Sänka PH med Sodastream vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Sänka PH med Sodastream vatten.

    Största problemet med högt PH (8,2) är väl att järnet från växtnäringen (pmdd) inte löser ut i vattnet, har jag rätt?


    gjorde för skojs skull ett PH test på sodastream kolsyrat vatten och där låg PH på 4,3 och fick iden att antingen kan man väl hälla detta vattnet i karet för att sänka ph (man kan ju låta flaskan stå så att bubblorna försvinner).
    eller så kankse man kan dra i PMDDgödningen i lite kolsyrat vatten så att metallerna löser ut innan man häller det i karet?

    *off topic*
    att man dricker ett kolsyrat vatten med PH 4,3 är väl egentligen INTE speciellt bra då det utlöser aluminium och annat skit som finns i vattnet.
    Lyssna inte på mig
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Ursprungligen postat av Triggerhappy

    gjorde för skojs skull ett PH test på sodastream kolsyrat vatten och där låg PH på 4,3 och fick iden att antingen kan man väl hälla detta vattnet i karet för att sänka ph (man kan ju låta flaskan stå så att bubblorna försvinner).
    Om du låter bubblorna (koldioxiden) försvinna så har ju pH:t stigit till normal nivå igen... Det är koldioxiden som sänker pH-värdet i din streamer. Den försvinner oerhört fort (lika fort som en läsk blir avslagen när den står utan kork). Ingen bra metod för att få lågt pH i akvariet med andra ord. Skaffa en riktig CO2-utrustning till ditt akvarium istället (alternativt bygg din egen).

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Och nej, pH:t sänker man normalt sätt om man har fiskar som trivs bättre i lägre pH. Eller så har man lågt pH för att man tillsätter CO2 för växternas skull.

      Kommentar

      • Stoffe.B
        • November 2007
        • 459

        #4
        Inte så billigt, och kolsyran förvinner ju efter ett litet tag. Så nej, inget bra alternativ.
        54L ---------
        222L

        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Det finns ju faktiskt kompletta CO2 system som bygger på just Sodastremer "patroner" istället för större gastuber. Det är förvisso dyrare med små tuberna i längden.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Stoffe.B
            • November 2007
            • 459

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Det finns ju faktiskt kompletta CO2 system som bygger på just Sodastremer "patroner" istället för större gastuber. Det är förvisso dyrare med små tuberna i längden.
            Jasså! Har tillochmed för mig att jag sett ett sådant med de små tuberna. Mjo, ibland får man räkna på längden istället
            54L ---------
            222L

            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

            Kommentar

            • Triggerhappy
              • April 2007
              • 377

              #7
              okej jag trodde PHt förblev lägre även när kolsyran försvunnit eftersom vattnet efteråt smakar väldigt surt och dåligt. men det kanske beror på alla saker som lösts ut i vattnet
              Lyssna inte på mig

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                om man bara är ute efter lägre ph så finns ju andra metoder än co2, som tex torv eller rötter i karet fast kör du pmdd för växternas skulle kanske en mäskanläggning inte känns så dumt iaf om man inte vill lägga stora pengar på en trycksatt co2 anläggning

                Kommentar

                • JonasN
                  • September 2008
                  • 357

                  #9
                  Finns många hyffsat billiga syror med om man bara vill ha surare vatten

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av JonasN
                    Finns många hyffsat billiga syror med om man bara vill ha surare vatten
                    ja tex saltsyra, men det är nog säkrast att tillsätta syran och lufta vattnet innan man häller det i akvariumet.

                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Triggerhappy
                      • April 2007
                      • 377

                      #11
                      okej, tack för alla svar. jag var mest intresserad hur det funkade kemiskt.. blir till att investera i co2 snart ändå =)
                      Lyssna inte på mig

                      Kommentar

                      • LN
                        • November 2004
                        • 1478

                        #12
                        Fosforsyra är billigt och funkar kanon. Köpte en liter på apoteket och den kommer att räcka hela halva livet
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                        Kommentar

                        • Triggerhappy
                          • April 2007
                          • 377

                          #13
                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Om du låter bubblorna (koldioxiden) försvinna så har ju pH:t stigit till normal nivå igen... Det är koldioxiden som sänker pH-värdet i din streamer. Den försvinner oerhört fort (lika fort som en läsk blir avslagen när den står utan kork). Ingen bra metod för att få lågt pH i akvariet med andra ord. Skaffa en riktig CO2-utrustning till ditt akvarium istället (alternativt bygg din egen).

                          efter kolsyrning så skakade jag flaskan några gånger tills bubblorna försvann och sen har jag låtit flaskan stå i en vecka nu utan kork och PHt som från början var 8,2 ligger nu på 5,3. Har du lust att förklara var det beror på? kankse tar det några veckor innan kolsyran går ut helt?

                          edit: phmätaren är nyligen kalibrerad och garanterar exakthet på en tiondel
                          Senast redigerad av Triggerhappy; 08 November 2008, 23:18.
                          Lyssna inte på mig

                          Kommentar

                          Arbetssätt...