Vattentester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Vattentester

    Håhåjaja vad jag frågar mycket!
    Nu undrar jag om det är nödvändigt att köpa vattentester såsom kH, pH och för nitrit m.m.
    Jag vet redan kH och pH på vattnet men värderna kan ju gå upp och ner.
    Så den stora frågan är väl egentligen om man ska köpa nitrit test?
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Ett nitrittest (dropptest) är alltid bra att ha hemma

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Då får jag införskaffa ett sånt test Ska man bara testa när man märker att det är något som är konstigt eller ska man testa regelbundet?

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Man får väl göra som man vill, men så här gör jag:

        Jag har testat nitriten regelbundet under uppstart och lite efteråt, och kollat när jag bytte filter, och när jag gjorde om i ett akvarium och bytte grus, inredning och mycket av vattnet. Vid större förändringar som kan ha påverkat bakteriefloran alltså. Och så har jag väl kört alla mina tester någon gång efteråt för att kolla "normalvärdena". Annars står testerna stand-by i fall nåt skulle verka fel.

        Kommentar

        • dancehall
          • May 2007
          • 306

          #5
          Verkar som ett smart sätt! Tack

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #6
            Det finns ju några olika nitrittest, det ena hete med en tvåa ovh det andra med en trea, tror jag det var. Vilket ska man ha? Kommer inte ihåg vilket vi hade förut. HAr inte kartongen kvar.

            Kommentar

            • LillensMamma
              • October 2008
              • 45

              #7
              Ursprungligen postat av cillan
              Det finns ju några olika nitrittest, det ena hete med en tvåa ovh det andra med en trea, tror jag det var. Vilket ska man ha? Kommer inte ihåg vilket vi hade förut. HAr inte kartongen kvar.
              NO2 är nitrit, NO3 är nitrat, nitrat kan vara giftigt i mycket höga koncentrationer, annars är det bra att ha en mindre mängd i akvariet då det tjänar som växtnäring! (Så har jag fattat det ialla fall... rätta mig om jag har fösrståt fel!)
              Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

              Kommentar

              • cillan
                • February 2007
                • 562

                #8
                Jo det var så jag oxå trodde att det var men när jag stod i affären och skulle välja stod det nitrit på båda så jag valde aldrig. Men då är det alltså NO2 man ska testa eller?

                Om man får för höga värden på nitrittestet är väl det enda som hjälper att göra delvattenbyten, eller hur?

                Kommentar

                Arbetssätt...