Vilka vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dominius
    • September 2008
    • 3

    Vilka vattenvärden?

    Hej!
    vilka vattenvärden ska man hålla, dvs pH, KH, no2, no3 och GH.
    jusst nu ligger mina värden på:
    no3: 10mg/l
    no2: 0,5mg/l
    KH: 3*d
    pH: 6,8

    varför jag undrar är för att mina fiskar håller sig vid ytan, de kippar inte efter luft och det är gott om syre i vattnet.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Även om de inte kippar efter luft så är vattnet syrerikare vid ytan. Jag skulle gjort ett vattenbyte på 50% om jag vore i dina kläder och se om det blir bättre.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2894

      #3
      Kolla även temperaturen i akvariet. Kan ju vara att ytvattnet är varmare pga. dålig cirkulation vilket gör att dom gärna uppehåller sig där.
      Det där med att försöka hålla vissa vattenvärden i övrigt är nog inget man behöver bekymra sig om, ifall man inte har "extrema fiskar. Normalt så fungerar kommunalt kranvatten alldeles utmärkt. Det är ju bara när fiskarna inte verkar trivas osv. som man kanske bör göra kontroller av vattnet. Matar man inte fiskarna för mycket och gör regelbundna delvattenbyten 1ggr/vecka och sköter om filtret så behöver man knappast oroa sig för vattenkvalitén.

      Kommentar

      • JonasN
        • September 2008
        • 357

        #4
        Är det inte ganska uppenbart att det är svag nitritförgiftning?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Visst har du rätt, men det är inte så alarmerande högt ännu och då är det inte fel att göra ett vattenbyte.
          Glömde att fråga Dominius hur länge karet varit igång samt hur mycket fisk samt vad det är för filtrering i karet?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Dominius
            • September 2008
            • 3

            #6
            det är ett kar på 180l, har varit igång i 1½månad. jusst nu bor det en ciklid, 10 platys och ca 20 blå dvärgfilterräkor.
            pumpen kör 210-650l/h och jag har en jämn temperatur i hela akvariet (21 grader).
            håller på med ett vattenbyte nu, hoppas att det blir någon skillnad..

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2894

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Visst har du rätt, men det är inte så alarmerande högt ännu och då är det inte fel att göra ett vattenbyte.
              Glömde att fråga Dominius hur länge karet varit igång samt hur mycket fisk samt vad det är för filtrering i karet?
              Jo, utan att veta mera om akvariet så blir det ju vilda gissningar. Vattenbyte är naturligtvis en första åtgärd. Sen får man väl fundera på vad som ger förhöjda nitritvärden. Förutom det uppenbara som användande av mediciner/preparat, igensatt filter, dålig skötsel generellt mm. så kan t.ex hög temperatur på vattnet (28-30gr.) göra att förruttnelseprocesser sker snabbare vilket ökar risken för nitrit har jag för mig. Enda gångerna som jag själv höll koll på nitritvärdet var när jag hade Diskus. Man blir ju lätt hypokondrisk med sådana firrar.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Då ska jag inte erkänna att jag aldrig har provat mina kar mot nitrit någon gång.
                I Dominius fall skulle jag tippa på en för snabb igångkörnng med lite för mycket fisk lite för snabbt.

                När du har tagit vattenvärdet, provade du med stickor då?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Dominius
                  • September 2008
                  • 3

                  #9
                  jag väntade ca en vecka med fisk och det verkade som om alla mådde bra i början, men det var för en dryg vecka sen det började bli oroligt...
                  jag köpte ett gäng stickor "5 in 1 easy test"

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    OK. Det första du bör göra är att köpa ett dropptest för nitrit då stickorna är ganska usla och du kan ha skyhöga nitritvärden trots att stickan inte visar någonting.
                    Att fiskarna mådde bra i början är inte så konstigt, inte heller att de kanske mår lite sämre nu.
                    Kör på med ett par matskedar salt/ 100 liter akvarievatten för att lindra symptomen mot ev. nitrit, och gör en sökning på nitrit här på forumet så hittar du en mängd tips och trix.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...