Ammonium och ammoniak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Ammonium och ammoniak

    När jag läser här på Zoopet om alla som skriver om problem med
    vattenvärdena, så undrar jag, mäter ni Ammonium/ammoniak värdet eller är det nitriten och pH som ni tycker är viktigast.
    Underskattas Ammonium/ammoniak värdets betydelse.

    I Kramfors är det ljust och vackert
    http://www.kramforskoi.com/
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    När jag läser här på Zoopet om alla som skriver om problem med
    vattenvärdena, så undrar jag, mäter ni Ammonium/ammoniak värdet eller är det nitriten och pH som ni tycker är viktigast.
    Underskattas Ammonium/ammoniak värdets betydelse.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Vid pH under cirka 7.5 - 8 så förekommer inte ammoniak utan endast ammonium, och ammonium är nästan helt ogiftig. Där är alltså nitriten i särklass farligast. Vid pH över 8, däremot, omvandlas ammonium gradvis till ammoniak, och ammoniak är extremt giftigt även vid låga koncentrationer. I nystartade rift-ciklid akvarier, eller när rift-ciklider transporteras, är det tänkbart att ammoniak ibland kan vara ett verkligt problem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Enligt min test börjar ammoniak bildas vid ett pH på 7,0.
      Vid ammoniumhalt på 0,5 mgl och pH 8,0 är ammoniakhalten 0,03 mgl som är skadlig i längden.
      Men det är rätt att vid ett pH på 8,0 kan ammoniakhalten vara dödlig.
      Kollar du.
      Jag frågade för jag testar allt, medan andra inte tycks bry sig.

      I Kramfors är det ljust och vackert
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kollar du.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Jag har inte ett enda testkit för nånting. Har inte haft på många år; jag kör på erfarenhet numer. Funderar dock på att köpa en elektronisk pH mätare och en refraktometer.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag frågade för jag testar allt, medan andra inte tycks bry sig.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Det finns nog helt enkelt ingen tradition att bry sig om ammoniak - praktiskt taget allt inom sötvattenakvaristiken utgår ifrån att pH skall ligga under 8. Inom saltvattensakvaristiken, där mål-pH är 8.3, testar många för ammoniak.

        En intressant fråga i sammanhanget är om man verkligen bör sikta på naturliga pH med rift-ciklider - vid ett pH på 9 (tanganyika-pH) förekommer nästan allt ammonium som ammoniak, och cikliderna mår lika bra vid 7.5.

        En annan sak man kan fundera över är hur många fiskar som dött av "pH shock" som egentligen dött av ammoniakförgiftning när pH stigit över 8.

        Bara som kuriosa kan jag nämna att jag dödat en hel sändning långväga saltvattensfisk genom att öppna påsarna och lägga i syrestenar. Jag hade inte tid att ta hand om dem direkt, och trodde stenarna skulle hålla dem vid liv, men vad som händer var att bubblorna drev av koldioxid som fiskarna avsöndrat, pH (som pga koldioxiden sjunkit under transporten till under 7) steg, ammoniumet fiskarna avsöndrat omvandlades till ammoniak... och game over. Nuförtiden använder många buffertar och "breathing bags" under transport för att slippa den sortens obehagliga överraskningar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Jag testar vattnet därför jag har väldigt överbefolkat.
          Nu har jag rengjort mina filter, 100 liter filtermassa, så då kan nitriten sticka iväg snabbt, trots täta vattenbyten.
          Vi har mjukt vatten här och när jag buffrar med bikarbonat så så kan pH sticka i väg lite olika trots att jag mäter bikarbonaten noga.
          Men visst bör alla kolla sitt vatten, det är inte alla som har kunskap och erfarenhet så de kan sitt akvarium.

          I Kramfors är det ljust och vackert
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...