bakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    bakterier

    Om man har en innerpump i karet och den bara är igång halva dygnet och avstängd andra halvan + att man har andra pumpar igång i karet, klarar sig bakterierna i den avstängda pumpen då?
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    #2
    ..

    Bkterierna klarar sig inte allt för länge och de dör. Dessa döda bakterier kan, när pumpen sätts igång, ta kol på firrarna i karet!!!

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Tack för det svaret, det var det jag trodde men jag var inte säker.
      Varför tar det kol på firrarna och varför dör dom när dom hålls i samma vatten? Lite nyfiken bara.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Om innerpumpen är relativt öppen klarar bakterierna sig bra, några bakterier dör kanske men för att de skall bli giftigt måste svavelväte hinna bildas dvs är inte miljön helt anerob kommer det inte bli så lätt att producera svavelväte och på 12 h är detta omöjligt. Dessutom kommer vattnet runt om kring cirkulera lite lätt.. Att det inte är optimalt kanske du förstår men med ytterfilter håller jag med Roblin till 100 %.

        Att ha filter avstängt peroidvis rekommenderas inte men jag kör själv med innefilter så. Det kan vara slammer / paus för matning (om det är väldigt bra drag) / för att ha lugnare vatten periodvis.

        I mitt fall saknar jag kontakter utan bara den för rampen på timern finns kvar. Lite slappt kanske men det har funkat i över två år så.
        Senast redigerad av Xul; 22 January 2009, 15:18.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Jag har ett ytter filter (tycker att ytterfiltret kladdar igen för fort och tappar farten på vattnet)och två innerfilter för lite mer fräs på det hela, ska ta väck det ena innerfiltret, men funderade samtidigt på om man kunde ha det ena inner avstängt över natten. Men är det ohälsosamt ska jag naturligtvis inte göra det.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Ha det ena innefiltret avstängt under nattet.. Det kommer att funka, inga problem, gör så. Ohälsosamt är det inte men reningsverkan blir lite lägre (självklart)....

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              varför vill du ha det avstängt?
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                För att jag har tre pumpar igång och då tänkte jag att det kunnde räcka med två på natten + att fiskarna får lite lugnare vatten på natten när dom vilar.
                Sen vill man ju spara lite ström med, hade 2st 310 liters igång med 3 pumpar men igår tog jag bort en i varje.

                Hur starka pumpar rekomenderas i 310 liters eller hur många liter per timme.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Ursprungligen postat av solis
                  För att jag har tre pumpar igång och då tänkte jag att det kunnde räcka med två på natten + att fiskarna får lite lugnare vatten på natten när dom vilar.
                  Sen vill man ju spara lite ström med, hade 2st 310 liters igång med 3 pumpar men igår tog jag bort en i varje.

                  Hur starka pumpar rekomenderas i 310 liters eller hur många liter per timme.

                  Spara ström.. har du så mycket värme på? högre cirkulation ger större värmeförluster.. därimot kan du ignorera förbrukningen från filtret..

                  Jag sågar nog det argumentet....om inte doppvärmare jobbar mycket..
                  Isolera hellre baksidan i så fall och använd heltäckande ramp..
                  Senast redigerad av Xul; 23 January 2009, 13:56.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Jag har heltäckande ramp på det ena karet värmen är inte på något extra har runt 25-26 grader i karen, menade bara att har man två pumpar(ett i varje kar) avstängda så gör det nog något på strömmen men också lungnare vatten på natten när dom sover.
                    Men nu löste jag det så att jag tog ut en pump ur varje kar för det ska ju inte behövas ha tre, hade tre för invänjning av ny pump så att den nya pumpen blev inkörd, innan jag tog ut den gamla.
                    Men sen när det var tre i tänkte jag att det kanske blev bättre vatten och syre till dom, vad vet jag.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...