Vad är helvattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simondaman
    • October 2007
    • 236

    Vad är helvattenbyte

    Heeej

    Jag undrar vad helvattenbyte är? Tänkte byta grus, då måste man väll göra det?
    180L
    75L
    20L
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    #2
    Ursprungligen postat av simondaman
    Heeej

    Jag undrar vad helvattenbyte är? Tänkte byta grus, då måste man väll göra det?
    Helvattenbyte ? Gissa ? xD Helvattenbyte = Byta ut allt vatten. Simple as that! Senfinns det ju delvattenbyte också, det kan man göra innan man behandlar fiskar med mediciner. Då gör man ett delvattenbyte på t.ex. 40% :P

    Ska du bara byta grus så behöver du inte göra ett helvattenbyte. Har du inga fiskar i så kan du ju dra ner till en 3 - 4 cm över botten, sen succesivt fylla på vattnet, eller så Kom ihåg att tvätta akvariegruset/sanden.
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

    Kommentar

    • simondaman
      • October 2007
      • 236

      #3
      Men tål fiskarna om det blir helt nytt och fräscht vatten?
      180L
      75L
      20L

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av simondaman
        Men tål fiskarna om det blir helt nytt och fräscht vatten?


        vattnet är inget större problem.

        vad värre är att de gillar inte alls nytt bottenmatrial.
        eller rättare sagt, alla de gosiga bakterier som sitter i gruset förvinner.
        Nytt grus = inga bakterier = NITRIT = fiskdöd,,,,,i värsta fall.


        skall man byta bottenmatrial, så är det lika bra att planera som om det
        var en nystart av karet, med allt vad det innebär...

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Kan man inte bara skölja av den gamla grusen då i en hink, och då när vattnet i hinken är brunt och gosigt och grusen ren, så häller man över hinken till akvariumet, och grusen till soptippen. DÅ borde det väl inte bli nån skkillnad = Ingen ny uppstart?
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • larson
            • January 2008
            • 119

            #6
            Det är ju inte bara i gruset bakterierna sitter, de som finns i filtermaterialet är kanske viktigare för vattnet än de i gruset. Förutsatt att man inte har bottenfilter då... Om man har ett väl inkört stort filter så skulle jag gissa att det inte är något problem att byta grus, se bara till att inte låta filtret stå still för länge under arbetet.

            En försiktig start med det nyinredda akvariet kan väl rekommenderas (ingen/lite mat under några dagar, fiskarna är säkert tjocka nog ändå, kolla vattenvärdena ofta de närmsta veckorna, osv...)

            Om man har ett mindre (inner) filter eller om det inte funkar stabilt så får man väl ta till fler säkerhetsåtgärder.
            /lars olof

            Kommentar

            Arbetssätt...