nytt akvarium/"gammalt" filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starmaker
    • December 2007
    • 88

    nytt akvarium/"gammalt" filter

    om jag nu startar upp ett nytt akvarium och snor grums från ett gammalt akvarium, dvs kramar ur filtret i det nya akvariet, hur pass bra är det? och när kan man då flytta in fiskar?, hur mkt "tjänar man på det?
  • eCiaL
    • December 2008
    • 11

    #2
    När jag startar upp ett nytt akvarium brukar jag ta några liter "Gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium för att få fart på vattnet

    Kommentar

    • starmaker
      • December 2007
      • 88

      #3
      Ursprungligen postat av eCiaL
      När jag startar upp ett nytt akvarium brukar jag ta några liter "Gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium för att få fart på vattnet
      är det lika bra eller kanske bättre? ska ju starta upp ett 112 liters bara, måste ha något att leka med mera än 300 liters malawi...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        några liter från ett inkört kar gör ingen nytta i ett nystartat kar, däremot med ett gammalt inkört filter så kan man starta ganska häftigt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Visst kan man ta gammalt vatten från ett annat kar, för då blir övergången för fisken bättre. (men allt nytt vatten funkar med bra)
          Men du eliminerar inte alla uppstartrisker med bara vattnet.

          Filtret som du planerade att krama ur i karet låter som en bra idé.
          Försök hälla lite av grumset ner i ditt filter med.
          Om du sen upprepar denna proceduren var 7:e dag 3-4 gånger så kan du köra på med fisk redan dagen efter och känna dig ganska så säker.

          Kommentar

          • starmaker
            • December 2007
            • 88

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Visst kan man ta gammalt vatten från ett annat kar, för då blir övergången för fisken bättre. (men allt nytt vatten funkar med bra)
            Men du eliminerar inte alla uppstartrisker med bara vattnet.

            Filtret som du planerade att krama ur i karet låter som en bra idé.
            Försök hälla lite av grumset ner i ditt filter med.
            Om du sen upprepar denna proceduren var 7:e dag 3-4 gånger så kan du köra på med fisk redan dagen efter och känna dig ganska så säker.
            tackar för tipset, får väl köra mellanvarianten

            Kommentar

            Arbetssätt...