Vad ska jag ha i mitt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    Vad ska jag ha i mitt vatten?

    Hej, en nybörjare här!

    Jag ska snart starta upp ett avarium på ca. 60-90 liter och jag undrar vad jag ha för olika "produkter" i mitt vatten och när dessa ska användas!?

    Jag vet att jag ska ha vattenberedningsmedel men mer? "Bakteriekultur" mm??

    Tack
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Bakterie kultur, kanske Easy carbo och nån växtnäring, typ PMDD
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      säkert att du behöver vattenberedningsmedel? dom flesta har inget behov av detta utan mest nåt som djuraffärerna gillar att pracka på nybörjare, om du bor i hus med egen brunn eller nån stad som har kloramin i vattnet (ganska ovanligt) kan det finns användning för det men det som underlättar en del är då bakteriekulturen, fast känner du nån som har ett inkört akvarie be hellre dom tvätta sitt filter i ditt kar så får du alla bakterier du behöver, finns även en egen variant där du gräver upp lite jord i naturen och filtrerar ut lite vatten (finns mera info om här i diskusen), pmdd är bra att ha för växternas skull då men inget livsviktigt för nystarten just.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Receptet på egen bakterie kultur som Fuzzop snackar om:

        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • HeroS
          • January 2009
          • 285

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Receptet på egen bakterie kultur som Fuzzop snackar om:

          http://www.zoopet.com/forum/showpost...5&postcount=66

          det var bra =) tack
          96 Liter
          54 Liter
          /Sandra

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            1 Ha i en matsked salt (bordsalt) per 100 L akvarie.. i nystartat akvarie..

            2 Vid vattenbyte tillsätt växgödning enligt någon rekommendation står på produkten(flaskan) (om du nu har växter) + ersätta den förlorade saltmängden enligt 1.

            3 Vattenberedningsmedel nej bara vid problemvatten och större vattenbyten än 1/3 del.

            4 Om du inte skaffar fiskar den första veckan bör du ändå mata pyttelite i akvariet för att få i gång det. (faktiskt väldigt skonsamt mot fisken) ha gärna i lite jord och grenar (döda och gamla) från naturen. dessa innehåller lite näring och bakterier som hjälper.

            Filtrera jordvatten, nej tack jag kör... rakt i.. du kan ju städa ut jorden om några månader eller år.. och kastar du det rakt i fastnar redan en liten del i filtret vilket inte heller är helt fel.
            Senast redigerad av Xul; 07 January 2009, 10:11.

            Kommentar

            Arbetssätt...