mycket rötter för att sänka GH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    mycket rötter för att sänka GH?

    Jag undrar alltså om GH sänks om man har mycket rötter i akvariet?
    Vi har väldigt hårt vatten så det kan ju inte skada att sänka hårdheten lite. Jag tycker alla verkar så oeniga om vad hårt vatten har för verkan på fiskarna. Vet att vissa fiskar såklart föredrar mjukt vatten, vice versa, men inte vad som händer med fisken om man har den i fel vatten. Vissa säger att det bara har betydelse vid lek, andra att det har betydelse för andning, tillväxt och alla möjliga organ. Nån som vet vad som egentligen stämmer?

    Mvh
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Kjell kanske vet...
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      har du ett hårt vatten så kommer inte rötterna att sänka ph ett dugg, co2 är väl det enda vettig i det läget! Vill man ha mjuk vatten så blir det nog att skaffa en RO anäggning! Det enda jag har hört är att survattensfiskar kan få njurproblem i hårt vatten men jag vet inte hur sant det är?!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Stoffe.B
        • November 2007
        • 459

        #4
        Men är inte GH totalhårdheten ? Är inte Karbonhårdheten viktigare(KH) ? Jag tror inte det gör så mycket.
        54L ---------
        222L

        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

        Kommentar

        • Spiksoppa
          • September 2008
          • 62

          #5
          tack för svaren..

          jo jag har också hört att KH är viktigare än GH(totalhårdheten), men tänkte om vattnet hemma hos mig kanske är så hårt att det spelar roll ändå. Vet inte exakt hur hårt det är...

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            har du ett hårt vatten så kommer inte rötterna att sänka ph ett dugg, co2 är väl det enda vettig i det läget! Vill man ha mjuk vatten så blir det nog att skaffa en RO anäggning! Det enda jag har hört är att survattensfiskar kan få njurproblem i hårt vatten men jag vet inte hur sant det är?!
            Sänker EasyCarbo hårdheten? Om ja, hur bör det doseras?
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            Arbetssätt...