Fiskarna stimmar upp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ja, något måste det vara som får upp tempen.
    Ju högre temp i vattnet desto svårare har vattnet att hålla syre, så gör du då ett vattenbyte så får du ner lite kallare vatten som är mer syreberikat och nu när vattnet blivit varmt igen så är du tillbaka på ruta ett.
    Detta är bara en hypotes av orsak då det kan vara precis vad som helst annars...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #17
      ja det är just det. ska nog prova det i natt och se hur de mår i morgon. jag såg att en av hanarna har som munsvamp ovanför munnen också. Skit!

      Jag har tabletter som man kan bada fiskar med fenröta i (ja, eller lösningen av dem) är det läge för det nu eller????
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Eller prova att salta i karet först med 0,5 dl salt/100 liter vatten...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Eller prova att salta i karet först med 0,5 dl salt/100 liter vatten...
          ancistrus och amanoräkor klarar salt????
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Jadå, det är inga problem.
            Vill du vara på den säkra sidan så plocka upp hannen och medicinera honom i ett separat kar, men prova med en saltbehandling först.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #21
              kom just på att amanos gillar bräckt vatten

              Jozo mineralsalt med jod? det är vad jag har.
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Det funkar lika bra det med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #23
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det funkar lika bra det med.
                  Tack snälla för alla tips!!!
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #24
                    Ursprungligen postat av linda.n
                    kom just på att amanos gillar bräckt vatten

                    Jozo mineralsalt med jod? det är vad jag har.
                    Det är amanoräkornas yngel som kräver salt/bräckt vatten. De vuxna räkorna tål inte salt och kan till och med dö av det, enligt vad jag läst. Vet inte om det stämmer dock, vågar inte prova.
                    Senast redigerad av Salta Katten; 18 January 2009, 23:49.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Då är det kanske bäst att inte chansa, men jag har saltat i ett kar där några ungfödare gick tillsammans med räkor, både Amano och körsbär utan att det hände något.
                      Men det kanske bara var tur...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • linda.n
                        • March 2008
                        • 459

                        #26
                        Ursprungligen postat av Salta Katten
                        Det är amanoräkornas yngel som kräver salt/bräckt vatten. De vuxna räkorna tål inte salt och kan till och med dö av det, enligt vad jag läst. Vet inte om det stämmer dock, vågar inte prova.
                        Logiskt sett så borde då Amanoräkor leva i vatten med tilltagande eller avtagnade salthalt, eftersom räklingarna vill ha lite olika salthalter beroende på steg i utvecklingen. Kläcks räklingarna då långt från sina föräldrar kan man fråga sig? Annars borde de klara salt/bräckt vatten allihop

                        Mina Amano lever hur som helst och regnbågarna verkar piggare idag igen.
                        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #27
                          Ursprungligen postat av linda.n
                          Logiskt sett så borde då Amanoräkor leva i vatten med tilltagande eller avtagnade salthalt, eftersom räklingarna vill ha lite olika salthalter beroende på steg i utvecklingen. Kläcks räklingarna då långt från sina föräldrar kan man fråga sig? Annars borde de klara salt/bräckt vatten allihop

                          Mina Amano lever hur som helst och regnbågarna verkar piggare idag igen.

                          Räklingarna kläcks i sötvattnet och spolas ut mot havet till de når saltare vatten.

                          Jag har som sagt läst detta på ett par ställen, men inte haft vare sig lust eller anledning att salta hos mina räkor. Tyckte bara det var säkrast att påpeka utifall att.

                          Skönt att det gick bra!

                          Kommentar

                          • linda.n
                            • March 2008
                            • 459

                            #28
                            Ursprungligen postat av Salta Katten
                            Räklingarna kläcks i sötvattnet och spolas ut mot havet till de når saltare vatten.

                            Jag har som sagt läst detta på ett par ställen, men inte haft vare sig lust eller anledning att salta hos mina räkor. Tyckte bara det var säkrast att påpeka utifall att.

                            Skönt att det gick bra!
                            Det var snällt tack. Skönt att fiskarna ser piggare ut! Nu är det inte många dagar innan de får flytta till annat akvarium. ska bli kul.
                            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                            Kommentar

                            Arbetssätt...