Nitrit (hjälp!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiiia
    • November 2008
    • 17

    Nitrit (hjälp!)

    Hej, behöver lite tips. (är nybörjare)
    Nystartat akvarium, som har väldigt lågt KH, det ligger på 2. Dessutom ger nitrit utslag, men bara 0.2.

    Har läst lite i andra foruminlägg, provade igår att ta gammalt akvarievatten från ett annat akvarium, planterade mer växter och tänkte svälta firrarna lite. Hur ofta ska jag mata dem? Har 8 kilfläcksrasbora, 5 zebrafiskar och två guld ancistrus. (fiskarna ser inte ut att vara påverkade av värdena)

    Jag hittade en sten hos min akvariehandlare som skulle motverka alger och vara ph stabiliserande. Funderar på om den kan ha nåt med saken att göra, bör jag ta bort den? Den är vit och röd i färgen, vet inte om den har något namn.

    Finns det något annat jag kan göra? Hur ofta måste jag kolla värdena? (har ph, kh och nitrit dropptest)

    Tacksam för svar!
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Hur stort är akvariet? Hur länge har du kört det? Vad har du för ph?

    Kommentar

    • fiiia
      • November 2008
      • 17

      #3
      Det är ca 100l, jag fyllde upp det med vatten för ca 2 ½ vecka sedan. Och fiskar har jag haft i drygt 1 vecka. Men jag stoppade i 10 firrar i fredags.. 7,5 har ph legat stadigt på hela tiden, kollade alldeles precis.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        För att höja KH utan att sänka ditt PH använder de flesta bikarbonat som finns att köpa i alla livsmedelsaffärer.

        jag vet inte exakt nån storlek på dos, men ungefär 20g per 100/l har jag läst nånstans.

        (Man kan ju prova sig fram med små steg i taget)

        Nitriten kan vara klurigare, men plantera fler växter, och ta gärna lite vatten från ditt andra akvarium.

        Mata inte på 3-4 dagar, eller ytterst lite om dom ser hungriga ut.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • fiiia
          • November 2008
          • 17

          #5
          Jag har ju planterat lite mer växter, har 10st nu i varierande storlekar, hur många vore lagomt i ett 100liters akvarium? Alltså, just för nitritens skull?

          Kommentar

          • Marsipulami
            • September 2008
            • 203

            #6
            Håll koll på nitriten dagligen, sticker den kan du häva i nitrivec eller liknande och eventuellt köra vattenbyte. Nitriten har bara börjat komma nu, har du filter guck från annat akvarie så ta i det.

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Du har inte förbered innan fiskarna med nitrivec eller mata något flag för att få igång "nitriprocessen", kolla vattnet ofta nu i början, var och varannan dag.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                DU började för våldsamt, 10 fiskar.

                Hittar inte Lasses nitrit dödare nu, men ska fortsätta leta så kan du få receptet sen.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Här, följ detta av Lasse skrivna guide, så försvinner nitrien inom några dagar, 2-7


                  "Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
                  1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
                  2 - släng den i en liten hink
                  3 - häll i 1 liter vatten
                  4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
                  5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
                  6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
                  7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
                  8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
                  9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

                  Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • fiiia
                    • November 2008
                    • 17

                    #10
                    Kan du skicka en näve jord med posten? :P Det kom 5-6 cm snö under kvällen/natten igår, så jag tror det är svårt att få fram någon jord just nu.. Annars låter det ju himla bra.
                    Har väldigt litet akvarieutbud här i kramfors, så jag vet inte om djuraffären har någon nitrivec. Vad finns det för liknande produkter och vad heter dessa?

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ursprungligen postat av fiiia
                      Kan du skicka en näve jord med posten? :P Det kom 5-6 cm snö under kvällen/natten igår, så jag tror det är svårt att få fram någon jord just nu.. Annars låter det ju himla bra.
                      Har väldigt litet akvarieutbud här i kramfors, så jag vet inte om djuraffären har någon nitrivec. Vad finns det för liknande produkter och vad heter dessa?
                      Har skickat pm.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av fiiia
                        Kan du skicka en näve jord med posten? :P Det kom 5-6 cm snö under kvällen/natten igår, så jag tror det är svårt att få fram någon jord just nu.. Annars låter det ju himla bra.
                        Har väldigt litet akvarieutbud här i kramfors, så jag vet inte om djuraffären har någon nitrivec. Vad finns det för liknande produkter och vad heter dessa?
                        Snö? Det var som sjutton. Här är det fortfarande plusgrader på natten.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Nilsrolf
                          • November 2006
                          • 549

                          #13
                          Ursprungligen postat av fiiia
                          vet inte om djuraffären har någon nitrivec. Vad finns det för liknande produkter och vad heter dessa?
                          Nitrivec är seras, de "andra" har motsvarande produkter.

                          Kommentar

                          • fiiia
                            • November 2008
                            • 17

                            #14
                            Har nu varit och investerat i Seras nitrivec.
                            I instruktionerna på flaskan står det om att man ska bereda vattnet med aqutan en timme innan man stoppar i nitrivec. Aqutan är ingenting jag har i min ägo, är det nödvändigt eller kan jag pytsa i nitrivec redan ikväll? Och isånnafall, hur mycket? (100liters akvarium, nitrit 0.2)

                            Tacksam för snabba svar! En av mina kilfläcksrasbora låg död på botten när jag kom hem, och vill inte att fler ska kolavippa! =(

                            Kommentar

                            • Marsipulami
                              • September 2008
                              • 203

                              #15
                              Strunta i aquatan, kör på nitrivecen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...