Trött på att vattnet är grumligt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Trött på att vattnet är grumligt...

    Hur ska jag göra för att vattnet ska bli klart?? Det har varit grumligt till och från sen jag startade det för ca 3 månader sen....
    Någon som har några idéer på hur jag får det klart och hur jag ska göra så att det håller sig klart?

    Tack på förhand!
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Det finns ju vattenberedningsmedel som sägs göra vattnet klart, har du kollat på dessa nåt?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13130

      #3
      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
      Hur ska jag göra för att vattnet ska bli klart?? Det har varit grumligt till och från sen jag startade det för ca 3 månader sen....
      Någon som har några idéer på hur jag får det klart och hur jag ska göra så att det håller sig klart?

      Tack på förhand!
      vilken typ av filter kör du med?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Jerry_ciklid
        • January 2008
        • 476

        #4
        Ursprungligen postat av Bowman
        Det finns ju vattenberedningsmedel som sägs göra vattnet klart, har du kollat på dessa nåt?
        Nej, inte alls faktiskt... Vad kan man använda?

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #5
          Jag vet inte riktigt, men sera har en vet jag, sen har nog de flesta andra stora tillverkarna nått liknande.

          Jag har ingen egen erfarenhet, men såg att vssa här provat det med goda resultat när jag sökte info om detta för ett tag sen.

          Kommentar

          • Jerry_ciklid
            • January 2008
            • 476

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            vilken typ av filter kör du med?
            Eheim pro 3 2080

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Jag har god erfarenhet av seras medel, dock inte i mitt nystartade akvarium, där hjälper inga medel verkar det inte som. Får snält vänta på att det blir klart.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Jerry_ciklid
                • January 2008
                • 476

                #8
                När jag startade karet slog jag i ny faxekalk som färgade vattnet vitt och jag har läst här att ytterfilter inte tar upp kalk... Kan ju vara så att det tar upp kalken och spottar tillbaka det i karet i bland... Bara en teori men jag kanske skulle testa att rengöra pumpen ändå, kan ju knappast bli sämre...

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Om det är kalk så tar du ut ett glas med vatten och tillsätter 1/2 dl ättikssprit eller annan syra.. Då skall den gasa av och sedan bli klar..(borde funka som test på kalken men ej helt 100% om det är en bra alalysmetod)

                  Du kan kanske prova med aktivt kol (i bland får man testa sig fram)

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    • January 2008
                    • 476

                    #10
                    Ursprungligen postat av Xul
                    Om det är kalk så tar du ut ett glas med vatten och tillsätter 1/2 dl ättikssprit eller annan syra.. Då skall den gasa av och sedan bli klar..(borde funka som test på kalken men ej helt 100% om det är en bra alalysmetod)

                    Du kan kanske prova med aktivt kol (i bland får man testa sig fram)
                    Är det bara för att se om det är just kalken som gör det grumligt? För jag ska väl knappast slå i ättika i karet??

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Nej för fan

                      Ingen ättika i karet (kallade det analysmetod)

                      Kommentar

                      • Jerry_ciklid
                        • January 2008
                        • 476

                        #12
                        Ursprungligen postat av Xul
                        Nej för fan

                        Ingen ättika i karet (kallade det analysmetod)
                        Tänkte väl det, nog för att jag kan vara dum ibland, men inte så dum...
                        Ska ta ett test i kväll när ungarna lagt sig. Ska nog fixa pumpen samtidigt...

                        Tack

                        Kommentar

                        Arbetssätt...