PMDD torrdosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    PMDD torrdosering

    Hej, har funderat över varför man blandar upp sin PMDD i flaskor som man måste stå och måtta ur? vorde det inte enklare att bara skaka ihop sitt pulver i en burk och sen måtta med kryddmått eller liknande, vet att vissa gör det, vad finns det för fördelar med vätskeformen?
    Kan nån säga hur mucket jag skulle behöva dosera till ett 100liters kar som normalt får 10ml per flaska, vi antar att om man köper ett enkelpack så kan man skippa citronsyran och vad blir detta i volym på ett ungefär, ett kryddmått i veckan?
    jag förstår att olika tillverkare kan ge olika volym på samma mängd kemikalier men det är nog ganska försummbara skildnader och PMDD kan variera från olika säljare oxå i dosering så inte så superviktigt antar jag bara man har så det räcker med näring.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Visst kan man göra som du säger.
    Blandar man alla olika ämnen torrt går det hyffsat bra dosera i små kar också, vilket annars är orsaken att man spär det i vatten. Det blir sådan liten mängd för små kar annars att det blir svårdoserat.

    Om du vill veta hur mycket du ska dosera om du gör en torrmix av det du normalt doserar via lösning så räkna enl. följande:

    Dela mängden av respektive ämne med 50

    Du har nu tre stycken volymer på ett par milliliter totalt.
    Denna mängd (summan av de tre) är vad du ska dosera torrt av din torrmix per 100l vatten.

    Detta ger samma näringsmängder som du får av att dosera 10ml/100l av spädd PMDD

    Nu om jag tänker lite fort så blir det nog runt 1-2ml per 100l om man kör "standard-portioner"
    Så för mindre kar än 100l blir det lite svårdoserat.
    Tänk på att försöka mixa/mortla blandningen något så att alla ämnen har hyffsat samma "grovlek".
    Senast redigerad av heeke; 12 January 2009, 19:37.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      ok så främsta skälet att blanda i flaskor är då att det är så svårdoserat i mindre kar, låter ganska rimligt men konstigt att inte flera vill köra med torrdosering isåfall, 1ml är ju lika med 1kryddmått så vore väldigt smidigt om man kunde räkna ett kryddmått per 100liter, antar att man måste veta varje ämnes volymvikt för att kunna räkna ut detta exakt dock.
      Finns det möjligen nån som har pmdd på bulk och kan räkna på detta?
      Tror många skulle kunna dra nytta av att kunna torrdosera pmdd.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        ahh tog en närmare titt på din näringskalkylator och där finns ju redan detaljerna, däremot så anges k2so4 0g vid förinställda önskade näringsnivåer, jag är inte så insatt i vilka nivåer man önskar men med Haacks portionspaket får man iaf en påse k2so4 vill jag minnas, sen doserar jag extra med k2so4 eftersom jag hade växter med kaliumbrist men det är en annan historia, stämmer önskade nivåer med dom förinställda så blir det ju nästan exakt ett kryddmått om man utelämnar k2so4 från blandningen.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          ok om jag räknat rätt så om man köper portions pack pmdd av Haack så kan man kasta bort citronsyran, blanda resten och sen dosera ett rågat kryddmått per 100liter för att få standarddos

          Kommentar

          • ZZulan
            • December 2008
            • 144

            #6
            Jag har precis fått hem mina portionspåsar och ska köra igång för första gången. Det här med torrdosering tycker jag låter kanon. Men varför kan jag inte bara slänga i citronsyran också?

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              jo det kan du men den behövs inte och då får du räkna ut vad doseringen blir för min uträkning har ingen citronsyra i så volymmåttet ett rågat kryddmått per 100liter (ca 4 kryddmått per 300liter) stämmer bara med Haacks portionspack utan citronsyran.

              Kommentar

              • ZZulan
                • December 2008
                • 144

                #8
                Ok, men vad är syftet med citronsyran?

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  citronsyran är väl där för att bevara NutriSI tror jag så om du "blandar" direkt i karet hinner det inte stå och bli dåligt och därmed är citronsyran överflödig vid torrdosering, så får jag det till iaf, om nån annan vet bättre så rätta mig gärna

                  Kommentar

                  • ZZulan
                    • December 2008
                    • 144

                    #10
                    Det är ju alldeles utmärkt :-) Tyvärr har jag inget kryddmått annars hade jag testat redan idag. En sak jag kom att tänka på är att det fanns två st olika PMDD, en NutriSI och en Micro+. Jag har NutriSI, det är den vi räknat på här eller? Då tar jag alltså bara alla 4 påsar och häller ihop i något. Sen tar jag ca5 kryddmått till mitt 450 liters?

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      ja micro+ blir lite svårt att torrdosera då det är en vätska
                      för dig blir väl annars enklast att bara ta en rågad tesked då ett teskedsmått är 5ml och ett kryddmått 1ml, din exakta dosering borde annars vara 5 och ett halvt kryddmått till 450liter.
                      Så för 100liter ligger doseringen på 1,2ml vilket blir ett rågat kryddmått

                      Kommentar

                      • ZZulan
                        • December 2008
                        • 144

                        #12
                        Jag är mycket tacksam för din hjälp Fuzzop.

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          hoppas bara jag inte leder dig i fördärvet, tror nog mina beräkningar stämmer men ingen har sagt nåt om hur pass bra det är att ha dessa kemikalier blandade i torrmix och jag har ju knappast några egna erfarenheter av hur pass bra det funkar att dosera på det här viset än så du gör det på egen risk

                          Kommentar

                          • ZZulan
                            • December 2008
                            • 144

                            #14
                            Jadå, det är klart. Det hela diskuteras här också http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=53018

                            Så vi är långt ifrån ensamma om att torrdosera, men det är som du säger, jag har inte läst om någon som blandat ihop det hela som vi ska göra. Så vi får väl helt enkelt dela med oss av våra erfarenheter.

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              ok finns tydligen många som redan gör så om man läser mera på plantswap så kör på du

                              Kommentar

                              Arbetssätt...