Slem i vattnet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Puffbin
    • April 2003
    • 117

    Slem i vattnet!

    Nu har mitt nya 60l akvarium stått inrett några dagar. Det tog ca två dar innan vattent var helt klart och det var skitsnyggt. Sedan gjorde jag en test med några kilfläcksrasboror igår med att få dem att leka (hade verkat lite småkeliga i sällskapsakvariet) det funkade tillsynes bra. Jag sänkte vatten nivån något och de körde ryggsim under bladen hela dagen och kvällen, men de verkade konstigt nog inte avge någon rom.

    Hursomhelst så kastade jag tillbaka dem i dag när de uppenbarligen hade tröttnat på att fjanta runt inne bland växterna, och då upptäckte jag en helt genomskinlig hinna med slem som låg lite här och var på botten, likadant var doppvärmaren täckt av ett tjockt lager med den äckliga hinnan. Det ser ut som en tjock (fast helt transparant) dimma, som ligger som ett tungt sjok utefter botten. Även på mina rötter har det bildats detta slem. Jag noterade också att den mat jag givit dem "Dr Bassleer´s Biofish food" fortfarande låg på ytan och såg rätt slämmig och möglig eller kanske rent av rutten ut.

    Jag måste tillägga att jag var ute och plockade stenar i det fria som jag tvättat och stoppat ner, men tillika gjorde jag i mitt större sällskapsarvarium samtidigt, och där slemmar det inte. Det kan väl knappast bero på dessa, eller!?

    Vad beror detta på, vad bör jag göra? Kan det ha att göra med att jag sänkte vatten nivån och därmed stängde av pumpen och all rening upphörde, eller har jag från början en usel pump? Vad jag tolkar det som arbetar den bra. Dessutom skall det inte bli så bara för att pumpen är av under ca ett dygn.

    Vad är själva slemet? Alger, mögel? Det är lite otäckt att det kommit smygande på bara några dagar. Kan det bero på ouppäten mat tillsammans med växtgödning som tillsammans fått frodas under ett par dagar som bildat slemmet? Tacksam för svar, då jag hade tänkt börja ha fiskar i det på heltid snart. Antingen som yngel eller som bräckvattentank.

    MvH/Albin
Arbetssätt...