KH buffert och PMDD gödning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • prisoner
    • December 2008
    • 78

    KH buffert och PMDD gödning.

    Hej. Undrar lite angående PMDD. Jag har ett 250liters akvarium jag tänkte starta upp som växtkar. Vattnet i Halmstad har Ut ur kranen ett PH på ca 8-8,5 och ett KH på endast 2-2,5. Detta värdet på KH är väll inte riktigt bra då jag är lite rädd att bufferten inte räcker till.
    Har köpt mig ett co2 agregat nu och tänkte försöka hamna på runt 30ppm CO2. Enligt tabellen så ska jag då ligga på PH 6,4 med ett KH på 2,5 för att hamna på runt 30ppm CO2. Är detta att rekomendera eller bör jag buffra upp mitt KH värde å köra med ett högre PH värde ?? Skulle gärna vilja ha upp det till 3-4KH . I så fall vad tillsätter jag för att öka mitt KH och i så fall hur ofta och i vilken mängd?? Har hört att Bikarbonat fungerar bra. Eller räcker det med att enbart tillsätta PMDD för att även buffra upp mitt KH ??
    Just nu kör jag med bottenvärme, Co2, Tropica plantsubstrat under gruset och med 2x36Watt aqua relle med reflektorer. Har planerat att ändra till 4x36watt när ekonomin tillåter det. Vet att 2 rör är väl lite.
    M.v.h Tommy
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Jag har ungefär samma Kh värden i Linköping. Jag har använt PMDD och CO2 i över tre år nu utan problem. Använder en elektronisk pH mätare och har den inställd på 6.4 inga problem överhuvudtaget.

    Men ett gott råd är att använda en elektonisk pH mätare, den motverkar plötsliga pH fall om Kh skulle droppa.

    Antar att du ska ha SA fiskar, då skadar det inte att ha ett lågt kH.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • prisoner
      • December 2008
      • 78

      #3
      Ok. Jag vet att de är kanon med elektonisk pH mätare men dom är inte billiga. Min polare kör själv med både elektronisk pH mätare samt elektronisk kontroll på värmen.
      Vad gav du för din ?? Man kan ju buffra upp KH värdet för att vara på säkra sidan ju.
      Är GH värdet lika viktigt med som värdet på KH ??
      Vad menar du med SA fiskar ? Om du menar tetror och scalarer så är svaret ja.
      Hur ofta doserar du med PMDD ? Kör du med substrat eller du kör enbart med grus å fulldoserar med PMDD ? Vill inte ha ett för jobbigt kar som man måste rensa växter från var vecka.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Välkommen till forumet

        Jag kör med denna kontroller efter råd och är efter ca 2 månader fortfarande nöjd med den


        Gh värdet är inte så intressant som kh när man pratar co2
        SA = Syd Amerika
        Själv kör jag pmdd 2 ggr / vecka 1,5 dos varje gång
        Det verkar som det är en bra strategi för mina algproblem som jag fick nästan omgående verkar ge med sig, sedan att man får rensa friskt bland växterna är bättre än att reta sig på alger.

        Ursprungligen postat av prisoner
        Skulle gärna vilja ha upp det till 3-4KH . I så fall vad tillsätter jag för att öka mitt KH och i så fall hur ofta och i vilken mängd??
        Tillsätt bikarbonat efter vattenbyte, kolla kh, jag kan inte mängder.
        Sedan ska du inte behöva tillsätta mer.
        Senast redigerad av flygrc; 25 December 2008, 09:28.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • prisoner
          • December 2008
          • 78

          #5
          Aqua Light pH/CO2-Controller - SONDERPREIS

          pH-Controller, complete with evulation-electrode and switched socket. Regulate down (Co2) or up ( Kalkwasser).


          The included electrode is not very good, the controller itself yes, but you should buy and additional quality electrode form American Marine, IKS, or other brand. We give no guarantee on the electrode.

          Bytte du Elektroden ?? I så fall till vilken? 1,5 dos av PMDD 2 gånger i veckan låter välldigt mycket tycker jag. Hur stort är ditt kar och hur mycket belysning har du samt hur många timmar är det tänt? Vad har du för växtbestånd? Är det dyrt att köpa i från Tyskland? Menar frakt och dyligt som tillkommer på priset.
          M.v.h Tommy

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av prisoner
            Bytte du Elektroden ??
            Nej jag kör med original, vid varje vattenbyte sätter jag den i 1,5% HCl lösning. Går väldigt exakt, kollar med buffetvätska var annan vecka(ph 7 och 4)

            Ursprungligen postat av prisoner
            1,5 dos av PMDD 2 gånger i veckan låter välldigt mycket tycker jag. Hur stort är ditt kar och hur mycket belysning har du samt hur många timmar är det tänt? Vad har du för växtbestånd?
            I min tråd nedan kan du se mera detaljerat hur det går för mig och vilka prylar jag använder, nu är jag lite pryltokig när det gäller mina hobbies.
            Dosen är gissad fram när jag jämfört med andra som jag tycker kan det här. 540 liter, 6*54w T5 Aquastar 9h fullt + 1h 2/3 + 1h 1/3, mycket växter
            Osså skickar jag i 20ml EC var dag mest för att döda staghornen.
            Ursprungligen postat av prisoner
            Är det dyrt att köpa i från Tyskland? Menar frakt och dyligt som tillkommer på priset.
            ca 200, inget annat tillkommer

            Senast redigerad av flygrc; 25 December 2008, 21:53.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              SA = Sydamerika = Om du ska ha sydamerikanska fiskar.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av prisoner
                Aqua Light pH/CO2-Controller - SONDERPREIS

                pH-Controller, complete with evulation-electrode and switched socket. Regulate down (Co2) or up ( Kalkwasser).


                The included electrode is not very good, the controller itself yes, but you should buy and additional quality electrode form American Marine, IKS, or other brand. We give no guarantee on the electrode.

                Bytte du Elektroden ?? I så fall till vilken? 1,5 dos av PMDD 2 gånger i veckan låter välldigt mycket tycker jag. Hur stort är ditt kar och hur mycket belysning har du samt hur många timmar är det tänt? Vad har du för växtbestånd? Är det dyrt att köpa i från Tyskland? Menar frakt och dyligt som tillkommer på priset.
                M.v.h Tommy
                Använder en sådan, men har bytt elektrod enligt tråd nedan.

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • prisoner
                  • December 2008
                  • 78

                  #9
                  1,5% HCl lösning . Vad är det för lösning? och vad är EC för nått . Samt staghornen. För mig låter det som Grekiska. He he. Tacksam för din hjälp.

                  Kommentar

                  • prisoner
                    • December 2008
                    • 78

                    #10
                    Ok. Tackar för tippset. Var chyst pris på den med.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      EC = Easy Carbo
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av prisoner
                        1,5% HCl lösning . Vad är det för lösning? och vad är EC för nått . Samt staghornen. För mig låter det som Grekiska. He he. Tacksam för din hjälp.

                        1,5 hundradelar Saltsyra resten vatten.
                        Nu är det för att jag hade den lösningen färdigblandad, har även läst om 10% saltsyralösning , det finns säkert någon som kan detta bättre än jag.
                        Staghorn är en riktigt ful alg
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          jo just det, kontroller är inte absolut tvunget, det går att köra på bubbeltakt och ha en liten glasbubla i karet med en indikatorvätska som ska vara grön vid rätt CO2 nivå.
                          Själv var jag för feg att köra utan, plus att jag gillar teknikprylar
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Hittade en sån däringa Sera CO2 indikator ute på Plantagen i Tagene idag, orginalpris 149:- blev med 70% rabatt 44,70:-
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • prisoner
                              • December 2008
                              • 78

                              #15
                              Varför sätter man electroden i 1,5 hundradelar saltsyra vid var vattenbyte ? Var får jag tag på saltsyra och hur mycket saltsyra blandar jag med hur många delar vatten för att få rätt blandning. Hur använder jag det och hur länge varar det innan man måste blanda till nytt?
                              Läste följande på nätet.
                              Easy Carbo är ett kemiskt preparat för att tillsätta kol åt växterna i ett växtakvarium. Detta kan både användas tillsammans med och utan koldioxidtillsats. Det finns också indikationer på att ämnet i sig också har en algdödande effekt.
                              Easy Carbo innehåller samma aktiva ingrediens som Seachem Flourish Excel, nämligen Glutaraldehyd.
                              OBS Easy Carbo är mycket giftigt och ska absolut inte överdoseras! Är Easy Carbo så efektivt mot alger som folk påstår ? Jag vet att man kan köra med bubbelräknare och co2 långtidstest. Kör själv med det nu samt magnetventil för nattavstängning. Men det lutar åt att jag köper en elektronisk ph kontroll. Den var ju inte så farligt dyr.
                              Tack för alla hjälpsamma svar. Tur att det finns så många vänliga personer på forumet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...