Allmäna funderingar kring bottenmaterial/temperatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    Allmäna funderingar kring bottenmaterial/temperatur

    Har funderat lite kring sand och vatten temperatur för SA-biotoper. Surfar man runt en del på zoopet och lite varstans får man snabbt en bild av vad som är vedertaget.

    Mina iakttagelser är att vattentemperaturen brukar ligga runt 25-28°C (diskus: 30) samt att de flesta använder sig av finkornig sand (0.8-1.2mm).
    Jag blir lite fundersam på om detta är optimalt? Med optimalt menar jag vad som är bäst för fiskarna och växterna.

    Bottensubstrat
    För det första är ju sanden i sig ett rätt ovanligt bottenmaterial för denna biotop. Anledningen till dess populäritet är dess utseende. Hörde mig för innan jag skaffade min rådasand om den lilla kornstorleken medförde några problem. T.ex. problem med växtrötter osv. Akvarieaffären jag var i påstod att så inte var fallet, men efter att ha fråga runt ännu mer, läst, samt funderat lite själv så har jag blivit tveksam.
    Bottenmaterialet i sig, skall gärna fungera som en pump för kvävecykeln, med så mycket ytarea som möjligt för bakterierna att fästa på samt ha god syresättning. Utan god syresättning ökar risken för anaeroba bakterier som producerar svavelväten och merkaptaner.
    En finkornig sand ger relativt stor ytarea, men syretransporten är begränsad. Då kanalerna mellan partiklarna är små i förhållande till partikelstorleken. Dvs låg bulkdiffusion. Enligt teorin leder detta till att endast översta sandlagren fungerar effektivt, de resterande underliggande lagren drabbas av syrebrist. Detta kan givetvis förbättras med bökande organismer och djur, men det för blir ett faktum.

    Byts sanden ut om grus, så blir problematiken omvänd. Dvs. bulkdiffusionen fungerar perfekt, emedan ytarean är tämligen begränsad. Följden blir att bakterierna får lite fästyta och ett större filter blir nödvändigt.

    Vad är då det optimala bottensubstratet? Enligt teorin så borde det vara något med stor kornstorlek och hög ytarea. Detta är inte något nytt fenomen utan används över allt, både för filtrering och inom katalytisk reaktionsteknik.
    Alltså porösa och interta kulor i storleken 3-6mm. T.ex. visst filtermaterial som finns idag att köpa kommersiellt. Med rätt bottensubstrat så tror jag att pumpar i princip kan bli överflödiga.
    Jag undrar hur det kommer sig att så få verkar använda sig av detta? Är det något jag missar eller har jag bara rakt igenom fel?

    Temperatur
    Som sagt så verkar rekommenderad temperatur ligga runt 25-28°C. En erfaren akvarist berättade för mig att detta är lite av en villfarelse, som har sitt ursprung i de gamla akvarieböckerna. Där tyska pionjärer begav sig till sydamerika för att studera fiskarter. De mätte temperaturen i vattnet där fiskarna fanns, och bifogade nämnda temperaturer till artbeskrivningarna, vilket sedan blev en vedertagen sanning. Problematiken ligger i när de åkte. De begav sig dit under torkan då många områden var mer åtkomliga, vilket gjorde att de rapporterade en ganska vriden bild över hur fiskarna har det, och framför allt hur de vill ha det.
    Under torkan försöker de flesta fiskar endast överleva, och det är inte förrän regnet kommer med lägre temperatur och högre syrehalter som de börjar trivas igen.
    Temperaturen i delar av amazon floden kan variera mellan 18 och 30° beroende på säsong.
    Min tes är att 21-25°C är ett betydligt lämpligare intervall för de flesta fiskarna. Mycket beroende på den enkla faktorn att syrelösligheten sjunker nästan exponentiellt med temperaturen.

    Jag kanske är helt ute och cyklar, eller bara allmänt korkade. Vad tror ni om mina teser?

    *Konspirationsvarning! En anledning till att detta tystas ner är för att akvarieaffärer/grossister vill sälja så stora pumpar och doppvärmare som möjligt. Och ur konsumtionens synvinkel så är lyckade akvarium olyckliga Dvs. fiskar och växter skall vantrivas, så mediciner och nyinvesteringar krävs.
    Senast redigerad av JonasN; 27 October 2008, 15:47.
  • Idipidi
    • October 2008
    • 1

    #2
    Är det ingen som har några tankar och åsikter och detta? Jag är inne på helt samma tankebanor och det vore intressant att höra lite åsikter.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2894

      #3
      När det gäller bottensubstratets beskaffenhet så kan man läsa i boken "The Optimum Aquarium" att en sand med kornstorlek på 2-3mm skall vara optimalt. Med en större kornstorlek skall enligt boken risken finnas att ruttnande växtmaterial mm. tränger ner i sanden och sedementras. Vilket till slut gör bottenmatrialet kompakt och ogenomträngligt. Man visar även på ett praktiskt exempel genom ett större akvarium där detta inträffat och växterna stangerat osv.
      En väg att gå för att skapa vattencirkulation i bottenmatrialet är att använda sig av värmekabel förlagd direkt på bottenglaset.
      Men också växternas rötter tillför även syre till bottenmatrialet har jag för mig.
      Sedan finns det en hel del annat som man kan beakta som t.ex nyttan av vissa syrefattiga processer i bottenmatrialet. En hel vetenskap alltså..

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        min syn på detta är att formen av bottensubstratet inte har så stor betydelse för nitrifieringen och kan aldrig ersätta ett filter eftersom vattnet inte passerar igenom bottenmaterialet och processar inte allt vatten så som en pump med filter gör och det är nödvändigt för att biologiskt rena vattnet! däremot bryter bottensubstratet ner fasta föroreningar med de lösta är det värre med! växterna verkar trivas bäst i den lite grövre sanden och inte gilla grovt grus! Den medeltemperatur jag tycker är optimal är 26gr och funkar på alla tropiska fiskar och att temperaturerna som uppges i artbeskrivningarna skulle vara från gamla akvarieböcker tror jag inte alls på, jag menar fiskintresserade akvarister reser omkring mer än någonsin och betrakar fiskar i sitt rätta element och sen har vi ju det faktum att många av de länder som arterna kommer ifrån har en temperatur som inte understiger 25gr och då kan man gott gissa att vattentemperaturen inte är långt ifrån!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...