För mycket nitrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeli
    • February 2006
    • 30

    För mycket nitrat?

    Jag gjorde ett vattentest med sticka och upptäckte att jag har för höga värden av nitrat. För en vecka sedan låg det på 25 och då tillsatte jag Nitrivec, nu idag har det fördubblats och ligger på 50. Vad gör jag? Jag är orolig för att nitratet omvandlas till nitrit, det lär väl finnas risk för det? Eller är jag ute och cyklar...
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Ursprungligen postat av Jeli
    Jag gjorde ett vattentest med sticka och upptäckte att jag har för höga värden av nitrat. För en vecka sedan låg det på 25 och då tillsatte jag Nitrivec, nu idag har det fördubblats och ligger på 50. Vad gör jag? Jag är orolig för att nitratet omvandlas till nitrit, det lär väl finnas risk för det? Eller är jag ute och cyklar...
    Nitrit bildar nitrat efter ett tag, men inte tvärt om vad jag vet. Nitrat är oftast inte giftigt för fiskarna i dessa koncentrationer. Upp till 100 är oftast inte farligt de flesta fiskarna. De fiskarna jag är rätt känsliga så jag försöker hålla nitrathalten under 50. Har du känsliga fiskar så byt en del vatten.

    Kommentar

    • Jeli
      • February 2006
      • 30

      #3
      Aahh, så är det kanske, att nitritet blir nitrat. I så fall har jag ju redan tagit mig över nitrittoppen. Men jag oroar mig över att det fördubblats på en vecka trots att jag bytt 30 % vatten emellan testerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...