Vilka kemikalier är bra att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    Vilka kemikalier är bra att ha?

    Var på en zoobutik där det var 70% rabatt, finns inget kvar förutom massa typer av vattenberedningskemikalier och sjukdomsbearbetning osv osv.

    (Det fanns massa lysrör med för dom som kanske är intresserade.)

    Men som sagt.
    Finns det något man borde köpa på sig?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Easy carbo

    Hjälper växter, och dödar endel alger. Ännu bättre kombinerat med PMDD
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Easy carbo

      Hjälper växter, och dödar endel alger. Ännu bättre kombinerat med PMDD
      Inget annat? Fanns massa olika typer av tester med. Seras tror jag.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Bowman
        Inget annat? Fanns massa olika typer av tester med. Seras tror jag.
        Tänk på att alla tester, vattenberedningspreparat och mediciner har bäst före datum så man skall inte köpa på sig mer än man behöver.

        Så om du skall köpa något extra så är det väl i så fall sådana preparat som du redan använder.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Dropptest (Inte sticktest) kan alltid vara bra, vilket märke vet jag inte, eftersom jag själv faktiskt aldrig testat några test. Dock ska även jag köpa det i morgon.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Tänk på att alla tester, vattenberedningspreparat och mediciner har bäst före datum så man skall inte köpa på sig mer än man behöver.

            Så om du skall köpa något extra så är det väl i så fall sådana preparat som du redan använder.
            Ok, ingenting då med andra ord. Lär ju dessutom vara gamla grejer där.

            Jaja, då vet jag.

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Dropptest (Inte sticktest) kan alltid vara bra, vilket märke vet jag inte, eftersom jag själv faktiskt aldrig testat några test. Dock ska även jag köpa det i morgon.
              Jag kanske köper på mig det sen när jag vet vad man kommer använda då..

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Nja, jag du kan ju köpa sådant som du kommer börja använda med omedelbar verkan också, som easy carbo, som du ska hälla i lite varje dag.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Tror att EC tog slut när jag och Kjell rensade hyllorna..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #10
                    En annan någurlunda liknande fråga:

                    Vad bör/skall man testa under uppstart och sen kanske kontinuerligt? Nitrit vet jag, men PH eller hårdhet? Eller är det overkill?

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Ph kan vara bra att ha lite koll på, men med regelbundna vattenbyten brukar det ligga på ett okej värde(om du inte har kasst vatten i kranen, då skulle jag rekomendera nåt som neutraliserar vattnet, typ aquatan)

                      Sen beror det på lite vad du har för fisk..Vissa vill ju ha surt vatten...vissa vill ha hårt och strömt osv...

                      I stort sett det enda jag har hemma förutom en låda med dropptest och PMDD är ett medel som heter "Flytande filtermedium" från Easy Life. Det tar även bort nitrit och mkt mer.

                      Efter man har medicinerat ett kar är detta ypperligt att ha i, då de tar bort tungmetaller,ammoniak,bekämpningsmedel och andra kemikalier.

                      (Dock händer det ibland att man prover nåt annat medel)

                      Fiskmediciner kan vara bra att ha hemma också...men kolla alltid bästföre datum...
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Bowman
                        • December 2008
                        • 1318

                        #12
                        Ursprungligen postat av Markus1984
                        Ph kan vara bra att ha lite koll på, men med regelbundna vattenbyten brukar det ligga på ett okej värde(om du inte har kasst vatten i kranen, då skulle jag rekomendera nåt som neutraliserar vattnet, typ aquatan)

                        Sen beror det på lite vad du har för fisk..Vissa vill ju ha surt vatten...vissa vill ha hårt och strömt osv...

                        I stort sett det enda jag har hemma förutom en låda med dropptest och PMDD är ett medel som heter "Flytande filtermedium" från Easy Life. Det tar även bort nitrit och mkt mer.

                        Efter man har medicinerat ett kar är detta ypperligt att ha i, då de tar bort tungmetaller,ammoniak,bekämpningsmedel och andra kemikalier.

                        (Dock händer det ibland att man prover nåt annat medel)

                        Fiskmediciner kan vara bra att ha hemma också...men kolla alltid bästföre datum...
                        Ok, tack skall du ha markus.
                        Då är det väl iget speciellt jag behöver kanske. men jag skall inhandla ph-test, kan vara intressant att veta PH.

                        Sen vet jag ju det med att alla olika typer av firrar har olika behov.
                        Men många verkar ju hamna inom samma "spann" ibland och det kan ju vara bra.

                        Dessutom så brukar det till slut bli så mycket motstridig fakta så det blir liksom "det går lika bra med selleri" stilen..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...