hur mycket sjunker erat PH ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    hur mycket sjunker erat PH ?

    Akvariehandlaren berättade för några dagar sen att
    "det är väldigt viktigt att vara försiktig när man släpper i nya fiskar i akvariet, med tanke på att det kan vara en stor PH skillnad i vattnet, det kan dom dö av"

    Hans poäng var att man måste byta vatten ofta så att PHt inte ska vara för lågt när man släpper i hans fisk.
    (fast PHt i en liten plastpåse där man kanske haft en fisk i någon timma eller mer brukar väl vara rejält surt?)

    han ville påstå att om mitt vatten i kranen ligger runt 8 kan det gå ner till runt 6-7 på någon vecka på grund av att "fiskar bajsar och det blir matrester"

    okej så kanske ditt kranvatten gör sa jag (eftersom hans vattenverk kör med en metod där dom använder sig av lut, vilket resulterar i ett ganska ostabilt vatten med dålig buffringsförmåga.)
    Vattenverket där jag bor kör med kalk + kolsyra för att få upp en bra hårdhet och buffringsförmåga.
    (bullshit tycker han, han har odlat fisk i 40 år och jobbat på vattenverk, vatten gör så.)

    Och han ville inte köpa att mitt akvarievatten i 200literskaret som till och med är rätt så överbefiskat inte kunde hålla ett stabilt värde, kankse sjunker 0,5 om jag slarvar med byten. däremot karen med normalmycket fisk där har jag inte märkt någon förändring över huvud taget.


    Jag tror på honom att hans ph sjukner såpas mycket eftersom jag vet att dom har usel vattenkvallite, men låter det så osannlolikt som han säger att man kan ha ett stabilt vatten också?

    Hur håller sig ditt ph?
    Lyssna inte på mig
  • OscarG
    • November 2008
    • 53

    #2
    De där med vatten och vatten värden är väldigt svårt.
    Men kran vatten brukar i allmänhet vara rätt kasst och
    ostabilt om man tänker i akvarie sammanhang.

    När de gäller personalen i akvarieaffärer så hade man
    önskat att de var pålästa och var ett stöd. Men tyvärr
    måste man vara beredd på att gämföra den fakta man
    får av dem med vad folk säger tex här på zoopet oftast
    så stämmer deras bild inte helt än om den fungerar.

    Sen är de ju så att de flesta gör olika och har olika
    åsikter om hur man sköter ett avkarie bra och hur viktigt
    de och de är. Men man får helt enkeltl själv välja och solla
    mellan olika faktakällor och åsikter.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av Triggerhappy
      Akvariehandlaren berättade för några dagar sen att
      "det är väldigt viktigt att vara försiktig när man släpper i nya fiskar i akvariet, med tanke på att det kan vara en stor PH skillnad i vattnet, det kan dom dö av"
      Nej, det kan de inte. pH-chock existerar inte som dödsorsak för fisk, alla pH mellan 6.5 och 9.5 är 100% ofarligt för all fisk, pga att deras blod är väl buffrat mot pH-förändringar. Man kan flippa fisk mellan alla pH i det intervallet utan risk, förutsatt att all andra parametrar är samma.

      Under 6.5 eller över 9.5 kommer du knappast utan att medvetet mecka med vattenkemin.

      Man kan däremot döda fisk genom att flytta dem från vatten med högre salthalt (konduktivitet) till vatten med lägre salthalt, dvs var extremt försiktig om du använder RO-vatten till dina kar.

      Hans poäng var att man måste byta vatten ofta så att PHt inte ska vara för lågt när man släpper i hans fisk.
      (fast PHt i en liten plastpåse där man kanske haft en fisk i någon timma eller mer brukar väl vara rejält surt?)
      Japp. Det man kan råka ut för med nyinköpt fisk som varit i påse ett tag, är att de utsöndrat en massa koldioxid och en massa ammonium (kvävehaltig nedbrytningsprodukt, ungefär som vårt urinämne; man kan känna en unken obehaglig doft när man öppnar påsen).
      Koldioxiden sänker pH, och ammoniumet är tämligen ogiftigt, MEN om man nu börjar koppa in fisken med vatten med högt pH, eller släpper ner en fisk med höga ammonium-halter i blodet i vatten med högt pH, omvandlas ammoniumet till akut giftig ammoniAK. Och fisken dör.

      Om man har fisk som transporterats länge är det alltså en fördel om man kan låta den gå ett tag i vatten med pH under 8, medan den ventilerar ut överskotts-ammonium ur blodet. Nån nypa salt i vattnet är också en bra idé.

      Jag tror på honom att hans ph sjukner såpas mycket eftersom jag vet att dom har usel vattenkvallite, men låter det så osannlolikt som han säger att man kan ha ett stabilt vatten också?
      Det är sant att kommunalt vatten i stora/större delen av sverige har alkaliniteten och pH i obalans (för att undvika utfällning av pannsten), så pH sjunker en del när vattnet kommer i jämvikt med koldioxiden i atmosfären, men åtminstone här faller pH't bara från 8.5 till 7.5.

      Det är alkaliniteten som avgör hur bra vattnet håller pH stabilt. Du säger att ditt vattenverk använder kalksten och CO2, vilket jag också har lite svårt att tro på, men om ditt vatten har hög alkalinitet ("KH"), så kommer ditt pH att vara stabilt.

      Om din handlare har problem med instabilt pH, tipsa honom om att några kalkstenar i karet permanent låser pH till 7.5.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Vi har tvärtom, ph stiger från 7,7 till 8,1 när det varit i karet ett tag, och nej, jag har inte kalk i gruset eller dylikt.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #5
          Har i princip aldrig haft problem med sjunkande Ph i något akvarie. Däremot har jag ofta velat ha ett lägre Ph och försökt med filtertorv mm. Det som hänt i dessa försök har varit väldigt tillfälliga sänkningar och Ph har snart hamnat på 7,6 igen. Vattnet är alltså väldigt stabilt och svårt att påverka enligt mina erfarenheter. Att jag skrev "i princip" i början har att göra med att jag en gång hade ett akvarium med större ciklider där belastningen var ganska stor och det var sparsamt med ljus och växter samt sällan utförda vattenbyten. Där blev resultatet ett sjunkande Ph, vilket igentligen lät hade förbättrats med lite kalksten. Men sköter man vattenbyten mm och har normalt med fisk så borde lågt Ph vara nåt sällsynt. Även om man som jag har ett mjukt kranvatten med lågt KH.

          Kommentar

          • Triggerhappy
            • April 2007
            • 377

            #6
            Tack för svaren och Tack Azur för att du tog dit tid att svara på allt, väldigt nöjd med svaren!

            varför tvivlar du på att vattenverket använder sig av kalk och kolsyra för att få upp alkaliniteten?

            Alkalinitet (HCO3) - 85 mg/l


            dom använder även aktivt kol och alkaliska massor till skillnad från dom flesta vattenverk, eller dom är faktiskt ensamma om den reningsprocessen i sverige, men så är det ju sveriges bästa kranvatten också =)
            Lyssna inte på mig

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av Triggerhappy
              men så är det ju sveriges bästa kranvatten också =)
              Bevisa det
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av flygrc
                Vi har tvärtom, ph stiger från 7,7 till 8,1 när det varit i karet ett tag, och nej, jag har inte kalk i gruset eller dylikt.
                Det är mycket osannolikt. Det enda som skulle kunna åstadkomma det är om du har mycket kraftig tillväxt av växter i karet, som använder upp den lösta koldioxiden. I så fall sjunker pH igen varje natt, och stiger igen varje dag. För att motverka den här pH-svängningen kan du lägga kalksten i karet, eller tillsätta bikarbonat.
                Troligare är dock att du har ett opålitligt pH-test; alla typer av pH-papper och sticks är opålitliga, och även dropptest åldras och har rätt stor felmarginal.
                Ursprungligen postat av Triggerhappy
                varför tvivlar du på att vattenverket använder sig av kalk och kolsyra för att få upp alkaliniteten?
                Det är dyrt och ineffektivt jämfört med att dosera kalciumhydroxid, och ger höga kalciumhalter i vattnet, vilket i sin tur leder till pannsten i värmeväxlare och varmvattenledningar. Kalciumhydroxid sänker (kanske lite oväntat) kalciumhalten i vattnet genom hydroxiden höjer pH och får kalciumet att reagera med bikarbonat i vattnet och falla ut som kalksten, vilket kan filtreras bort. Resultatet är ett vatten med artificiellt låg alkalinitet ("KH") och högt pH, dvs precis sånt vatten som de flesta kommunala vatten är.

                Alkalinitet (HCO3) - 85 mg/l
                Det motsvarar 5 dKH, dvs medelmjukt. Det borde vara hyfsat buffrat mot pH-ändring. Det är en normal alkalinitet för kommunalt kranvatten, vårt lokala kommunala vatten har en alkalinitet om cirka 65 mg/l.

                dom använder även aktivt kol och alkaliska massor till skillnad från dom flesta vattenverk, eller dom är faktiskt ensamma om den reningsprocessen i sverige, men så är det ju sveriges bästa kranvatten också =)
                Det låter definitivt påkostat.
                Senast redigerad av Azur; 27 December 2008, 11:06.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Triggerhappy
                  • April 2007
                  • 377

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Bevisa det

                  178 kommuner deltog (regionfinaler)

                  20st gick vidare till rixfinalen

                  (där bestod juryn av 7 provsmakare och munskänkare)

                  alla 7 jurymedlemmar rankade Lilla Edet som klar etta i ett blindtest.
                  (bland 20 glas med sveriges 20 bästa kranvatten)

                  Jag tycker det är helt otroligt att alla kunde pricka Lilla Edet som etta av dom redan framtagna 20 bästa kranvattnen från Sverige,
                  var själv där och provsmakade flera och jag kände då ingen skillnad på dom flesta. det smakar ju vatten!

                  resten av kommunerna hade juryn prickat lite olika men dom sa att lilla edet var en självklar etta, utan konkurans, 2an var inte ens i närheten det var dom ense om =)


                  ändå ganska starkt jobbat av lilla edet som garanterat även har Sveriges sämsta förutsättningar, eftersom vi tar vattnet ifrån Göta älv. andra kommuner pumpar ju bara upp rent och godkänt vatten från källor i tex Norrland.

                  edit: nu lät det som att jag menade alla andra, det menade jag inte men det finns några.


                  nu påstår jag inte att det är Sveriges bästa akvarievatten men det smakar tydligen bra iaf.

                  *så nu har jag nog skrytit färdigt*



                  http://www.svensktvatten.se





                  finns hundra artiklar om du googlar..
                  Senast redigerad av Triggerhappy; 28 December 2008, 20:07.
                  Lyssna inte på mig

                  Kommentar

                  Arbetssätt...