Tetra test GH/KH instruktioner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misuko
    • September 2008
    • 135

    Tetra test GH/KH instruktioner?

    Jag köpte Tetra test GH/KH (dropptest), men instruktioner finns varken på svenska eller engelska. Jag hittade det inte ens på webbsidan. Jag kan inte tyska eller dom andra språk som står där. Finns det någon som kan hjälpa mig?
    Misuko
  • -andy-
    • August 2008
    • 91

    #2
    Ursprungligen postat av Misuko
    Jag köpte Tetra test GH/KH (dropptest), men instruktioner finns varken på svenska eller engelska. Jag hittade det inte ens på webbsidan. Jag kan inte tyska eller dom andra språk som står där. Finns det någon som kan hjälpa mig?
    Berätta vad du fick med för prylar.

    Kommentar

    • Misuko
      • September 2008
      • 135

      #3
      En flaska där det står GH, en flaska där det står KH, mätflaska och instruktioner på tyska.
      Misuko

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Ta 5 ml akvarievatten i kyvetten efter att du har sköljt den i akvarievatten innan.

        håll droppflaskan med t.ex. GH lodrätt över öppningen och tillsätt droppviss provvätska, skaka efter varje droppe och se om färgen ändras från rött till grönt (som den är i flaskan)
        för KH samma procedur men färgen från blått till gult

        varje droppe motsvarar 1 grad, alltså om färgen ändras efter 5 droppar - då har man 5 grader

        vill du mäta mer noggrant ta 10 ml vatten och då varje droppe motsvarar 0,5 grad

        Hoppas att det hjälper

        Kommentar

        • Misuko
          • September 2008
          • 135

          #5
          Ursprungligen postat av Anna_mvb
          Ta 5 ml akvarievatten i kyvetten efter att du har sköljt den i akvarievatten innan.

          håll droppflaskan med t.ex. GH lodrätt över öppningen och tillsätt droppviss provvätska, skaka efter varje droppe och se om färgen ändras från rött till grönt (som den är i flaskan)
          för KH samma procedur men färgen från blått till gult

          varje droppe motsvarar 1 grad, alltså om färgen ändras efter 5 droppar - då har man 5 grader

          vill du mäta mer noggrant ta 10 ml vatten och då varje droppe motsvarar 0,5 grad

          Hoppas att det hjälper

          Tack så jättemycket!
          Misuko

          Kommentar

          • Misuko
            • September 2008
            • 135

            #6
            Funkade bra. En fråga till; hur räknas det? Jag menar att om det räcker med svag grön/gul eller måste färgen vara stark?
            Misuko

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Ursprungligen postat av Anna_mvb
              Ta 5 ml akvarievatten i kyvetten efter att du har sköljt den i akvarievatten innan.

              håll droppflaskan med t.ex. GH lodrätt över öppningen och tillsätt droppviss provvätska, skaka efter varje droppe och se om färgen ändras från rött till grönt (som den är i flaskan)
              för KH samma procedur men färgen från blått till gult

              varje droppe motsvarar 1 grad, alltså om färgen ändras efter 5 droppar - då har man 5 grader

              vill du mäta mer noggrant ta 10 ml vatten och då varje droppe motsvarar 0,5 grad

              Hoppas att det hjälper
              Det är alltså kyvetten med akvarievatten som kontrastvätskan ska droppas i och inte akvariet vilket du säkert redan räknade ut när du försökte skaka akvariet..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #8
                Ursprungligen postat av Misuko
                Funkade bra. En fråga till; hur räknas det? Jag menar att om det räcker med svag grön/gul eller måste färgen vara stark?
                Hoppas att nån ska svara på denna fråga.
                Jag nöjer mig när färgen ändrar sig.

                Men det vare bra att veta om det måste vara stark gul resp. grön

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anna_mvb
                  Hoppas att nån ska svara på denna fråga.
                  Jag nöjer mig när färgen ändrar sig.

                  Men det vare bra att veta om det måste vara stark gul resp. grön
                  Nej den behöver inte vara stark men den skall kunna bestå en kortare stund.. (får inte försvinna efter 5 sekunder) men det skiljer väl typ en droppe eller så eller?

                  Kommentar

                  • Misuko
                    • September 2008
                    • 135

                    #10
                    Ursprungligen postat av Xul
                    Nej den behöver inte vara stark men den skall kunna bestå en kortare stund.. (får inte försvinna efter 5 sekunder) men det skiljer väl typ en droppe eller så eller?
                    Tack för information! Ja, en droppe.
                    Misuko

                    Kommentar

                    • ZZulan
                      • December 2008
                      • 144

                      #11
                      Jag har samma produkt, riktigt kasst att inte få med instruktioner på engelska ens. Bojkotta Tetra ! ;-)

                      Hur som helst, jag provade, blev efter första droppen ljusblott, andra droppen mer blott, tredje droppen ändrade inget. Vad betyder då det?

                      Kommentar

                      • Misuko
                        • September 2008
                        • 135

                        #12
                        Ursprungligen postat av ZZulan
                        Jag har samma produkt, riktigt kasst att inte få med instruktioner på engelska ens. Bojkotta Tetra ! ;-)

                        Hur som helst, jag provade, blev efter första droppen ljusblott, andra droppen mer blott, tredje droppen ändrade inget. Vad betyder då det?
                        Det där låter konstigt, ingen aning vad det betyr för nåt. Det ska gå från gult till blått.
                        Misuko

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Det är alltså kyvetten med akvarievatten som kontrastvätskan ska droppas i och inte akvariet vilket du säkert redan räknade ut när du försökte skaka akvariet..
                          det är inte lätt att skriva instruktioner , tro mig
                          jag fick mig ett gott skratt
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Fortsätt droppa tills det slår över till gult.
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Anna_mvb
                              • September 2007
                              • 436

                              #15
                              Ursprungligen postat av ZZulan
                              Jag har samma produkt, riktigt kasst att inte få med instruktioner på engelska ens. Bojkotta Tetra ! ;-)

                              Hur som helst, jag provade, blev efter första droppen ljusblott, andra droppen mer blott, tredje droppen ändrade inget. Vad betyder då det?
                              jag har instruktioner på svenska med i förpackningen
                              jag vet inte varifrån butikerna importerar olika produkter men står det inte på svenska så köper jag inte

                              Kommentar

                              Arbetssätt...