Citronsyra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    Citronsyra?

    Kom på en tanke, kan man hälla i citronsyra i akvariet för att GH ska sänkas tror ni? PH kommer ju också sänkas såklart men frågan är om det hinner sänkas för mycket innan GH påverkas? Vill ju inte ha surt vatten heller. Och dessutom vill jag ju att fiskarna ska trivas såklart, och om de har nåt emot att simma i vatten med mkt svag citronsmak ska jag ju inte använda det såklart. Men vad tror ni?

    Testade att hälla i 1/2 kryddmått citronsyra i 2,5 dl vatten, och hårdheten (GH och KH) försvann helt, plus att pH- värdet sänktes till under 6,4. Så man behöver antagligen inte så mkt citronsyra för att ändra värdena, men jag hade inte möjlighet att göra nåt mer test.

    Hoppas ni inte tycker jag låter som värsta fiskmisshandlaren eller nåt nu...
    Mvh
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nix, går inte att sänka GH med citronsyra.
    GH är halten tvåvärda joner i vattnet, det är ingenting som påverkas av citronsyra.

    Att ditt test säger att GH försvann beror nog snarare på att citronsyran förgiftat dina reagenskemikalier (dvs gjorde testet missvisande).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...