Antimögelmedel??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

Antimögelmedel??

Hej på er och god jul!!
    Fick idag reda på att jag använt fel typ av silikon när jag silikonade om mitt 450 liters för sex veckor sedan. Var på byggmax och köpte deras sanitetssilikon och det innehåller antimögelmedel som skall vara jättegiftigt för fiskarna . Någon som vet bågot om detta? Ser inga symtom på förgiftning eller att fiskarna mår dåligt på något vis. Har tom haft lek på mina Eldbukar och C.Cutteri. // Görsn
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

Jag säger som Gaffel brukar säga: Gör om, gör rätt. Jag hade aldrig chansat.

Edit: Ville inte låta så kort, men det är sanningen. Jag vet inte hur lång tid det tar innan medlet börjar laka ur i vattnet, men som sagt: Jag skulle inte våga chansa.

God jul på dig med, och för att du inte ska få en alltför jobbig jul med fiskdöd skulle jag nog gjort om det.
    Senast redigerad av Johanski; 24 December 2008, 01:57.

Kommentar

• Gaffel
      • December 2007
      • 6200

Grejen är att våtrumssilikon är vit så min första fråga till dig blir som följer, är din silikon vit och i så fall varför?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

Kommentar

• Markus1984
        • November 2008
        • 2606

Skulle det kunna funka att dra nya fogar över detta silikon för att stänga inne det farliga gifterna?

Kanske kan vara nåt att fundera på?
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• GöranE
          • November 2008
          • 735

Silkonen jag har använt är transparent.
          Tror inte jag skall chansa helller och det får ganska fort att silikona om karet men det stora jobbet är ju att flytta fiskar och all sand. Fy f.. ,men som någon vis man sa:
          Är huvudet dumt får kroppen lida

Skall man se det lite positivt får man ju en ny chans att inreda karet igen vilket inte är det tråkigaste!!
          Var på Plantagen i Tagene igår (som håller på att lägga ner sin akvarieavdelning= 70%rabatt) och fick tag i ett 400l Juwel för 900:-, lite defekt(tvärstagen går inte att montera pga att det är silikon i vägen) och utan pump men skapligt pris ändå!! Kostade typ 4000:- från början..
          Njut av julen! Och kom ihåg att man blir inte fet av det man äter mellan jul och nyår utan av det man äter mellan nyår och jul! // Göran

Kommentar

• Bowman
            • December 2008
            • 1318

Ursprungligen postat av GöranE
            Var på Plantagen i Tagene igår (som håller på att lägga ner sin akvarieavdelning= 70%rabatt) och fick tag i ett 400l Juwel för 900:-, lite defekt(tvärstagen går inte att montera pga att det är silikon i vägen) och utan pump men skapligt pris ändå!! Kostade typ 4000:- från början..
            Njut av julen! Och kom ihåg att man blir inte fet av det man äter mellan jul och nyår utan av det man äter mellan nyår och jul! // Göran
            Fan att det är julafton idag. Blev änna sugen att åka och kolla in den affären.

Men man kanske kan åka första bästa vardag efter alla helgdagar? Fanns det något kvar?

Kommentar

• GöranE
              • November 2008
              • 735

Det fanns inte mycket kvar i tisdags. En del mediciner,lysrör, växter, sand, väldigt lite fisk och ett akvarium..

Kommentar

• Bowman
                • December 2008
                • 1318

Ursprungligen postat av GöranE
                Det fanns inte mycket kvar i tisdags. En del mediciner,lysrör, växter, sand, väldigt lite fisk och ett akvarium..
                OK, men jag behöver typ lite växter och annat smått o gott så man kanske skulle kolla in det i morgon när endå? Eller menar du att det inte ens finns typ rötter, håvar sten osv?

Kommentar

Arbetssätt...