kolsyra utan mäsk/dyra tuber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fesoj
    • November 2007
    • 250

    kolsyra utan mäsk/dyra tuber

    tja, jag bara undrar ifall man inte kunda ta en liter lätt kolsyratvatten (sodastream) och hälla i vattnet då och då istället för mäsk? man kunde ju ha som en dykarklocka i vattnet där större delan av gasen skulle sammlas och sakta lösas i vattnet. Detta kanske är en jätte dum ide, men jag är nybörjare så ni får ursäkta, här kommer en bild på ideen.


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Kolla gärna på bilden innan ni svarar. Kom på att där röret sitter fast i klockan måste hållas åvan ytnivån... detaljer.
    112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    #2
    Ja du. Idén är det väl inget fel på.

    Problemet är att det går åt ganska stora mängder CO2 till ett akvarium. Ungefär 10-12g per 100L.
    Detta innebär att för att tillsätta tillräcklig mängd CO2 behövs mellan 12-14.5 liter kolsyrat vatten från sodastream /100 L akvarium. Som skall tillsättas jämnt under akvariets ljusa timmar.

    Hade jag gjort en sådan lösning för mitt 400L akvarium hade jag behövt peta i ungefär 1L kolsyratvatten var 10e minut under hela dagen.

    *Givetvis rätt många uppskattningar här, men du kanske får en bild.

    Kommentar

    • fesoj
      • November 2007
      • 250

      #3
      Ursprungligen postat av JonasN
      Ja du. Idén är det väl inget fel på.

      Problemet är att det går åt ganska stora mängder CO2 till ett akvarium. Ungefär 10-12g per 100L.
      Detta innebär att för att tillsätta tillräcklig mängd CO2 behövs mellan 12-14.5 liter kolsyrat vatten från sodastream /100 L akvarium. Som skall tillsättas jämnt under akvariets ljusa timmar.

      Hade jag gjort en sådan lösning för mitt 400L akvarium hade jag behövt peta i ungefär 1L kolsyratvatten var 10e minut under hela dagen.

      *Givetvis rätt många uppskattningar här, men du kanske får en bild.
      okej synd är det någon ide att tilsätte co2 igenom mäsk en gång i veckan eller är det bara dåligt?
      112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

      Kommentar

      • JonasN
        • September 2008
        • 357

        #4
        Jag förstår inte riktigt problematiken?
        Om du funderar på att tillsätta CO2 genom mäsk, varför bara gör det 1 gång i veckan? Mäsken producerar ju CO2 kontinuerligt som bara behöver ledas ner i akvariet.

        Kommentar

        • fesoj
          • November 2007
          • 250

          #5
          Ursprungligen postat av JonasN
          Jag förstår inte riktigt problematiken?
          Om du funderar på att tillsätta CO2 genom mäsk, varför bara gör det 1 gång i veckan? Mäsken producerar ju CO2 kontinuerligt som bara behöver ledas ner i akvariet.
          jaha, jag trodde den bara höll på någon timme, men hur mycket vet jag är lagon och förändras Ph:t mycket?
          112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

          Kommentar

          • ubjs
            • April 2007
            • 192

            #6
            Hej

            Jag har kört med mäsk periodvis i min 144 liters och det är ingen risk att du överdoserar om du inte har väldigt många mäskflaskor på gång samtidigt. Jag har använt en 2,5 liters saftdunk.
            Mäsken tycker jag funkar bra när man startar upp ett akvarium, satte igång den efter ett par veckor och körde 5 veckor. Eller om akvariet gått ned sig under en semester eller liknande (läs slöhet ). När väl växterna kommit igång ser jag inte samma behov av co2, men detta gäller för vanliga rätt anspråkslösa växter och jag kör lowtech, dvs väldigt litet filter, små vattenbyten och ¨vanlig¨ akvarieväxtnäring i en flaska som räcker i månader.

            Mvh UB

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av fesoj
              jaha, jag trodde den bara höll på någon timme, men hur mycket vet jag är lagon och förändras Ph:t mycket?
              1-2veckor brukar mäsk hålla igång för dom flesta, min egen ligger på ca 10dar, ph sjunker en del, räkna på ett steg i ph skalan iaf, lagom är ungefär 1 bubbla i sekunden på ett relativt välplanterat 100liters kar.

              Kommentar

              • fesoj
                • November 2007
                • 250

                #8
                Nu har jag snart i en vecka haft koldioxid på "mitt sätt" där jag fyller en glasburk med vatten, håller den upp och ned under vattnet i akvriumet och fyller den med ren co2 från en balong. Jag låter sedan koldioxiden sakta lösa sig. Det kanske bara är placebo men växterna ser bättre ut nu
                112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Det är klart att du kommer att få ner en del CO2 i karet med "din metod" (har iaf funits kemersiella lösningar som fungerat precis så), men det blir inte så mycket att man kan köra ett "high-tech" växtkar fullt ut.
                  Men som sagt alla tillskott är bättre än noll.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Henrik_von_Jyndevad
                    • January 2006
                    • 272

                    #10
                    Här kan ni se hur jag får CO2 att lösa sig i vatten
                    MVH Henrik

                    Kommentar

                    • OscarG
                      • November 2008
                      • 53

                      #11
                      kolsyra utan mäsk/dyra tuber

                      Hur mycket kostade de att sätta igång?

                      Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
                      Här kan ni se hur jag får CO2 att lösa sig i vatten
                      http://picasaweb.google.com/GothVibrations/Akvaristik#

                      Kommentar

                      • Henrik_von_Jyndevad
                        • January 2006
                        • 272

                        #12
                        Ursprungligen postat av OscarG
                        Hur mycket kostade de att sätta igång?

                        Jadu.. För mig kostade inte så mycket.. Hade redan allt jag behövde.. Det "dyraste" är väl nästan bara den lilla pumpen i reaktorn, o den är inte så himla dyr. Det beror lite på vad du har hemma (flaskor, lim/silicon och så).. Men slangar och backventiler kostar i princip inget.

                        Sammanfattningsvis är det nästan gratis tycker jag, max 100-200kr (beroende på vad man redan har)
                        MVH Henrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...