Sabla pH då!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #16
    Kombinationen av god belysning, gott om växter (i synnerhet växter som t.ex Vallisneria) och avsaknad av CO2 tillsats kan driva upp ph kraftigt. Kan ju vara värt att testa ph morgon och kväll för att se ev. skillnad. Har svårt att tänka mig att eventuellt kalkhaltigt material i akvariet kan ge ett ph på över 8,5?

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Nej, kalk höjer som sagts till 7.5 - 7.7.
      Kalk kan teoretiskt höja pH till 8.3, men pga att reaktionen går långsammare ju högre pH stiger blir jämvikts-pH med kalk i akvariet i verkligheten 7.5 - 7.7.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Vi har haft tidigare inlägg rörande ditt Mönsterås vattnet och har inte din familj installerat nån vattenreningsgrunka?

        Nu vet jag inte om ni körde brunn eller hade kommunalt vatten men med tanke på närheten till bruket så får man nog vara beredd på alla möjliga konstigheter med vattnet.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #19
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Vi har haft tidigare inlägg rörande ditt Mönsterås vattnet och har inte din familj installerat nån vattenreningsgrunka?

          Nu vet jag inte om ni körde brunn eller hade kommunalt vatten men med tanke på närheten till bruket så får man nog vara beredd på alla möjliga konstigheter med vattnet.
          Vi har eget vatten, ja, i en brunn, vilket betyder att vi även har ett vattenreningsverk.
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Vilken sorts reningsverk?

            Och har du provat att låta vatten i ett glas stå i ett dygn, och sedan mäta pH?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #21
              Ursprungligen postat av Temeraire
              Vi har eget vatten, ja, i en brunn, vilket betyder att vi även har ett vattenreningsverk.
              Har ni hårt vaten och använder salttabletter?
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #22
                Om vi inriktar oss på tidigare inlägg i frågan och du undviker dubbelpostningar så kanske vi slipper få gråa hår.

                Kranvattnet har pH 10!

                För högt pH!
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Temeraire
                  • January 2008
                  • 385

                  #23
                  Det var visst samma problem där i de två trådarna ser jag nu. pH i akvariet var högre än pH i kranen, men då hade jag inte haft i några stenar än.
                  Är inte detta lite mystiskt?
                  Varför skulle pH ändras om det fick stå ett dygn i ett glas?
                  Nej, vi använder inga salttabletter.
                  Vet inte vad det är för slags reningsverk. Det renar vattnet kemiskt, tror jag. Går även genom en slags sil tror jag.
                  " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #24
                    I tråd nummer två hade du haft i fyra stenar du hittat nån stans.

                    Tappa upp ett glas med vatten och återkom med svaret på den frågan i morgon är du snäll.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Ursprungligen postat av Temeraire
                      Varför skulle pH ändras om det fick stå ett dygn i ett glas?
                      För att brunnsvatten ofta är mättat med koldioxid, som sänker pH. När glaset får stå ett dygn avgår koldioxid och pH stiger.
                      Vet inte vad det är för slags reningsverk. Det renar vattnet kemiskt, tror jag. Går även genom en slags sil tror jag.
                      Beroende på vad det är för typ av reningsverk (jonbytare, RO, UV, kolfilter...) kan det påverka vattnets kemi på olika sätt. Utan att veta vad det är för filter går det inte att säga om filtret har nåt med dina vattenkemiproblem att göra.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Temeraire
                        • January 2008
                        • 385

                        #26
                        Kan jag ha högt pH med de fiskarna jag nämnde?
                        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #27
                          Först måste du folusera på HUR högt ditt pH verkligen är samt vilka andra vattenvärden du har, dels låter du testa kranvattnet och sen testar du akvarievattnet precis innan ditt ordinarie veckovisa delvattenbyte.

                          Glöm inte Azurs frågor!
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...