Delvattenbyte i Malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stegust
    • January 2009
    • 19

    Delvattenbyte i Malawiakvarium

    Hej!
    Har ett 350 liters kar med cirka 15 Malawi. Byter cirka 1/3 av vattnet varje vecka. Blir väl inte exakt men runt 100 liter (räknar med att sand och sten tar bort en del av volymen). Eftersom jag haft problem med att en del firrar dött (cirka 10 fiskar sedan augusti) har jag nu försökt bli lite mera nogrannare med all skötsel och undrar vad som gäller vid delvattenbyte hos Malawi. Har läst att en del rekommenderar vattenberedningsmedel vid varje byte samt att man låter vattnet stå ett par timmar i hinkar innan man tillsätter det i akvariet. Likaså olika tips om enbart kallt vatten eller lite ljummet vatten. Vad säger Ni erfarna Malawi-akvarister?
  • rtgrtg
    • August 2007
    • 29

    #2
    Ursprungligen postat av stegust
    Hej!
    Har ett 350 liters kar med cirka 15 Malawi. Byter cirka 1/3 av vattnet varje vecka. Blir väl inte exakt men runt 100 liter (räknar med att sand och sten tar bort en del av volymen). Eftersom jag haft problem med att en del firrar dött (cirka 10 fiskar sedan augusti) har jag nu försökt bli lite mera nogrannare med all skötsel och undrar vad som gäller vid delvattenbyte hos Malawi. Har läst att en del rekommenderar vattenberedningsmedel vid varje byte samt att man låter vattnet stå ett par timmar i hinkar innan man tillsätter det i akvariet. Likaså olika tips om enbart kallt vatten eller lite ljummet vatten. Vad säger Ni erfarna Malawi-akvarister?

    hej!

    Jag byter varannan vecka och cirkus 1/3 av vattnet.Har aldrig använt alla dessa beredningsmedel.Skippa det.Huvudsaken är att hålla ett jämnt vattenvärde och lite av det kallare vattnet när du häller i.Någonstans 20-26 grader.Jag hade otur i början med mina Malawi.Fick Ph-dippar pga mangrove roten som surade ner akvariet mellan vattenbytena.Det löste jag med bikarbonat och lite salt.Nu är det sällan dödsfall.
    Tänk på att ha en schysst cirkulation på vattnet.Det kräver Malawifirrarna.
    4-5 gånger akvariets storlek i timmen.Alltså jag har ett 500l och ett flöde på ca 2500l/tim.

    Kommentar

    • stegust
      • January 2009
      • 19

      #3
      Hej och tack för synpunkt ang vattenberedningsmedel. Jag är också lite ¨allergisk¨ mot alla såna tillsatser. Höll aldrig på med sånt när jag hade Malawi-akvarium på -70-talet. Men efter ett långt uppehåll och nystart så vill jag gärna kolla lite vad som gäller nu för tiden. Ang pumpen har jag en Eheim-pump (cirka 1200 l/tim). Den är placerad bakom en pumpmodul i en BTN-bakgrund. Runt pumpen har jag placerat filterkuddar som fyller upp håligheten runt filtret i BTN-modulen. Rengör filtret varannan - var tredje månad. Har ¨förlängt¨ utblåset med en bit extra slang som jag vinklat uppåt för att få bra ytvattenscirkulation. Har satt på en ¨diffusor¨ som ger lite extra luftbubblor i vattnet. Verkar vara bra tryck på vattencirkulationen.

      Kommentar

      • Triggerhappy
        • April 2007
        • 377

        #4
        jag har aldrig använt några sånna medel i mina akvarier och jag har gjort 100% vattenbyte med fler malawis än vad du har i mitt 200L

        gör normalt 1/3 - 1/2 vattenbyte i veckan.
        Lyssna inte på mig

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13119

          #5
          Har man kloraminer i sitt kranvatten så MÅSTE man dock använda vattenberedningmedel, så det måste man ta reda på! Huruvida en eheim 2252 klarar att biologiskt rena ett kar med 15 malawi vill jag ha osagt då det beror på storlek på fisken och mängden mat men jag är skeptisk!
          Senast redigerad av åheim; 27 January 2009, 17:50.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...