Kallt akvarium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mahl
    • November 2005
    • 13

    Kallt akvarium???

    Tja på er alla proffs. Jag tänkte starta ett akvarium utan uppvärmning. Eller snarare fixa lite mer fiskar till de akvarium som killen har några av sina karpar . Han har på skoj plockat upp några ur dammen nu över vintern. Jag vill veta om ni har några tips på vilka fiskar som klarar lägre temp. (rumstemp) . Finns de vanliga problem med vatten kallare vatten???

    Tack tack.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur kallt kommer de att ha?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mahl
      • November 2005
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Hur kallt kommer de att ha?
      Det blir ca: 20 grader tror jag.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kommer karet att stå inne i en uppvärmd lägenhet eller ett hus kommer karet inte att bli kallare än omgivningen och har du belysning och innerfilter kommer även dessa att avge värme och höja tempen något.
        För att underlätta kan du skriva in parametrarna för karet här: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och du får då ett litet hum om vad som skulle funka temperaturmässigt och till ditt kars storlek.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Karparna bör ha lägre än 20gr och vanliga tropiska akvariefiskar över 20!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Karparna bör ha lägre än 20gr och vanliga tropiska akvariefiskar över 20!
            Var har du hört att Karparna ska ha lägre än 20 Grader?Koi Karp trivs jättebra om tempen är högre än 20 Grader det är vad jag har hört på dem Koi Forum som jag är verksam på
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av mahl
              Jag vill veta om ni har några tips på vilka fiskar som klarar lägre temp. (rumstemp).
              Gå in på sökmotorn för Zoopets artbeskrivningar och ange 20 grader i temp.sökrutan så får du upp en lista på vilka fiskar som kan gå i 20 grader.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • OscarG
                • November 2008
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av mahl
                Tja på er alla proffs. Jag tänkte starta ett akvarium utan uppvärmning. Eller snarare fixa lite mer fiskar till de akvarium som killen har några av sina karpar . Han har på skoj plockat upp några ur dammen nu över vintern. Jag vill veta om ni har några tips på vilka fiskar som klarar lägre temp. (rumstemp) . Finns de vanliga problem med vatten kallare vatten???

                Tack tack.
                De är väl så att de flesta fiskar klarar idag av att leva i akvarie som inte
                är uppvärmda då rumstemperaturen inomhus inte går under 20 grader om
                man då inte har stängt av värmen inne. Men fiskar som klarar av ett ikke
                uppvärmt akvarie är väl då guppy, black molly och svärdbärare som är
                relativt tåliga fiskar. Men då får vattnet inte bli kallare än 20 grader.

                Men sen förstår jag inte varför du inte värmer upp ditt akvarie då
                dagens doppvärmare tar väldigt lite ström. Alltså finns de ingen
                anledning enligt min åsikt att inte värma upp de.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av OscarG
                  De är väl så att de flesta fiskar klarar idag av att leva i akvarie som inte
                  är uppvärmda då rumstemperaturen inomhus inte går under 20 grader om
                  man då inte har stängt av värmen inne. Men fiskar som klarar av ett ikke
                  uppvärmt akvarie är väl då guppy, black molly och svärdbärare som är
                  relativt tåliga fiskar. Men då får vattnet inte bli kallare än 20 grader.

                  Men sen förstår jag inte varför du inte värmer upp ditt akvarie då
                  dagens doppvärmare tar väldigt lite ström. Alltså finns de ingen
                  anledning enligt min åsikt att inte värma upp de.
                  odlings formerna på Guppy är känsligare och bör ha runt +23c +25c. Endlers är tåligare och jag har själv haft med gått resultat Endlers i ett kar som har mellan +17c +25c ( mellan sommar och vinter). Svärdbärare odlingsform vill ha runt +24c +25c, vildform lägre temp. Black molly vill ha som lägst +25c gärna +27c +30c.

                  annars finns det många trevliga fiskar att ha i ett kar som håller rumstemp och som inte vill ha för varmt och som även trivs med lägre natttemp. vilket då man kan skippa att ha doppvärmare.

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Vad menar du med rumstemperatur. Själv har jag mina akvarium i rumstemperatur (~21 grader). Som Ansjo skriver blir det varmare i akvarierna beroende på innerfilter och belysning. Själv har jag en vattentemperatur på 24 grader och den är ganska konstant fastän jag har rätt så små kar. Om man vill hålla vattentemperaturer runt 20 grader i rumstemperatur får man snarare fundera på någon form av avkylning (har ingen aning on hur det funkar).
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • mahl
                      • November 2005
                      • 13

                      #11
                      Ursprungligen postat av OscarG
                      De är väl så att de flesta fiskar klarar idag av att leva i akvarie som inte
                      är uppvärmda då rumstemperaturen inomhus inte går under 20 grader om
                      man då inte har stängt av värmen inne. Men fiskar som klarar av ett ikke
                      uppvärmt akvarie är väl då guppy, black molly och svärdbärare som är
                      relativt tåliga fiskar. Men då får vattnet inte bli kallare än 20 grader.

                      Men sen förstår jag inte varför du inte värmer upp ditt akvarie då
                      dagens doppvärmare tar väldigt lite ström. Alltså finns de ingen
                      anledning enligt min åsikt att inte värma upp de.
                      Jo jag tänkte skippa doppvärmaren eftersom karparna bor där. inte pga elpriserna.

                      Kommentar

                      • mahl
                        • November 2005
                        • 13

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Kommer karet att stå inne i en uppvärmd lägenhet eller ett hus kommer karet inte att bli kallare än omgivningen och har du belysning och innerfilter kommer även dessa att avge värme och höja tempen något.
                        För att underlätta kan du skriva in parametrarna för karet här: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och du får då ett litet hum om vad som skulle funka temperaturmässigt och till ditt kars storlek.

                        Tusen tack det var till stor hjälp

                        Kommentar

                        • OscarG
                          • November 2008
                          • 53

                          #13
                          Ursprungligen postat av JLi
                          Vad menar du med rumstemperatur. Själv har jag mina akvarium i rumstemperatur (~21 grader). Som Ansjo skriver blir det varmare i akvarierna beroende på innerfilter och belysning. Själv har jag en vattentemperatur på 24 grader och den är ganska konstant fastän jag har rätt så små kar. Om man vill hålla vattentemperaturer runt 20 grader i rumstemperatur får man snarare fundera på någon form av avkylning (har ingen aning on hur det funkar).
                          De jag sa var ju att innomhus temperaturen sällan går under 20 grader
                          om man nu inte stänger av värmen inna. Men oftast är ju inomhusvärmen
                          kanske något högre. Själv har jag precis som du 21 grader varmt inne
                          men 26 i akvariet då jag värmer upp de med doppvärmare

                          Kommentar

                          • OscarG
                            • November 2008
                            • 53

                            #14
                            Ursprungligen postat av Flaxss
                            odlings formerna på Guppy är känsligare och bör ha runt +23c +25c. Endlers är tåligare och jag har själv haft med gått resultat Endlers i ett kar som har mellan +17c +25c ( mellan sommar och vinter). Svärdbärare odlingsform vill ha runt +24c +25c, vildform lägre temp. Black molly vill ha som lägst +25c gärna +27c +30c.

                            annars finns det många trevliga fiskar att ha i ett kar som håller rumstemp och som inte vill ha för varmt och som även trivs med lägre natttemp. vilket då man kan skippa att ha doppvärmare.
                            De klart att den optimala temperaturen i akvariet för dessa fiskar precis
                            som du nämner i dina exempel är högre. Men de jag menade var att de
                            går att ha dem i betydligt kallare akvarie också då dem iaf inte dör eller
                            lider. Själv har jag guppy honor i ett ikke uppvärmt akvarie för att
                            dela upp könen då jag börjar få lite för mycket yngel av dessa.

                            Men de klart att man bör ha dem i de temperaturerna som är rekomenderade för att skapa den optimala levnads miljön.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av OscarG
                              De klart att den optimala temperaturen i akvariet för dessa fiskar precis
                              som du nämner i dina exempel är högre. Men de jag menade var att de
                              går att ha dem i betydligt kallare akvarie också då dem iaf inte dör eller
                              lider. Själv har jag guppy honor i ett ikke uppvärmt akvarie för att
                              dela upp könen då jag börjar få lite för mycket yngel av dessa.

                              Men de klart att man bör ha dem i de temperaturerna som är rekomenderade för att skapa den optimala levnads miljön.
                              jag har också ''vanliga'' guppy i ett kar som inte är uppvärmt, det funkar bra! men jag tycker det funkar bättre om dom har lite mer värme än rumstemp. rekommendera starkt Endlers annars.

                              däremot Black molly bör man verkligen inte ha svalt(rumstemp)!, jag har inte lyckas med dom i svalare vatten. dom ska ha bra vattenkvalite och lite salt och som lägst +25c, annars mår dom inte bra och blir känsligare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...