Gammalt filter bort - nytt in - Goda bakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Gammalt filter bort - nytt in - Goda bakterier?

    Någon som kan gissa eller vet hur lång tid det kan ta från det att man sätter in ett nytt filter tills det börjar bryta ner nitrit etc.

    (Efter medicinering tänkte jag passa på att göra rent filtermaterialet och byta ut trassel mot porösa makaroner i den ena kammaren på mitt Fluval FX5 och lägga i polishing pad och fine filter pads i en annan som också innehåller trassel - och endast behålla förfilter-makaronerna).

    I mellantiden hade jag tänkt sätta in ett pumphuvud på 1700 L/h med blå filtermatta som är ca. 30x10x10 cm.

    Alltså - hur långt tid kan det ta innan detta nya filter börjar fungera som ett bra biologiskt filter?

    Har 0 nitrit idag (åtminstone innan medicineringen) och vill gärna fortsätta på den vägen... Akvariet är på 450 liter.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    ska du medicinera bör du ta bort filtret och köra endast pump för cirkulation i karet och sen köra filtret i en hink med akvarievatten under behandlingstiden för att medicinen ska verka bra i akvariet och för att inte "döda" filtret! ska du sen byta ut en del av filtermaterialet så koloniseras det nya materialet ganska fort om det andra materialet redan är koloniserat! Det helt nya filtret du ska göra tar däremot lite mer tid att funka biologiskt (3-4 veckor)! varför ska du medicinera?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      ska du medicinera bör du ta bort filtret och köra endast pump för cirkulation i karet och sen köra filtret i en hink med akvarievatten under behandlingstiden för att medicinen ska verka bra i akvariet och för att inte "döda" filtret! ska du sen byta ut en del av filtermaterialet så koloniseras det nya materialet ganska fort om det andra materialet redan är koloniserat! Det helt nya filtret du ska göra tar däremot lite mer tid att funka biologiskt (3-4 veckor)! varför ska du medicinera?
      Puh... det har varit en lång dag som inte är slut än. Har hunnit med besök i två zoo-affärer och fått tag på tillräckligt med Octozin så det räcker för två omgångar medicinering i alla fall.

      Att köra FX5-an i en hink lär nog inte funka - för högt tryck i det filtret. Så det går bort. Ett pumphuvud med svampfilter (rengjort) tänkte jag skulle funka som mekaniskt filter under medicineringen där jag tänkt blanda Octozin (får Flagyl i morgon) med Nifurpirinol enligt Bukvattensots Medicineringens ABC http://www.ciklid.org/forum/archive/...p/t-55347.html - och eftersom jag ändå tänkt göra rent och byta ut en del filtermedia i FX5:an, kan jag ju lika gärna göra det nu när det ändå inte kan vara igång.

      (Det är alltså bukvattensot jag åkt på). Har tidigare lyckats bota enskilda fiskar som nu varit friska i 3-4 veckor - men det är nog tyvärr så att det finns latent i akvariet och enda sättet är att köra en hel kur från ax till färdig limpa.

      Nu skall jag först göra ett vattenbyte - eller snarare tömma ut 200 liter, medicinera och sedan fylla på vatten igen så får man se hur det ser ut i morgon....
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        jorå nog funkar det att köra fx5 i en hink
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          jorå nog funkar det att köra fx5 i en hink
          Ingen lust heller - och eftersom jag ändå skall byta filtermedia kan jag lika gärna koppla bort det. Nu har det dessutom snart varit avstängt i 2 timmar. Pumphuvud+filtermatta 1800 L/h får räcka så länge.

          Det jäkliga är förstås att det blir som en omstart med nitrit och hela härligheten - men man skall ju ändå inte mata på 5-6 dagar så än är det ingen panik. Kan ju ta och krama ur ett filter från ett annat kar för att åtminstone få lite goda bakterier när det är dags att koppla in ytterfiltret igen.
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          Arbetssätt...