2a natten, vattnet luktar *** och alger!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wassen
    • September 2008
    • 51

    2a natten, vattnet luktar *** och alger!!

    Hej

    Har fåii fart på mitt andra akvarie utan någa missöden alls. Allt rullar på.
    Fick dessutom yngel som gorde att jag köpte ett beg, akvarium billigt.

    Då allt stått tomt över 1 år, så rengordes allt grundligt grus mm. och det var skitigt!! Fint å vackert tyckte jag. Fyllde upp hälften av akvariet med vatten från mitt stora akvarium, resten vart nytt vatten med samma procedur som vid ett vanligt vattenbyte på mitt stora.

    Efter första dagen tyckte jag mig känna en konstig odör när jag lyftre på locket. Men jaja de kanske går över tänkte jag.
    Andra morgonen så ramlade jag nästan baklänges av lukten, kollade på rutan och det är tjockt i alger av någon kladdig gulbrun typ. På ytan låg ett skin.
    Märkte då att placering av pumpen inte var så jättebra att ytan inte bröts såsom på andra akvariet.

    Därför tog jag ut lite av vattnet. tilsatte vatten ifrån migg gamla och kramade även ut filtret från stora i det lilla.

    Har inte kollat resultatet idag då jag är borta, menkan det verkligen bli så jäkla illa på bara två nätter? Borde jag gort något annorluda redan från start eller är det normalt? För deta har jag inte upplevt vid tidigare uppstart.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det brukar inte lukta så illa efter ett par dagar, hur gjorde du med pumpen? Det måste vara något som legat och ruttnat eller liknande, ser man det så här, så ska det inte vara några problem att släppa i ett par fiskar från dag 2.
    Något som du antagligen inte skulle gjort?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är inte alger, det är förruttnelsebakterier. Det är det som luktar och som bildat hinnan på ytan också.

      Du har enorma mängder av nåt som ruttnar i akvariet. Antingen var din rengöring inte så noggrann som du tror, eller så har du övermatat nåt alldeles enormt.

      Fortsätt byta vatten och släpp inte i fisk förrän akvariet verkar ha stabiliserat sig - ingen lukt, ingen bakteriehinna, märkbar tillväxt på växterna och (gröna) alger.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Öka syresättning exempelvis med en syresten med en kraftig syrepump kopplad till den, så försvinner lukten på ett par dagar.

        Kommentar

        • wassen
          • September 2008
          • 51

          #5
          Nuså..

          Efter ett par dagar av undran.. Innan jag stack iväg ett par dagar så bytte jag ut hälften av vattnet och flyttade som jag kanske sa, upp pumpen så att det porlar lite på ytan.

          Ingen lukt och heller inga alger. allt normalt. kollade bara lite för skojj skulle med mina stickor vad värdena på den visade, orkade inte mer något mera avancerat. och allt ser okej ut.

          Men då jag kommer att ha detta som ett yngel akvarium så vill jag ha ett vattenvärde så nära mitt riktiga som möjligt. Så idag kramade jag ur ytterligare lite skit ut mitt riktiga filter.

          Öppnade upp lilla filtret som var "rengjort" men inne i det så fanns minsan spår av nått mögel på plastkoppen runt filtret.. konstigt då man svabbade ur det ordentligt med svamp.. å heller att grejjorna inte vart fuktiga på ett år.. men sådant kanske finns kvar längre..

          Ska tillägga att detta skedde helt utan matning. ingen fisk. bara vatten som står 2 nätter... med ett par plantor i.
          Senast redigerad av wassen; 09 January 2009, 20:31.

          Kommentar

          Arbetssätt...