i alla akvarier innehåller vattnet 0,4mg O2 litern och kranvattnet 0,6mg, vid samma temp 17 grader.
    Hur tillförlitlig är den testen
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Jag har inte använt just det testet, såvitt jag vet, men jag har använt dels flera olika svindyra elektroniska syre-mätare och dels en typ av syre-test som bestod av en glas-behållare med undertryck i, som man knäckte under vattnet. Ingen av dem var vad jag skulle kalla tillförlitlig.

    Därmed inte sagt att du kan ha syrebrist, förstås, bara att jag, personligen, anser att syre är väldigt svårt att mäta exakt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Tack för svaret, jag märker ingen skilnad efter delvattenbyte, och kranvattnet är bara en aning mörkare.
      Det är så att jag har för mycket stor Koi och de äter dåligt, så jag försöker komma på vad det är för fel, än att det är för mycket fisk per liter vatten, alla vattenvärden är bra.
      Därför undrar jag om nedbrytningen i filterna (100 liter filtermassa) slukar syret och karbonatjonerna, för pH är inte riktigt stabilt trots att jag buffrar med bikarbonat.
      Ammoniaken vill också stiga, men nu har jag köpt en dunk nitrivec som räcker till 50 000liter vatten. Nitrit och nitrat är 0 pH ca 7,0.
      Jag byter nu 400liter varje dag, och det är ca en månad till de ska ut i dammen.

      I Kramfors är det ljust och vackert
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Nu äter mina fiskar och är pigga.
        Efter att satt i en pump till på 1800liter i tim som är riktad rakt upp mot vattenytan den, den bubblar upp vattnet ett par decimerer, Nu cirkuleras 9500 liter i tim, och 3 luftpumpar till med syresten, varav en pumpar mer luft till botten på ett filter.
        Det var filtren som förbrukade för mycket O2 vid nedbrytningen.
        Men O2 testen kan man bara lita på när den visar bra/dåligt med syre.
        Men å andra sida har ni tängt på att för bra filtret förbrukar mycket syre.
        Ja så är det när man har för mycket fisk per liter vatten.
        Jag skriver det här om det är någon annan med samma synmtom, så är det ett litet tips.


        I Kramfors är det ljust och vackert
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...