Varmvatten från fjärrvärme

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    • September 2006
    • 5973

Varmvatten från fjärrvärme

Jag har alltid bytt med temererat vatten i mitt Discus kar utan problem.

I förra huset var det ju kallvatten som värmdes i huset och varmvattnet gick i mina ledningar, så fungerade det en gång fugerade det alltid.

Har nu flyttat till ett hus med fjärrvärme. Kom att tänka på igår då jag skulle byta vatten att jag vet inte ett skit om varmvattnet.

Har inte en aning om hur det värms,
    vad det är för material i "behållaren" det värms i,
    vad det är för ledningar,
    om det tillsätts något av någon anledning.

Framförallt vet jag inte om det är "stabilt" över tiden!

Någon som har kunskap och erfarenhet om fjärrvärmevarmvatten?

Byter 150 - 200 liter i veckan, så att hälla vatten i hinkar och tunnor är inget allternativ.

Bytte igår med kallvatten, blev inget bra, tempen föll från 28.8 till 22 grader tror inte mina Discus uppskattar det! Men det verkar ha gått bra den här gången
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • patdah
    • November 2007
    • 659

Jag har ingen större koll på vattenkvalitén på fjärrvärmevattnet och det är säkert väldigt olika från stad till stad beroende på belastning och utrustning som kopplas på vattennätet.

På företaget som jag arbetar för köper vi fjärrkyla för att kyla ett par ganska stora datorhallar på närmare en megawatts kyleffekt... det vattnet går via stora värmeväxlare som ju i vanlig ordning är tillverkade av koppar... alla rören i vårt system är av koppar... vi får in vatten som är mellan 6 och 8 grader varmt och skickar tillbaka vatten till fjärrvärmebolaget som då är mellan 18 och 22 grader varmt... det "varma" vattnet som vi skickar tillbaka till fjärrvärmebolaget används sedan som varmvatten efter att fjärrvärmebolaget höjt tempen på det till över 65 grader.

Kopparrör används nog överallt och då även i kallvattenrören så jag tror inte att det är något större problem. Bor man i ett äldre hus där det ofta är luft i ledningarna och vattnet ibland är rostbrunt eller doftar illa så ska man nog vara lite mer försiktig.

Ta ett vatenprov och lämna in det till kommunen om du är orolig, det kostar troligtvis en liten slant men med dyra fiskar kan det nog vara värt det.
    /Patrik

I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

Kommentar

• heeke
      • April 2003
      • 5033

Det är ju alltid kallvatten man får in i huset.
      Fjärrvärmevattnet värmer ju kranvattnet i en värmeväxlare.
      Bor man i lägenhet så kan ju iofs denna värmeväxlare sitta i huset bredvid eller så, men någon större skillnad blir det ju inte.
      Skillnaden mot "elvärmt" eller "eldat" varmvatten lär vara minimal.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• c90368
        • September 2006
        • 5973

Hmm, nu har man lärt sig något igen

Visserligen pratade förra ägaren om att de nyligen bytt värmeväxlare till fjärrvärmen. Men att den lilla lådan vi har innehåller värmeväxlare både för radiatorer och varmvatten trodde jag inte.

Så nu vet jag lite mer och denna tråd kan avslutas.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

Kommentar

• heeke
          • April 2003
          • 5033

Ja dom nya värmeväxlarna är riktigt små.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Marsipulami
            • September 2008
            • 203

Japp, den gamla var stor som ett torkskåp (25 år gammal), den nya som ett litet överskåp.

Kommentar

Arbetssätt...