Påverkar Nitrat bakteriernas effektivitet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • azknom
    • October 2007
    • 28

    Påverkar Nitrat bakteriernas effektivitet?

    Vi har haft en del problem med vxterna och den senaste tiden kört med pmdd. Av olika anledningar så började vi misstänka att vi hade lite höga halter nitrat. Jag blandade till en kalibreringslösning med KNO3 och JBLs dropptest verkade visa hyfsat rätt. Enligt testet hade vi uppåt 100ppm nitrat. Vi skutade då med macrogödning för att låta nivåerna sänkas och nu verkar de vara nere på omkring 20. Nu kommer det intressanta. Vi uppmärksammade två saker.

    1. Vid senaste vattenbytet så visade det sig att filtervadden som är överst i filtret var mycket renare än tidigare.

    2. Nitrathalten sjönk väldigt snabbt ner till omkring 20 men nu verkar den stabilisera sig.

    Så jag började fundera. Kan det vara så att höga nitrathalter hämmar bakteriernas effektivitet. Det skulle förklara filtret och att nitrathalten sjönk så snabbt i början. Är det någon som vet eller är jag ute och cyklar fullständigt?
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Har inte studerat ämnet men många reaktioner i naturen kan vara reversibla..

    Så om du har mycket (som du vill ha som produkt) i karet Nitrat i detta fall så kanske Nitrat kan omvandlas till nitrit och tillbaka ev till ammonium..

    Nu tror jag inte riktigt på det själv men det finns väl inte som tyder på motsatsen att hög nitrathalt katalyserar processen....
    Senast redigerad av Xul; 03 December 2008, 08:57.

    Kommentar

    • azknom
      • October 2007
      • 28

      #3
      Det kan mycket väl vara som du säger men det är rätt länge sedan som jag hade ens mätbara värden av nitrit och jag tror inte det skulle förklara de två märkliga fenomenen ovan. Visserligen så verkade filtervadden vara rätt skitig senaste gången jag tittade så det kan hända att det var ren tillfällighet men vid senaste nitratmätningen så låg den fortfarande stabilt på omkring 20. Detta tycker jag är lite märkligt med tanke på att det tog max två veckor at gå ner från nära 100 till 20 men nu verkar det inte sjunka lägre än så. Detta är ju under förutsättning att testet visar rätt men det verkar ju göra det.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Nitrattester är knepiga och det är inte säkert att den visar rätt i de lägre nivåerna. Jag har ofta hört att folk mätt upp just kring 20 ppm nitrat i karet men fått typiska nitratbristsymptom på växterna som gått bort när man börjar doserara kaliumnitrat igen. Jag har hört förklariningar som att det finns nitrat som inte är tillgängligr för växterna men som mäts men det anser jag är nonsens - nitrat är alltid tillgängligt för växter om det finns. Förklaringen är nog snarare att nitrattesterna visar fel i lägre nivåer, dessutom så ger de flesta även en kraftig felvisning (uppåt) vid spår av nitrit i karet. Nitrifikationsprocessen är inte reversibel - däremot kan nitrat omvandlas till kvävgas och vatten om det finns anaeroba (syrefria) områden samt tillgång till organisk kolkälla.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        Arbetssätt...