grumligt vatten hur få det klart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriksson866
    • December 2008
    • 39

    grumligt vatten hur få det klart?

    Har startat upp mitt akvarium nu.
    Har stått med vatten i 2 dygn typ, Vattnet ja fyllde i va kallt. men det är fortfarande grumligt.
    Sköljde gruset innan ja la i det men kan de va det som gör vattnet grumligt ändå?
    Mycket tacksam för svar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Även om du sköljt gruset så blir det grumligt ett tag efteråt, hur länge är lite beroende på vilken grussort du valde.
    Engelsk sjösand tex som jag har i mina kar kan man hålla på och skölja tills man dödar sig, men när det väl kommer i karet är det lika skitet ändå. Det tar kanske an vecka innan det är helt klart, och har du sköljt lite sämre så kan det ta ännu längre tid...
    Har du filtreringen igång?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det är helt normalt att man har grumligt vatten ett par dagar efter att startat upp ett nytt akvarium. Grumlingen lägger sig efter ett tag.
      Har du läst på om akvarieuppstart?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        som sagts är det ganska normalt några dar efter nystart men går det inte över på en vecka så kan du skaffa nåt flockningsmedel som klumpar ihop skiten så den fastnar i filtret

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Töm och krama ur filtret några gånger extra så går grumlingen över snabbare. Obs töm det alltså utanför akvariet i en hink rent vatten eller dyl!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av MattiasL
            Töm och krama ur filtret några gånger extra så går grumlingen över snabbare. Obs töm det alltså utanför akvariet i en hink rent vatten eller dyl!
            förstör inte det för dom goda bakterierna?

            fast det kanske inte finns några så tidigt.

            Kommentar

            • eriksson866
              • December 2008
              • 39

              #7
              Ska jag göra ett delvattenbyte för att få vattnet klart fortare?
              //mvh

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Är det sanden som smutsar ner så blir det något bättre med ett vattenbyte, men inte tillräckligt för att det ska vara värt besväret.
                Det är annars bara att vänta ut det, men du borde ha sett någon skillnad sedan i går?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • GulaFisken
                  • November 2008
                  • 87

                  #9
                  fick själv panik första gången jag startade ett akvarium i mitt liv, trodde det var något fel men det la sig helt efter 2-3 dagar.. som nämnt ovan är det ju inget ovanligt så vänta ut det bara

                  Kommentar

                  Arbetssätt...