Sera test missvisande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    Sera test missvisande?

    Hej igen. .

    Har både seras & JBL:s vatten-tester hemma. Av en slump tyckte jag att det var käckt att suga upp vatten med JBL:s medföljande spruta för att därefter fylla seras mätrör med vattnet. Sög upp exakt 5 ml. Men seras mätrör visade på att ca 7 ml av röret blev fyllt!!!! Hällde även i sprutans innehåll i mitt teskedsmått från köket - JBL:s "spruta" visade korrekt mängd (de utlovade 5 ml).

    - Dessa extra 2 ml ökade exempelvis mitt GH värde med 2 "enheter" extra mot när jag använde seras måtts vattenmängd.... blir måtten koncentrerade så visar de ju ibland på sämre värden & då springer man ju till zooaffären & köper åtgärdsmedel. Lurendrejeri eller vad tycker ni???

    //Karin
    Senast redigerad av karinfredholm; 06 January 2009, 20:33.
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Ursprungligen postat av karinfredholm
    Hej igen. .

    Har både seras & JBL:s vatten-tester hemma. Av en slump tyckte jag att det var käckt att suga upp vatten med JBL:s medföljande spruta för att därefter fylla seras mätrör med vattnet. Sög upp exakt 5 ml. Men seras mätrör visade på att ca 7 ml av röret blev fyllt!!!! Hällde även i sprutans innehåll i mitt teskedsmått från köket - JBL:s "spruta" visade korrekt mängd (de utlovade 5 ml).

    - Dessa extra 2 ml ökade exempelvis mitt GH värde med 2 "enheter" extra mot när jag använde seras måtts vattenmängd.... blir måtten koncentrerade så visar de ju ibland på sämre värden & då springer man ju till zooaffären & köper åtgärdsmedel. Lurendrejeri eller vad tycker ni???

    //Karin
    Jag har fan misstänkt detta. dock så hade jag snarare trott att mätglast skulle mäta mindre så man fick älla på mer typ.
    Men ditt sätt blir ju typ samma.

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Jag skulle skriva ett brev till Sera och förklara saken. Vem vet du kanske får nåt roligt hem-skickat
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Sitter här med seras glaskyvett och provfyllde precis, först med en 20ml doseringsspruta och sedan med en 1ml doseringsspruta, väldigt exakt, kontrollera avläsningen i våg.

        Annars är det väl möjligt att du fått ett måndagsexemplar, prova med en exaktare måttenhet än ett köksmått.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • karinfredholm
          • September 2008
          • 290

          #5
          Tack för svaren!
          Har exakt 9 stycken mätrör från sera (samma typ-den runda). Har köpt testerna utspritt under det gångna året i 4 olika affärer. Samtliga mätkylvetter visar 7 ml när jag fyllt på med JBL:s
          5 ml spruta. Att både JBL:s spruta samt mitt 5 ml mått ska visa "fel" ska väl ändå mycket till tycker jag.
          5 ml är väl ändå alltid 5 ml? hmmm
          Knivigt
          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            När man tittar på seras glaskyvett så ska man avläsa botten "i våg" och botten på "blåsan" om du förstår vad jag menar.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • karinfredholm
              • September 2008
              • 290

              #7
              Tack för era inlägg

              Har nu varit på zooaffären med mina kuvetter för att visa detta fenomen.
              -De fattade inte heller något...
              Men jag frågade min väninnas man och han hänvisade mig hit:




              Du hade rätt men jag förstod inte hur du menade

              Tackar, tackar
              //Karin
              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Svårt att förklara men självfallet handlar det om ytspänning vilket jag klumpigt försökte förtydliga genom att beskriva botten på blåsan, men om du tittar noga så ser det ut att vara på ett ungefär 2ml som skiljer botten med toppen.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Gurkan3
                  • December 2008
                  • 48

                  #9
                  Hej Karin!

                  Ehm ja det verkar la dåligt men man kan väl ovkså bara köpa en sån där spruta som du springer runt med dag ut o dag in! Så får man ju rätt mängd men det är väl inte fel på själva kemikalierna va i Seras???

                  //Gustav <3

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #10
                    Men det var härligt att få så fantastiska vattenvärden helt plötsligt igen
                    Förut var mina ester mer koncentrerade då jag tog i & mätte för lite vatten. Alltid lär man sig något.
                    Gurkan...du som gjort slut på 2 paket no2 tester sedan i julas ska inte prata om att "springa runt med tester" he he

                    Kramiz
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...