Salt i vattnet, ett måste?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #16
    nä det förståss, hon vill ju sälja sitt dyra salt istället för att rekommendera vanligt billigt salt från livsmedelsbutiker
    MammaMia

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Ja. Även om jag kanske hade gjort detsamma, så är det ett jädra fult knep.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • HeroS
        • January 2009
        • 285

        #18
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Ja. Även om jag kanske hade gjort detsamma, så är det ett jädra fult knep.
        Ja men tycker inte det är rätt! Men men.. köpte det i alla fall hehe
        96 Liter
        54 Liter
        /Sandra

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #19
          Ja. Men det är tur att du fick reda på det nu iallafall, så fick man ju redapå hur mycket man kan lita på den butiken. Då blir man ju lite mer vaksam nästa gång hon säger "dethär ska du ha"
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #20
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Fan vilken kärring som lurade på dig Ektozon, du kunde köpa en stor förpackning Jozo salt för 5 spänn inne på ica, det hade varit samme hjälp!
            kanske lite grovt sagt. det är väl rätt normalt att man vill att man ska köpa det dom säljer eller? och inte rekommenderar salt man kan köpa på mataffären, och det är ju bra för fiskarna med ektozon . sedan kanske inget man måste ha men det hjälper ju också.

            jag tycker inte det är nåt fel på den butriken av vad jag läst här inne.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #21
              Ursprungligen postat av Flaxss
              kanske lite grovt sagt. det är väl rätt normalt att man vill att man ska köpa det dom säljer eller? och inte rekommenderar salt man kan köpa på mataffären, och det är ju bra för fiskarna med ektozon . sedan kanske inget man måste ha men det hjälper ju också.

              jag tycker inte det är nåt fel på den butriken av vad jag läst här inne.
              Ja, jag säger ju att jag kanske hade gjort det samma, men det är ett jävla smutsigt knep.

              Saltet i mataffären gör ju samma nytta som Ektozon, så varför inte?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #22
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Ja, jag säger ju att jag kanske hade gjort det samma, men det är ett jävla smutsigt knep.

                Saltet i mataffären gör ju samma nytta som Ektozon, så varför inte?
                fast tyvärr är det så det funkar på butikerna (normalt att det funkar så,dom måste ju få folk att handla deras varor). och även seriösa(kunniga) butiker skulle gjort så.

                ett exempel jag själv jobbar inom trädgård, urin ger jätte bra näring till växter bara man späder ut det med vatten. helt gratis.

                men knappast säger jag det till mina kunder att dom kan göra det. utan jag säljer ju istället till dom dyrare växtnärings medlen som kostar mer men ger samma effekt som urin.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #23
                  Det är det jag menar, man gör ju automatiskt så. Jag hade också velat sälja mina produkter så dyrt och fort som möjligt.

                  Dock är det ju ganska fult att göra så.

                  Sen att jämföra urin med växtgödning är väl att ta i eftersom de flesta inte skulle vilja handskas med urin, men om det däremot varit honung som varit lika bra så hade man ju börjat tycka det var ett fult trick igen eftersom honung är mycket billigare och lättare att handskas ed.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #24
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Det är det jag menar, man gör ju automatiskt så. Jag hade också velat sälja mina produkter så dyrt och fort som möjligt.

                    Dock är det ju ganska fult att göra så.

                    Sen att jämföra urin med växtgödning är väl att ta i eftersom de flesta inte skulle vilja handskas med urin, men om det däremot varit honung som varit lika bra så hade man ju börjat tycka det var ett fult trick igen eftersom honung är mycket billigare och lättare att handskas ed.
                    det är bara så det funkar. det finns MÅNGA som använde urin(+vatten) till sina plantor (i trädgården då) istället för växtnäring. de flesta väljer urin framför exempel blåkorn eller annat näringsmedel. men nu kommer ifrån ämnet lite.

                    men min poäng va att en butik behöver inte vara dålig bara för att dom rekommenderar/vill sälja deras produkter. sedan att lura tycker jag är ett starkt ord jag vill mer se det som att övertala.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #25
                      Nja, inte dålig, men man ska ju vara vaksam mot en sån butik. Bara för att det är synd att personalen inte lyckas sälja tillräckligt många varor så ska det ju inte gå ut över en annans ekonomi.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #26
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Nja, inte dålig, men man ska ju vara vaksam mot en sån butik. Bara för att det är synd att personalen inte lyckas sälja tillräckligt många varor så ska det ju inte gå ut över en annans ekonomi.
                        Det handlar inte om att dom lyckas sälja sina varor utan det handlar om att få så mycket pengar som möjligt som sedan ska gå till lön,hyra,varor. desto mer man få in desto bättre är det för ekonomin.

                        personal är dyrt att ha och dom måste jobba för sin lön och därmed sälja så mycket varor som möjligt.

                        detta med saltet var ju inte så grovt. det finns ju värre exempel och värre varnings signaler för en butik än att sälja salt.

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #27
                          Kan ju även vara så att "kärringen" fått lära sig att "Sånt här salt bör man ha till akvarier!" och inte har någon djupare kunskap i ämnet. I så fall vet hon kanske inte vad det är för skillnad på vanligt salt och Ektozon, och om de fungerar lika bra. Då tycker jag hon gör helt rätt som säger just det, att hon inte vet. Vore ju skillnad om hon sagt att vanligt salt är skitfarligt och kommer att ta död på alla fiskar. (Även här på forumet har jag sett folk påstå att vanligt salt är skadligt pga jodid och klumpförebyggande medel, så det är ju inte bara något som försäljare drar till med för att kränga akvariesalt.)

                          Jag får mycket mer förtroende för personal som erkänner att de inte vet allt, än de som bara hittar på något för att inte verka okunniga.
                          Senast redigerad av Salta Katten; 17 January 2009, 12:38.

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #28
                            Ja till mig sa en affär att jag var tvungen att ha deras ektozonsalt, 375 pickadoller kostade det. Jag frågade om det inte gick bra med vanligt salt, och då sa dom att det inte var samma sak, och direkt farligt i princip.
                            Köpte jag inte salt hos dom var jag mer eller mindre en djurplågare..

                            Bra affär?

                            Jag köpte inte saltet förövrigt då jag ville kolla andra källor innan jag brände ~400spänn

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #29
                              Ursprungligen postat av Salta Katten
                              Kan ju även vara så att "kärringen" fått lära sig att "Sånt här salt bör man ha till akvarier!" och inte har någon djupare kunskap i ämnet. I så fall vet hon kanske inte vad det är för skillnad på vanligt salt och Ektozon, och om de fungerar lika bra. Då tycker jag hon gör helt rätt som säger just det, att hon inte vet. Vore ju skillnad om hon sagt att vanligt salt är skitfarligt och kommer att ta död på alla fiskar.

                              Jag får mycket mer förtroende för personal som erkänner att de inte vet allt, än de som bara hittar på något för att inte verka okunniga.
                              exakt så kan det också va.

                              eller om hon visste att ektozon fungerar säkert. då är det bättre att vara på den säkra sidan än ''lura kunden'' köpa vanligt salt.

                              Kommentar

                              • Flaxss
                                • November 2008
                                • 1718

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bowman
                                Ja till mig sa en affär att jag var tvungen att ha deras ektozonsalt, 375 pickadoller kostade det. Jag frågade om det inte gick bra med vanligt salt, och då sa dom att det inte var samma sak, och direkt farligt i princip.
                                Köpte jag inte salt hos dom var jag mer eller mindre en djurplågare..

                                Bra affär?

                                Jag köpte inte saltet förövrigt då jag ville kolla andra källor innan jag brände ~400spänn
                                tyckte jag lät dyrt, saltet jag har köpt har varit billigare och det räckte till mitt 200L. det finns ju olika storlekar du behöv er ju inte köpa den största bara så det räcker.

                                sedan kan jag inte diskutera eller besvara så lätt vad som hände i butiken då jag inte var där.
                                Senast redigerad av Flaxss; 17 January 2009, 12:46.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...