Nya fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laffe

    • October 2007
    • 5

    Nya fiskar dör

    Senaste gångerna jag köpt nya fiskar har samtliga dött inom 1-2 dygn. Arterna har varit rödmunstetra och stänktetra. Inga andra fiskar mår dåligt, inte heller de rödmunstetror som finns där sedan tidigare.

    Jag bytte 40% av vattnet och tillsatte PMDD för en vecka sedan. Detta brukar jag göra ca en gång i månaden. Har köpt fisk en gång sedan dess med samma resultat. Jag har testat vattnet med JBL Easytest som visar att nitrit, GH, KH och pH är helt OK medan nitrat ligger högt (ca 100 mg/l). Trodde inte att nitraten kunde ha dödande effekt, eller?

    Det enda övriga jag använt är ett preparat som jag inte kommer ihåg vad det heter, men det används för att få svartvatteneffekt (innehåller humusämnen m.m.). Borde inte heller vara farligt i små mängder, eller?

    Tacksam för teorier...
  • Platydoras costatus
    • March 2008
    • 44

    #2
    Det räcker inte att byta vatten en gång i månaden som du har märkt. en gång i veckan byter man vatten. 20 - 30% brukar vara lagom. nu kan jag inte så mycket om PMDD för det använder inte jag men jag har för mig att man tillsätter det varje vecka och byter 50% av vattnet. men det finns säkert info om det här på zoopet.

    Conny

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Vattenbyte en gång i veckan(25-30%) och PMDD en gång i veckan,har du mycket växter så kanske du behöver göda oftare...
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • Laffe

        • October 2007
        • 5

        #4
        Det finns många teorier om hur mycket vatten man ska byta och hur ofta. Jag har också provat 10% en gång i veckan m.m., m.m. 40% en gång i månaden har inte gett problem förut. Men visst, jag kan ju prova att byta oftare igen.

        Huvudfrågan är dock: Vad är den troliga boven? Är det nitrathalten som är för hög och kan orsaka fiskdöden, eller kan det vara någon annan faktor? Fyller gärna på med fakta om någon har funderingar.

        Jag misstänker förresten att nitrathalten beror på övermatning. Jag har fyra glupska eldbukar och matar därför kanske för mycket eftersom jag vill att de andra ska hinna med också. Har varit mycket sparsam med gödning under en period.

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Hmm JBL easytest är det stickor eller dropptest,om det är stickor tror jag nog att du inte skall lita allt för mycket på dom.
          Har du inte blandat ihop nitrit och nitrat,om man ger för mycket mat(hög belastning)ger det nitrit.
          Nitrat är restprodukten som blir när nitrifieringsbakterierna(goda filterbakterier)tagit hand om nitriten.
          Hur ofta suger du botten från(skit/mulmen)lika viktigt som delvattenbyte?
          Hur stort är akvariet?hur mycket fisk har du?vad har du för filtreringslösning(ytter/innerfilter)?
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • Laffe

            • October 2007
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Galne-Gurra
            Hmm JBL easytest är det stickor eller dropptest,om det är stickor tror jag nog att du inte skall lita allt för mycket på dom.
            Har du inte blandat ihop nitrit och nitrat,om man ger för mycket mat(hög belastning)ger det nitrit.
            Nitrat är restprodukten som blir när nitrifieringsbakterierna(goda filterbakterier)tagit hand om nitriten.
            Hur ofta suger du botten från(skit/mulmen)lika viktigt som delvattenbyte?
            Hur stort är akvariet?hur mycket fisk har du?vad har du för filtreringslösning(ytter/innerfilter)?
            Försöker svara så gott jag kan.
            Testet är stickor.
            Jag har inte blandat ihop nitrat och nitrit.
            Suger botten vid varje delvatten byte. Suger i och för sig mest i ytskiktet av botten för att ta bort växtdelar och skit. Trodde inte man skulle köra så mycket på djupet för näringens skull.
            Akvariet befolkas just nu av 4 eldbukar på 9-10 cm, 10 rödmunstetror, 6 corydoras elegans, 1 ancistrus och 1 leopardpleco på 12-15 cm.
            Det är på 200 liter. Filtret är ett ytterfilter Eheim 2224.
            I och för sig har inte filtret tvättats/bytts på ett halvår. Det är dags, jag vet...
            Har även fullt av tofs- eller penselalger och svårt att få fart på växterna. Vet inte om det hör hit, men även det bör väl ha med nitraten att göra.
            Känns förvirrat. Har haft flera akvarier med ganska många olika arter i tre år och det har fungerat OK förut med nya fiskar osv, men nu känns det tvärkört. Kanske dags för total rengöring och omstart...

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Mmm 100mg/l är väldigt högt och kan inte rekomenderas,men nitrat måste avlägsnas manuellt genom delvattenbyte och dammsugning av botten.
              Så börja med veckovisa delvattenbyten och bottensugning,samt minska ner på fodergivorna.
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av Laffe
                Försöker svara så gott jag kan.
                Testet är stickor.
                Jag har inte blandat ihop nitrat och nitrit.
                Suger botten vid varje delvatten byte. Suger i och för sig mest i ytskiktet av botten för att ta bort växtdelar och skit. Trodde inte man skulle köra så mycket på djupet för näringens skull.
                Akvariet befolkas just nu av 4 eldbukar på 9-10 cm, 10 rödmunstetror, 6 corydoras elegans, 1 ancistrus och 1 leopardpleco på 12-15 cm.
                Det är på 200 liter. Filtret är ett ytterfilter Eheim 2224.
                I och för sig har inte filtret tvättats/bytts på ett halvår. Det är dags, jag vet...
                Har även fullt av tofs- eller penselalger och svårt att få fart på växterna. Vet inte om det hör hit, men även det bör väl ha med nitraten att göra.
                Känns förvirrat. Har haft flera akvarier med ganska många olika arter i tre år och det har fungerat OK förut med nya fiskar osv, men nu känns det tvärkört. Kanske dags för total rengöring och omstart...
                Filter ska du inte göra rent förens det behövs, jag gör rent mina ytterfilter kanske en gång om året. så är det bra tryck i pumpen kör på.

                sen kanske nitraten kan vara en bov. och om du bara byter vatten en gång i månaden kan nog nitrat koncentrationen bli rätt så hög innan du byter vatten, för du tillsätter ju ytligare nitrat när du doserar med PMDD..

                så mitt tips skaffa dig ett dropptest och kolla hur nitraten ligger innan du har i PMDD det kan säkert räcka med nitraten du får ifrån den naturliga nedbrytningen i akvariet..

                Sen en fråga till hur mycket ljus har du i akvariet?
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Ville veta lite om ljuset då du skrev att du har alger, vissa alger som dom du har trivs ju jätte bra i övergödda akvarium med lite dåligt ljus och där man inte sköter vattenbyten.

                  Ska man säga det lite dumt så trivs alla alger i akvarium som man inte sköter som man ska.
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • Laffe

                    • October 2007
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av smegga
                    Ville veta lite om ljuset då du skrev att du har alger, vissa alger som dom du har trivs ju jätte bra i övergödda akvarium med lite dåligt ljus och där man inte sköter vattenbyten.

                    Ska man säga det lite dumt så trivs alla alger i akvarium som man inte sköter som man ska.
                    Lysrören är 2 st Philips Aquarelle. Har suttit där i drygt 1,5 år så det är väl hög tid att byta.

                    Det pekar mot att lathet eller viss ovilja att inse sanningen är mitt problem...

                    Dags att byta lysrör och lägga fiskarna i en tillfällig balja medan jag gör ett stort delvattenbyte, suger inom hela botten, skrubbar stenar och trädbitar, skrapar glaset m.m. Stor uppfräschning! Ganska basic egentligen och då får jag ju ner nitraten samtidigt som det bör hjälpa nya fiskar att trivas och algerna får det tuffare ett tag.

                    Några djupare förklaringar än så har jag inte fått än men sanningen är ju ofta enkel.

                    Misstänker för övrigt att min bakgrund, svart veckad plast från Aquael som ger ett utrymme på 1-3 cm bakom, är en bov i dramat. Den är inte 100% tätad mot kortsidorna och bakom ligger det en hel del gojs som är hopplöst att rengöra.

                    Kommentar

                    • Fanbyalperna

                      • September 2005
                      • 752

                      #11
                      Du har inte beskrivit hur du koppar in fiskarna. Det är en ganska väsentligt vid introduktionen av nya fiskar.
                      Har inte alltid rätt, men fel ibland

                      Kommentar

                      • PLL
                        • November 2008
                        • 1

                        #12
                        Det kan inte vara så att dom fiskar som dog kan ha drabbas av samma symtom som Kardinaltetran kan drabbas av.
                        Citat:
                        "Dessvärre är den något känslig och drabbas lätt av den s.k. neonsjukan. Den är speciellt ömtålig de första dagarna i ett nytt akvarium".

                        Kommentar

                        • Laffe

                          • October 2007
                          • 5

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                          Du har inte beskrivit hur du koppar in fiskarna. Det är en ganska väsentligt vid introduktionen av nya fiskar.
                          "koppar in" Jag antar att du menar hur man släpper i dem helt enkelt eller introducerar som du också skriver. Jag följer i stort sett det som brukar stå på påsarna: Först får påsen ligga oöppnad i akvariet för långsam värmeutjämning. Sedan blandar jag i lite akvarievatten i påsen några gånger innan jag slutligen låter dem simma i väg. Hela proceduren tar väl ca 1/2 timme. Det har alltid fungerat förr... Jag har hört flera teorier om hur man ska göra. Från att det egentligen inte spelar någon större roll för det tar i alla fall flera dagar för fiskarna att vänja sig så man kan i stort sett släppa i dem direkt, till att man måste följa de här instruktionerna på påsen eller vara ännu mer avancerad.

                          Ungefär så. Ursäkta om jag är lite trött på alla teorier som ibland går helt emot varandra när det gäller att sköta akvarium... Men jag är självklart intresserad av dina erfarenheter!

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Jo det där med inkoppning finns många teorier om, en del säger att det tar nära 2 veckor för fiskarna att anpassa sig till nya temperaturen så inkoppning är meningslöst, sen själv så märker jag vid vattenbyten (som sker med kallvatten) att mina scalarer blir pigga och börjar lägga ägg nästan direkt, så min teori är att när man ska introducera fiskar till en varmare miljö kan det nog inte skada med lite inkoppning men till en kallare mera syrerik är det inte så noga, inte för att detta va ditt faktiska problem
                            Nä jag tror nog att du vet vad problemet är låter det som, med PMDD ska ske vattenbyte veckovis i bestämd mängd och på bestämd dag för bästa effekt på växterna och för att slippa skadliga effekter på fiskar.
                            Sen tror jag din bakgrund kan va ett problem som du borde göra nåt åt, eller iaf försöka fylla på nytt vatten vid byten bakom bakgrunden så du spolar ut lite skit därifrån om möjligt.
                            Sen tror jag med gott samvete du kan behålla dina lysrör tills dom slocknar (finns flera debatter om detta men jag litar på defdacs analys av dessa rör)

                            Kommentar

                            • Xul
                              • January 2007
                              • 709

                              #15
                              Du har nitrat i mätbara halter över 10 ppm.. Har jag aldrig haft i ett växtakvarie. Växer växterna hela tiden och rensar du ut växter i jämna mellanrum (om de ligger där och ruttnar så frigörs nitrat igen)..

                              100 ppm i ett växtakvarie.. tycker jag är extremt

                              Förresten följer jag rådet att salta upp akvariet lite innan nya fiskar släpps i iofs väldigt lite men ändå.. Vissa arter kan komma från saltare akvarier.. De tycker illa om att släppas i ett akvarie med lägre salthalt pga det osmosiska tryck.. Visst är det härligt när man har glömt linsvätskan och använder vanligt kranvatten i stället, suger gott i ögonen..
                              Senast redigerad av Xul; 03 December 2008, 13:12.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...