Byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffz
    • October 2008
    • 198

    Byta vatten?

    Hej, mitt akvarium är nystartat, det har varit igång 2 veckor imorgon. I affären fick jag instruktioner att byta 20% vatten på den sjätte dan och det gjorde jag. Borde jag byta vatten idag en vecka efter det?
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Stoffz
    Hej, mitt akvarium är nystartat, det har varit igång 2 veckor imorgon. I affären fick jag instruktioner att byta 20% vatten på den sjätte dan och det gjorde jag. Borde jag byta vatten idag en vecka efter det?
    Om du byter 25-30% vatten i veckan kommer du hålla ditt akvarium hålla sig fräscht. Men om det är nystartat håll koll på nitriten, skulle fiskarna andas snabbt eller på annat sätt se slöa ut tveka inte och byta 50% vatten då, det kan rädda deras liv då nitrit även i små doser kan vara livshotande.

    Och har du klor i vattnet skaffa dig vattenberedningsmedel så att inte kloret tar död på dom goda bakterierna i akvariet.

    Lycka till
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Stoffz
      • October 2008
      • 198

      #3
      Några fiskar öppnar och stänger munnen hela tiden. Och en stor blågurami går upp till ytan för att hämta syre ibland typ ska ja byta 50%

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av Stoffz
        Några fiskar öppnar och stänger munnen hela tiden. Och en stor blågurami går upp till ytan för att hämta syre ibland typ ska ja byta 50%
        Det kan nog vara smart, det skadar ju aldrig att göra ett vattenbyte bara dom inte kommer för tätt inpå varandra, men ett om dagen ska inte vara några problem.

        har du någon form av luft tillförsel i akvariet? ett sätt är att se till så att ytan rör sig ett annat att se till så att filtret sprutar luft, eller skaffa en luftpump.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Stoffz
          • October 2008
          • 198

          #5
          jag har en pump som pumpar 1000 l / h till mitt 150 l men nu är den på lägsta styrkan så den pumpar 500 l /h borde jag höja ?

          Kommentar

          • Stoffz
            • October 2008
            • 198

            #6
            Jag kollade nitriten. Ingen alls men jag har däremot ganska hårt vatten. Kan de göra nåt?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det bästa är att skaffa ett nitrittest, men inte stickor, utan ett dropptest, de är betydligt mer pålitliga. Finns det nitrit så byter du vatten. 50 % första dan. och sedan 10-20 % följande dagar tills nitriten är borta.

              Har du nitrit så höj pumpen, och se till att du har rörelse i vattenytan, då syrsätts vattnet bäst. annars kan den gå som den är.
              Det låter som om du har en bra affär, dessutom!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Stoffz
                • October 2008
                • 198

                #8
                haha tack för svar. Jag låter det gå nu då och ser om nåt händer

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #9
                  Att Blåguramin går upp och hämtar syre ibland är fullständigt normalt. Den tillhör labyrintfiskarna som har ett litet speciellt andningsorgan som kräver att de får in syre ovanför vattenytan. Om testet inte visar på någon nitrit så följ din ursprungliga plan, 20-30% vattenbyte i veckan är bra.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...