Flytande växtnäring, i direkt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

Flytande växtnäring, i direkt?

Har precis startat upp mitt 60liters akvarium( ). Jag har några kulor med växtnäring i lite här och var i gruset. Vad jag annras har i är AquaSafe och någonting som funkar lite som nitrivec tror jag. Är det för tidigt att hälla i flytande växtnäring?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • JagBaraMal
    • November 2008
    • 79

Har du växter i så är det bara att hälla i efter rätt dosering.
    Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Ursprungligen postat av Aquario
      Har precis startat upp mitt 60liters akvarium( ). Jag har några kulor med växtnäring i lite här och var i gruset. Vad jag annras har i är AquaSafe och någonting som funkar lite som nitrivec tror jag. Är det för tidigt att hälla i flytande växtnäring?
      Att hälla i bakterie medel är ok.

Sedan anser jag, av personlig erfarenhet, att inget ska hälla ner i karet de första fyra veckorna!

De växter du har planterat behöver ett antal veckor på sig att anpassa sig. Eftersom du har lagt ner växtgödning i botten så ska du inte plussa på med mer gödning.

Låt karet gå minst fyra veckor med minimal matning och utan ytterliggare tillsatser.

Det naturliga är att växterna du har köpt börjar se lite tråkiga ut. Man ska aldrig räkna med att de blad som är gröna och fina vid inköpet förblir fina i ett nytt akvarium.

När det har gått 4 - 6 veckor kan du tillsätta växtnäring, då kan det börja spira nya blad från dina växter. Dessa blad kommer att växa och må bra i ditt kar.

Kom ihåg, flytta ALDRIG en växt från där du planterade den, då får den börja om på nytt!

En gammal regel, doppa bara fingrarna i karet max EN gång per vecka! Och tänk på att det ska vara rena händer, ingen handkräm eller nyligen från diskbaljan!

Lycka till
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• Aquario
        • October 2007
        • 670

Ursprungligen postat av c90368

Låt karet gå minst fyra veckor med minimal matning och utan ytterliggare tillsatser.
        Gäller det här fiskar också, eller kan jag fylla på med några efter ett par veckor?

En gammal regel, doppa bara fingrarna i karet max EN gång per vecka! Och tänk på att det ska vara rena händer, ingen handkräm eller nyligen från diskbaljan!

Lycka till
        Det har jag lagt på minnet =) Annars brukar jag inte behöva ha händerna i akvariumet.

Kommentar

• c90368
          • September 2006
          • 5973

Ursprungligen postat av Aquario
          Gäller det här fiskar också, eller kan jag fylla på med några efter ett par veckor?
          Det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet hur länge ditt akvarium har varit igång, eller hur många fiskar du har i det nu. Vet dessutom inte hur stort akvariet är.

Mina svar om växnäring baseras på en normal inskolning av fiskar. Du kan läsa om detta i denna tråd
          /Maths

Kommentar

• ivanelvis
            • February 2004
            • 408

Börja med att ta upp lerkulorna och släng dom, det är lättare att ha koll om man bara kör med flytand näring. Jag öser i allt på en gång, även fisk. Sen får man lösa problemen efterhand som dom kommer. Man får alltid problem med nystartade kar, det spelar ingen roll om du väntar i 4 veckor eller inte, problemen kommer ändå. Hur kul är det med ett tomt kar i 4 veckor...
            Nä.. i med allt på en gång, håll dig till dosseringen och lite fisk till en början, och rengör inte filtret så noga, det ska vara lite skitigt så dom goda bakterierna frodas.
            Har du bara rena händer så kan du ha dom i karet dygnet runt om du vill.
            hemsida
            http://hem.bredband.net/b734176/

Kommentar

• Flaxss
              • November 2008
              • 1718

Ursprungligen postat av ivanelvis
              Börja med att ta upp lerkulorna och släng dom, det är lättare att ha koll om man bara kör med flytand näring. Jag öser i allt på en gång, även fisk. Sen får man lösa problemen efterhand som dom kommer. Man får alltid problem med nystartade kar, det spelar ingen roll om du väntar i 4 veckor eller inte, problemen kommer ändå. Hur kul är det med ett tomt kar i 4 veckor...
              Nä.. i med allt på en gång, håll dig till dosseringen och lite fisk till en början, och rengör inte filtret så noga, det ska vara lite skitigt så dom goda bakterierna frodas.
              det är inte riktigt så lätt att bara ösa i alla fisk man vill ha. dels är fiskarna olika känsliga och dels ska man inte ha mycket fisk i från början. man börjar lugnt!

när man planterat växterna och inrett klart och pump och övrigt funkar. och man hällt i salt,vattenberedningsmedel. så köper man en grupp tåliga fiskar att BÖRJA med, då matar man försiktigt under den tiden håller koll på vattnet. när det sedan gått 1månad kan man köpa några fiskar till och börja ge näring till växterna. sedan bygger man upp fiskbeståndet med 2-4veckors mellanrum.

näringskulor är bra att ge till växter som tar näring via rötterna och dom håller oftast över en längre tid. flytande direkt i vattnet ges till dom som tar via bladen.

jag själv kör med näringskulor framtaget för Akvarium och så PMDD och Easycarbo har inga problem med alger och växterna växer snabbt och ser vackra ut.

Kommentar

• ivanelvis
                • February 2004
                • 408

Ursprungligen postat av Flaxss
                det är inte riktigt så lätt att bara ösa i alla fisk man vill ha. dels är fiskarna olika känsliga och dels ska man inte ha mycket fisk i från början. man börjar lugnt!

när man planterat växterna och inrett klart och pump och övrigt funkar. och man hällt i salt,vattenberedningsmedel. så köper man en grupp tåliga fiskar att BÖRJA med, då matar man försiktigt under den tiden håller koll på vattnet. när det sedan gått 1månad kan man köpa några fiskar till och börja ge näring till växterna. sedan bygger man upp fiskbeståndet med 2-4veckors mellanrum.

näringskulor är bra att ge till växter som tar näring via rötterna och dom håller oftast över en längre tid. flytande direkt i vattnet ges till dom som tar via bladen.

jag själv kör med näringskulor framtaget för Akvarium och så PMDD och Easycarbo har inga problem med alger och växterna växer snabbt och ser vackra ut.
                Om du läser en gång till så skrev jag "lite fisk till en början".
                näringskulor är helt onödigt , det är lättare att ha koll om man bara har flytande näring, näringen sprider sig i hela karet även i gruset.
                som sagt, i med allt på en gång problemen kommer ändå, det kvittar om du väntar eller inte
                hemsida

Kommentar

• c90368
                  • September 2006
                  • 5973

Ja, med råd som detta så är det ju onödigt att fråga överhuvudtaget

Jag kommer att rapportera detta inlägg som, ja jag vet inte vad? Antingen är det ett troll som kommit in eller så är det någon som skämtar. Ett väldigt dåligt skämt!

Kan dessutom informera ivanelvis att han hamnar på min ignoreralista, att argumentera mot mig hjälper med andra ord inte.
                  Senast redigerad av c90368; 11 January 2009, 22:48.
                  /Maths

Kommentar

• Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

Om du läser en gång till så skrev jag "lite fisk till en början".
                    näringskulor är helt onödigt , det är lättare att ha koll om man bara har flytande näring, näringen sprider sig i hela karet även i gruset.
                    som sagt, i med allt på en gång problemen kommer ändå, det kvittar om du väntar eller inte
                    av alla kar jag startat från grunden har jag sällan haft stora problem efter.

näringskulor är bra till näckrosor till exempel som är väldigt näringskrävande för att växa bra. då gräver jag ner en ''kula'' nära rotsystemet och den växer som in i h******t

jag ser ingen mening med att överdosera direkt med växtnäring ?

Kommentar

• Aquario
                      • October 2007
                      • 670

Ska försöka kommentera lite om alla svaren här ovan då, vi får se hur det går...

Akvariet är, som bla står i min signatur och i första inlägget 60liter och i detta har jag fem amanoräkor och ett guppyyngel+en hel del växter.
                      Jag har en växt som jag vet tar sin näring från rötterna och har därför lagt i dessa kulor(obs detta betyder inte att jag lagt i alla som fanns i paketet). Jag satte igång akvariet i lördags. Imorgon ska jag kolla nitriten, men för övrigt så ska som nämts mata försiktigt och inte släppa i någon fisk föränn om ca en månad.

Kommentar

• ivanelvis
                        • February 2004
                        • 408

Ja, med råd som detta så är det ju onödigt att fråga överhuvudtaget

Jag kommer att rapportera detta inlägg som, ja jag vet inte vad? Antingen är det ett troll som kommit in eller så är det någon som skämtar. Ett väldigt dåligt skämt!

Kan dessutom informera ivanelvis att han hamnar på min ignoreralista, att argumentera mot mig hjälper med andra ord inte.
                        Dessa råd är klockrena och inga skämt.. "doppa fingrarna en gång i veckan" det var det absolut dummaste jag har hört. Det ända skämtet här är du.. amatör!!
                        hemsida

Kommentar

• ivanelvis
                          • February 2004
                          • 408

Ursprungligen postat av Flaxss
                          av alla kar jag startat från grunden har jag sällan haft stora problem efter.

näringskulor är bra till näckrosor till exempel som är väldigt näringskrävande för att växa bra. då gräver jag ner en ''kula'' nära rotsystemet och den växer som in i h******t

jag ser ingen mening med att överdosera direkt med växtnäring ?
                          1. "sällan haft stora problem" men du har haft problem eller?
                          2. Näringkulor är helt onödiga, flytande näring räcker
                          3. Vem har pratat om att överdosera??? läs vad jag skriver innan ni kommenterar
                          hemsida

Kommentar

• ivanelvis
                            • February 2004
                            • 408

Sedan anser jag, av personlig erfarenhet, att inget ska hälla ner i karet de första fyra veckorna!

De växter du har planterat behöver ett antal veckor på sig att anpassa sig. Eftersom du har lagt ner växtgödning i botten så ska du inte plussa på med mer gödning.

Det naturliga är att växterna du har köpt börjar se lite tråkiga ut. Man ska aldrig räkna med att de blad som är gröna och fina vid inköpet förblir fina i ett nytt akvarium.

När det har gått 4 - 6 veckor kan du tillsätta växtnäring, då kan det börja spira nya blad från dina växter. Dessa blad kommer att växa och må bra i ditt kar.

Kom ihåg, flytta ALDRIG en växt från där du planterade den, då får den börja om på nytt!

Lycka till
                            Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.. vad då "flytta aldrig en växt" Du skrämmer ju bort folk från hobbyn med dina förbud hit och dit.

Du kan visst flytta dina växter, ta upp dom och ta bort fula blad klipp av rötterna så att det är ca 3cm kvar av dom (rötterna alltså) och plantera dom igen, det är inga problem med det snarare tvärtom.
                            hemsida

Kommentar

• Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

1. "sällan haft stora problem" men du har haft problem eller?
                              2. Näringkulor är helt onödiga, flytande näring räcker
                              3. Vem har pratat om att överdosera??? läs vad jag skriver innan ni kommenterar
                              1-ja problem som en nyinköpt fisk haft sjukdom med sig. men knappt något.
                              det brukar flyta på bra.

2-kan du bevisa?

3-att slänga i alla medel som finns är väl att överdosera?

Kommentar

Arbetssätt...