kH frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    kH frågor

    Har nu väntat på svar från VV i Norrköping om vad kH halten ligger på här i stan. Inget svar har jag fått dock! HAr även pratat med två akvarieaffärer som uppgav olika kh! Så vad ligger kH på här i Norrköping? Nån som vet? Har provat att söka men hittar inget!

    Tänkte nämligen sänka mitt kH för odling av fjärilar men om det redan är lågt så är det ju dumt.. hur är det med alkottar som pH-sänkare, blir pH värdet stabilt av detta?
    tråden om fjärilars lek!
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    Ingen som vet?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      nehe, ingen som kan svara på de andra frågorna som inte rör Norrköpings vatten...?
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag kollade runt lite på någon vattenverkshemsida för Norrköping och det verkade variera en del inom kommunen och KH låg mellan 1-4.
        Så mitt tips är att du köper en KH-test.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          mm. det är ju det bästa tipset tror jag med..

          men hur är det med stabilitet på pHvärdet och alkottar?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Jag vet inte riktigt hur du menar...men alkottar har en pH-sänkade inverkan. kH:t spjärnar dock emot en pH-sänkning.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              hm, ska försöka omformulera mig bättre

              det jag undrar är hur stabilt pH:t blir av alkottar, är det att jämföra med pHsänkande medel som finns att köpa eller är allt bara en fråga om vilket kH man har..?

              läste ett inlägg från lasse här på zoopet om hur ammonium kan ombildas till ammoniak vid för låga kH. är jag bara dum som försöker sänka mitt kH? allt detta för jag försöker få lek på fjärilarna...

              edit: har nu fått svar från VV i norrköping och från Borgs vattenverk ligger dH på 4,9
              Senast redigerad av smurfmats; 07 January 2009, 16:29. Anledning: tillägg
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Alkottar ställer inte in pH på någon speciell nivå, utan sänker löpande (det finns dock en nedre gräns, där inte garvsyrorna kan sänka pH mera. Var den ligger har jag inte reda på, men jag gissar på omkring pH 4,5).
                Så, du får mäta tills du ser att du uppnått det pH-värde du vill ha. kH hänger med pH neråt. Har du lågt pH har du oftast också lågt kH. Undantaget är om du kokat vattnet innan - då försvinner karbonaterna, men vattnet kan ligga kvar på samma pH som förut.
                Med lågt kH blir dock vattnet mera instabilt, vilket kan medföra den risk du nämner. Omvandling från ammonium till ammoniak kan ske om pH plötsligt höjs i en ammonium-rik miljö. Det kan ske i t ex akvarier med mycket växter, där växterna i starkt ljus under dagen suger upp all koldioxid de kan, och därmed även kolsyra. Ju starkare ljus, desto snabbare kan det gå.

                Jag har ingen erfarenhet av odling av fjärilsciklider, och jag vet inte hur kH påverkar äggen. Jag tror dock att även gH kan inverka...både kH och gH är faktorer som påverkar vattnets osmotiska tryck, och därmed också påverkar äggen. Så att sänka kH kan vara riskabelt, men det kanske är nödvändigt om man vill att äggen skall kläckas?
                Hoppas någon med mera kunskap om just fjärilsciklider kan fylla i den kunskapsluckan!
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Som Jens skriver så blir inte pH stabilt av alkottar. För att ett pH skall vara stabilt krävs en hög buffringsförmåga vilket lättast mätes genom en KH-test (är KH på 4 eller över så är pH stabilt).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    o great jens. vilket svar!!

                    det jag har läst är denna länken där det skrivs om hårdheten som betydligt viktigare än pH http://www.aquatic-hobbyist.com/prof...mbreeding.html

                    så då kanske jag kan skita i att sänka pH:t med mina kottar (har plockat 300!!!) och bara sänka hårdheten. för det är väl det som skrivs i artikeln
                    "To spur spawning, a conductivity level of approximately 50-250 US (hardness 25-125ppm) is ideal, though some captive specimens may spawn at a slightly higher TDS. "

                    (mina kemikunskaper är ganska små trots 30 p högskolekemi, skyller på att jag var för trött då!! )
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...