Kommer jag få nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sessan 401
    • January 2008
    • 144

    Kommer jag få nitrit?

    Hej!
    Jag är sugen på att byta ut mitt vita grus i mitt 250 liters, till råda sand.
    Med fiskar ca 30-40 st, mellan 3-11cm är det lite "överbefiskat" i mina ögon. Känns som nitrit kommer komma som ett brev på posten även om jag låter bli att göra rent pumparna!

    Skall jag göra mig av med några fiskar först eller tror ni att det går?

    //sessan
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Den allra största omvandlingen från nitrit till nitrat sker i pumparna. Bottnen hjälper till, men är inte så viktig. Så jag skulle tro att det går fint.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • sessan 401
      • January 2008
      • 144

      #3
      Okej, blir till att spara skiten i pumparna då!
      Jag är lite skraj för en massdöd. Men säger du att tror att det skall gå bra så fungerar det säkert.
      //s

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av sessan 401
        Okej, blir till att spara skiten i pumparna då!
        Jag är lite skraj för en massdöd. Men säger du att tror att det skall gå bra så fungerar det säkert.
        //s
        Det är inte troligt att du får det. Men:
        Du kan ladda upp med både ett nitrittest, Nitrivec (eller liknande) och salt, så är du garderad om det skulle hända. Spruttla i Nitrivec, ta nitrittest varje dag under de närmaste två-tre veckorna efter bytet. Får du nitrit, byt 50% av vattnet, ös i ännu mera Nitrivec och dessutom salt.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det är i första hand inte antalet eller storleken på fiskarna som är det viktiga utan hur mycket man man lägger i. Matar du inget så produceras inte heller någon skit som kan bli nitrit oavsett hur många fiskar du har (borträknat det lilla som kommer från algätarna)

          Så dra ner rejält på matningen (kanske en gång var tredje dag) den första tiden (ca. 4 veckor) och trappa därefter upp matningen försiktigt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13130

            #6
            i samband med sandbytet blir det också ett helvattenbyte och då bör du tillsätta aquatan (vattenberedning) för att underlätta omställningen för fisken och för att ta bort kloret! Viktiga nedbrytnings processer sker i bottensubstratet så du får vara beredd på att du kan få en rubbad balans och algproblem, som sagt se det lite som nystartat!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • sessan 401
              • January 2008
              • 144

              #7
              Det är ju klart att storleken på fiskarna inte har någon betydelse, fick för mig att "stora" fiskar smutsade ner mer!

              Det blir sparsam matning och jag avstår från att sätta i växter som jag hade tänkt tills "bantningsperioden" är över, annars finns det väl bara rötter kvar..

              Jag kommer försöka återanvända vattnet så mkt som möjligt och hade tänkt använda aqutan till. Fungerar det att blanda med nitritvec samtidigt? Vilket är nödvändigast?
              //s

              Kommentar

              Arbetssätt...